• MallaL

Varför ser jag suddigt i mina progressiva glasögon?

Vid datorn bör man ha terminalglasögon som är speciellt anpassade till avståndet till skärmen och tangentbordet, de bekostas ofta av arbetsgivaren. Jag har progressiva hela dagarna, men byter till terminalglasögon så fort jag sätter mig vid datorn. De progressiva kommer inte att fungera helt bra förrän du har dem en större del av dagen, hjärnan måste vänja sig vid dem. Mina progressiva funkar utmärkt efter en "invänjning" på ca en vecka, jag ser mobilen skarpt och vägmärken likaså, men de är inte inställda för att se en datorskärm rakt fram, så då fungerar de ju inte framför datorn.

• MallaL
    Anonym (Stella) skrev 2015-05-21 21:44:52 följande:

Jag borde ha skrivit terminalglasögon för det är vad det är jag använder vid datorn och sen ett par läsglasögon för böcker, tidningar och iPad.

Men du tror att jag måste gå med dom progressiva mer för att se bättre med dom till slut? När du säger att du ser mobil och vägmärken skarpt efter en vecka menar du då att du har lite samma problem som jag upplever det med dom progressiva?

Jag har inte mycket synfel men tillräckligt för att min optiker vill att jag ska ha progressiva. Jag kan ju läsa allt utom den allra, allra minsta texten, men klarar mig ändå bra utan glasögon om jag vill så det är därför jag inte är motiverad att använda dom under dagen när jag springer ifrån datorn en stund men jag kanske borde göra det iaf.

När glasögonen var nya tyckte jag att allt gungade och var otydligt liksom, men det gick över när jag vande mig, efter en knapp vecka var allt tydligt och jag är helnöjd sedan dess. Men jag klarar mig inte utan glasögon, jag ser inte texten på mobilen utan läsglasögon så jag var väl mer motiverad än dig att ha de progressiva på hela tiden Innan jag fick de progressiva var jag tvungen att ta upp läsglasögon för att se mobilen, så skönt att slippa!
Svar på tråden Varför ser jag suddigt i mina progressiva glasögon?