Inlägg från: Anonym (Dilemma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dilemma)

Sätta in pengar anonymt?

Jag tänkte kolla om någon har något bra tips på hur man kan föra över eller sätta in pengar åt någon, och helst vill båda vara anonyma, dvs både mottagaren och avsändaren.

Detta kan heller inte ske från avsändarens konto av olika skäl. Möjligheterna är då alltså uttagna kontanter som skickas eller sätts in på något sätt. Hjälp mig, kom med tips, är detta genomförbart? :D

• Svar på tråden Sätta in pengar anonymt?
  • Anonym (Dilemma)
    nanneN skrev 2015-05-22 10:35:19 följande:

Anonyma för vem? För varandra eller för skatteverket?

För varandra. :) dvs inga namn helst.
  • Anonym (Dilemma)
    Tines skrev 2015-05-22 10:31:25 följande:

Du kan gå in på banken och sätta in pengar på en annans bankkonto anonymt.

men mottagaren kan väl inte vara anonym, eller räcker det med bara kontonr?
  • Anonym (Dilemma)
    Fia 28 skrev 2015-05-22 10:54:24 följande:

Det funkar inte att föra över pengarna via paypal eller liknande? Där behöver man väl bara ange emailadress.

Men paypal är väl kopplat till ens bankkonto och avsändaren vill inte att överföringen syns. Därav kontanter..
  • Anonym (Dilemma)
    nanneN skrev 2015-05-22 10:55:47 följande:

Använd Bitcoin eller liknande kryptovaluta.

Hur sätter man in pengar till det?
  • Anonym (Dilemma)
    Fia 28 skrev 2015-05-22 11:20:36 följande:

Låter som ni har nåt fuffens på gång.

Beror på vad man tycker är fuffens. Det är inget olagligt iaf. Ibland säljer man något eller får en gåva men vill inte att personen vet vad man heter eller vart man bor.. :)
  • Anonym (Dilemma)
    Anonym (Britt) skrev 2015-05-22 11:37:07 följande:

Kan man skicka via mobilen?

Svårt att föra in pengar på mobilen utan att det dras från ens bankkonto
  • Anonym (Dilemma)
    nanneN skrev 2015-05-22 11:38:50 följande:

bitcoin.org/sv/

Läs på lite innan du börjar använda det, det tar ett tag att fatta men är egentligen inte så svårt.

Jag får läsa på sen när jag har mer tid, men misstänker att man måste föra över pengar från sitt konto till detta och det går inte..
  • Anonym (Dilemma)
    nanneN skrev 2015-05-22 11:56:13 följande:

Men alltså, oavsett hur du gör så måste pengarna på något vis lämna kontot, eller hur? Det kommer alltid att synas att det minskar på kontot, du kan ju inte flytta pengar utan att ta dom någonstans ifrån.

Kontantuttag är det enda som är möjligt i det här fallet.
  • Anonym (Dilemma)
    sportpappa skrev 2015-05-22 12:14:46 följande:

Vad är det du vill uppnå med anonymiteten? För vem ska överföringen vara anonym?

Hur ska du få pengarna till någon som du inte vet vem det är och varför? Ett bankkontonummer är som sagt helt anonymt för dig. Banksekretessen förhindrar att vem som innehar ett visst bankkonto lämnas ut.

Jqg vill inte avslöja mitt namn för insättaren och samma gäller för den ovannämnda.

Ja, det var ju lite det jag undrade i ts, därför jag startade tråden, för att få tips..

Varför, är inte relevant.. :)

Det var det jag var osäker på, om ett bankkontonr är anonymt eller omman måste fylla i mottagarens namn med på avin på banken..

Och ibland när jag tex köpt något på tradera o får ett kontonr som jag ska föra över till så dyker mottagarens namn upp när jag fyllt i kontonr...
  • Anonym (Dilemma)
    sportpappa skrev 2015-05-22 13:31:53 följande:
    Om du betalar till plusgiro eller bankgiro så går det att slå upp vem mottagaren är. Inte för vanliga bankkonton.
    Nja, jag vette fan.. Som sagt, det händer nästan varje gång jag gör en överföring efter att ha köpt av en privatperson, att efter att jag knappat in kontonr o belopp o allt det där (Nordea) och sen kommer till nästa sida där jag ska signera, att personens namn står där efter kontonumret. Jag tvivlar ju på att så många har plusgiro eller bankgiro?
  • Anonym (Dilemma)
    sportpappa skrev 2015-05-22 11:54:39 följande:

Banköverföringar är anonyma. Det enda du ser är mottagande bankkontonummer. Mottagaren ser bara att pengar kommit in. Inte från vem. Inte ens vilket bankkontonummer det kommer från.

Nu var ju problemet att det inte kan överföras från "insättarens" konto, utan det är kontanter som gäller för att överföringen inte ska synas från dennes konto.
  • Anonym (Dilemma)
    nanneN skrev 2015-05-22 13:56:18 följande:
    Återigen, bitcoin!
    Avsändaren ser inte mottagarens namn och mottagaren ser inte avsändarens namn.
    Jag har inte hunnit läsa på om bitcoin. Men har du läst ts ordentligt. Pengarna kan/får inte överföras från avsändarens konto, utan denne har kontanter som tagits ut.
  • Anonym (Dilemma)
    Kjell2 skrev 2015-05-22 14:20:33 följande:

Skicka i ett kuvert till en anonym postbox.
    Lämna på ett överrenskommet ställe, en förvaringsbox på stationen med kodlås t ex
    Köp en postväxel och skicka
    Tack för tipsen, ska kolla upp detta. :)
Svar på tråden Sätta in pengar anonymt?