Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Beordrad (schemalagd) övertid!

Max 48 timmar per sjudagarsperiod är det som arbetstidslagen säger så om ni inte har något kollektivavtal som reglerar det så är det vad jag kan se helt lagligt.
    Du har även minst 11 timmars sammanhängande vila per 24 timmarsperiod och minst 24 timmars sammanhängande vila per sjudagarsperiod.
    Det verkar ok. 

Om jag hade haft sån arbetstider hade jag nog kompat ut 4 timmar på torsdagar. Då hade jag bara jobbat sent på måndagar. Övriga dagar blir då normala 8-17.

• sportpappa
    Snufflan skrev 2015-05-21 23:44:35 följande:
    Okej alltså det jag läst är att man inte får schemalägga övertid. Så det är helt lagligt att ha beordras att jobba 8 timmar extra varje vecka obetalt? Det kan ju inte vara rimligt. Då skulle väll alla schemalägga övertid. Och ja vi har kollektivavtal.
    Normal arbetstid kan vara 48 timmar per vecka utan att bryta mot lagen. Övertid ska beordras vid särskilda skäl. Absolut inte schemaläggas.
    Kolla upp vad kollektivavtal säger och vad som står i ditt anställningsavtal.

Jag undrar samma sak som Rani: Vad är det för jobb du gör fram till kl.21 och hur kan du gå hem när du känner för det?
    Vad gör du när du jobbar?
  • sportpappa

Om du kan kompa ut lite när du vill så har du ju någon typ av flextid även om du kanske inte kan flexa in och ut när du vill.

• sportpappa
    sportpappa skrev 2015-05-22 10:24:38 följande:

Om du kan kompa ut lite när du vill så har du ju någon typ av flextid även om du kanske inte kan flexa in och ut när du vill.

Edit: Om du kan kompa ut lite när du vill så har du ju någon typ av flextid även om du kanske inte kan flexa in och ut precis när du vill för alla tider.
  • sportpappa
    Snufflan skrev 2015-05-22 16:20:33 följande:

Vi har kvällskurser. Och dagkurser. Alltså schemat finns inte som dokument utan är muntligt. Och enligr kollektivavtal har vi 40h/vecka.

Vadå tjafsa? Rätt ska va rätt både från arbetsgivare och arbetstagare. Det har inget med kultur att göra. Utan vad man har för rättigheter..
    Eftersom du faktiskt jobbar 40 timmar per vecka vilket är precis enligt kollektivavtal så är det väl inget problem?
    Att de sen muntligt meddelat andra tider kvittar ju för du behöver ju inte jobba de tiderna.

Kollektivavtalet säger att du ska jobba 40 timmar per vecka. Det står väl inte hur många timmar du ska jobba per dag? Dygnsvila ska vara 11 timmar. Med en arbetstid från 8 till 21 så uppfyller det kravet.
  • sportpappa
    Snufflan skrev 2015-05-22 17:07:52 följande:
    48! Jag jobbar 48 timmar! Läs va jag skrev i första inlägget.

Om jag jobbar så som de sagt! Blir det 48!

Trött jag blir.

Ringde facket och det här är inte okej tider..

Så alla som säger att AG har rätt så är det inte så.

Blir alltid så förvånad att folk misstolkar på just sådana här trådar.

Och nej man får inte schemalägga övertid. De sa fackmannen
    Du säger själv att du jobbar 38-40 timmar eftersom du inte jobbar enligt det muntliga schemat. Det jag finner märkligt är att du är schemalagd för tid som du faktiskt inte behöver jobba eller vad är det för arbete du inte gör när du kompar ut 8 timmar per vecka.
Svar på tråden Beordrad (schemalagd) övertid!