• Donum

Barngröt utan socker

Köp vanlig havregryn och mixa dem så slipper du tillsatser och sparar dessutom pengar på kuppen.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    ankan9 skrev 2015-05-22 14:07:13 följande:

Jag talade dock om den perioden bebisen äter gröt, vilket antagligen sträcker sig längre än de veckor den får smakportioner.

Mitt barn äter inga mängder gröt, och har aldrig gjort. En gång om dagen. Den berikar jag, för att se till att hon får i sig minst 8 mg järn om dagen. Jag beräknar även hennes e% fett då senaste studierna pekar på att ett större fettbehov i småbarns hjärnor än man trott förr.

Jag vet dock att det inte är många som har sådan koll. Men jag har valt att försöka ge min tjej en så bra start jag kan.

Mina barn har fått helt vanlig havregrynsgröt (mixade gryn när de var små) och de har uppenbarligen fått en bra start därigenom. Ingen näringsbrist, ingen järnbrist, inga krämpor överhuvudtaget. Jag har dock ammat länge och gissningsvis påverkar det att järnet som bröstmjölken innehåller tas lättare upp i kroppen än tillsatt järn. Om TS kommer att amma finns ingen anledning att ge specialmat till barnet. Det går bevisligen utmärkt med helt vanlig gröt. Vi har för övrigt aldrig gett våra barn annan mat än den vi själva äter (således inte heller välling). Man kan också ha i åtanke att företagen bakom diverse barnmatsprodukter vill tjäna pengar. Självklart kan man betala för det om man vill, men det har ingenting att göra med vad barnen faktiskt behöver.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Natulcien skrev 2015-05-22 14:25:13 följande:

Exakt. Barnmatföretagen har spridit en myt om att alla bebisar i princip dör av järnbrist vid exakt 6 månaders ålder om de inte omedelbart får järnberikad föda. En lukrativ myt, vad det verkar...

Ja, inget företag tjänar ju på att marknadsföra amning så det är väl säkrast för plånboken att försöka sprida att bröstmjölk är av ondo efter 6 månaders ålder... Märkligt hur det kan bli så att informationen att man KAN ge annan föda från 4 månader omtolkas till att man SKA.

Nåväl, vill man lägga pengar på järnberikade produkter så kan man väl göra det. Jag gör det inte.
Svar på tråden Barngröt utan socker