Inlägg från: AlanaNadine |Visa alla inlägg
  • AlanaNadine

Chockad mor!

Jag skulle föda, men boka tid för sterilisering så snart det går efter förlossningen. Då vet du att det kommer att bli jobbigt nu med tre små barn, men det är en begränsad tid, och sedan kan det aldrig hända mer. Sedan är du klar med barnskaffandet för alltid, och barnen växer upp och det blir bättre och bättre för varje år. 

Jag tror nämligen att du kommer att få dåligt samvete om du gör aborten. Det är bra att det finns abort, men det är en nödlösning för tjejer som blir gravida när de är alltför unga, eller sjukliga, eller bostadslösa, eller när pappan sviker eller är en misshandlare som kommer att använda barnet som slagträ resten av livet. Det är inte för vanliga, normala människor som lever under ordnade förhållanden. 

Men se till att du genomför steriliseringen sedan, för annars är du bara där igen med en fjärde graviditet - det funkar ju uppenbarligen inte för dig att skydda dig.

Lycka till!

• AlanaNadine
    Anonym (hade behållit) skrev 2015-05-22 08:44:27 följande:

Jag har inte varit i din situation, men när jag försöker leva mig in i den tror jag ändå att jag hade behållit barnet... Det blir såklart jättejobbigt med tre små barn så tätt, men de växer ju upp... tänk på hur roligt de (förhoppningsvis) kommer att ha med varandra när de blir större.

Men jag är inte den som moraliserar över andras beslut, känner du att det vore oöverstigligt med tre små barn och kan tänka dig en abort, ska du givetvis göra det. Personligen tror jag bara att jag skulle ångra det. Och sen skulle jag göra mitt bästa för att knipa när det är december, och hoppas på ett januaribarn...

VA? Var det här relevant?
  • AlanaNadine
    Madmoiselle skrev 2015-05-22 09:46:53 följande:
    Nej, man riskerar inte att bli steril efter en abort. Förr var det så då aborterna var osäkra och ofta orsakade stor skada på kvinnan på andra sätt också, men inte idag.
    Vid kirurgiska aborter händer det idag också. Det finns mycket bakterier på sjukhusen nu, och hygienen är ofta inte vad den borde vara. Vi närmar oss, när det gäller sjukhusbakterier och dålig hygien, det "förr" som du åsyftar... tyvärr.

Infektioner i livmodern går lätt upp i äggledarna och kloggar igen dem, vilket i och för sig ofta kan avhjälpas med spolning eller IVF, men långt ifrån alltid. Det blir hur eller hur svårare och mer komplicerat att bli gravid.

Dessutom kan skrapningen orsaka skador på livmoderslemhinnan och ännu längre in i lagren i livmodern - som blir bestående. Dessa i sin tur kan orsaka dels svårigheter att bli gravid då ägget inte hittar frisk vävnad att sätta fast sig i, placenta previa som omöjliggör en normal förlossning och är livshotande om det inte upptäcks före förlossningen, samt placenta accreta som innebär att modern kan förblöda efter förlossningen p.g.a. att moderkakan inte lossnar som den ska.
Svar på tråden Chockad mor!