Inlägg från: audio |Visa alla inlägg
  • audio

Kriget närmar sig

Ingen större anledning till oro, men det är klart att det skriva kan väcka tankar. Skriver lite kort, inte för att argumentera utan för att favoritmarkera och läsa när jag ar tid. Trevlig kväll.

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • audio
    040kille skrev 2015-05-24 14:16:09 följande:

En spännande tanke här: Vad är det som gör att vi drabbas av lite rysk propaganda här? Vad vill Putin uppnå?

En bakgrund som spelar in är att ryssarna har det rätt dåligt ställt. Läste, eller om det var att jag såg det på TV, att medelindiern tjänar 1 000 dollar på ett år. Det är deras årsinkomst. Ryssarna har som medel kring 850 dollar... Den ryske Svensson har mindre pengar att röra sig med än indiern.

Kommer Ivan underfund med det lär det bli en ny rysk revolution och jag tror det är det är det som skrämmer Putin mest, att inte få vara den som bestämmer i Kreml. Alltså leta upp en yttre fiende som folket kan sluta upp kring. Det saknas ju fria medier i Ryssland med, där krävs ett godkännande för att få ge ut tidningar och sända radio. Lite väl kritiska journalister, såna som åker till typ Ukraina eller Tjetjenien och kollar vad rysk militär sysslar med, brukar råka ut för dödliga olyckor... Tar föreningar och organisationer emot pengar från utlandet i Ryssland är de tvungna att registrera sig som utländsk agent. Alltså, skickar jag tio kronor i bidrag till fågelskådare eller vad som helst är de utländska agenter.

Det här är bla. varför jag har svårt att förlita mig på enstaka rapporteringar. Jag tror vi måste lära oss att läsa nyheterna på ett annat sätt än tidigare iom. att flödet av nyheterna sker även i realtid. Om man vill förstå sig på politiken måste vi först ha en god förståelse kring journalistiken som den ser ut idag. Tycker det liknar mer en visklek bland betalda agenter. Den desinformation som når oss är bland det största hotet mot journalister och civila, mot vår demokrati och säkerhet. Det handlar inte så mycket om vad som händer i fjärran länder, vilken pr taktik som är mest effektiv för försvaret eller ens vad som skrivs utan hur det skrivs. Nu räknar jag alltså kallblodigt bort det mänskliga lidandet till led av politik och krig, men vi måste våga lyfta blicken och se pudelns kärna innan vi gör bort oss inför hela världen. Ingenting blir bättre av att stoppa huvudet i sanden. Frågan är bara vem som är villig att riskera sitt liv för att klargöra ett och annat för oss? Ha en trevlig dag.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
Svar på tråden Kriget närmar sig