• Anonym (rädd)

    Hur ska jag våga berätta för min sambo om min sociala fobi eller vad det nu är jag lider av?!

    Var hos en psykolog idag. Är där för att jag har höga krav på mig själv, har noll självkänsla och har social fobi (är alltså rädd för människor). Blir skräckslagen i sociala situationer. Vet inte om det är mina höga krav på mig själv eller min obefintliga självkänsla som gör att jag är fruktansvärt obekväm bland människor eller vad nu allt bottnar i.


    Jag har inte berättat om min sociala fobi för min sambo, han vill veta vad jag och psykologen pratar om. Men jag tycker det är så oerhört pinsamt att berätta för honom att jag är rädd för människor och kommer hem helt svettig efter en dag på jobbet för att jag tycker den sociala biten är så oerhört jobbig. Den sociala biten är mycket jobbigare än vad arbetsuppgifterna är och tar så oerhört mycket energi att jag är HELT slut efter jobbet.


    Jag har gått i KBT tidigare pga min sociala fobi lr vad det är jag har för problem, hjälpte litegrann men då gick jag varje vecka i 1 år. Nu ska jag få träffa den här psykologen 5 ggr för KBT och sen ska jag vara botad. Det kommer aldrig att hända. Men det här är så pinsamt, att man inte kan vara normal i sociala situationer och blir helt tom i huvudet pga rädsla.


    Hur ska jag i fortsätningen kunna stå ut på jobbet? Hur gör ni för att stå ut? Har jobbat där 1 månad och räknar dagarna tills att jag ska byta jobb.

  • Svar på tråden Hur ska jag våga berätta för min sambo om min sociala fobi eller vad det nu är jag lider av?!
  • Anonym (hårt jobb)
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-22 22:50:49 följande:
    Efter många år i terapi har jag inte lyckats omprogrammera min hjärna och kommer inte lyckats med det heller, speciellt inte efter 5 ggr hos en dålig psykolog. För mig gäller det nu bara att överleva! Jag är hellre fattig och mår bra än att jag har pengar och mår dåligt, men som det är nu måste jag jobba, jag måste försörja mig själv plus att jag är skyldig folk pengar. Livet kanske går ut på att må dåligt?

    Det finns bra psykologer. Jag hoppas att du kan få fatt på en sådan snart för du behöver verkligen hjälp. Livet går inte ut på att må dåligt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-22 22:50:49 följande:

    Jag är hellre fattig och mår bra än att jag har pengar och mår dåligt,


    Jag hade en sambo som resonerade så. Det satte käppar i hjulet för vårt förhållande OCH enorma käppar för mig. Eftersom att han gick på bidrag så fick jag stå för det mesta ekonomiskt. Han fick inte speciellt mycket i bidragdå jag ansågs som försörjningsskyldig.

    Han trodde att hans dåliga ekonomi bara påverkade honom och han "mådde hellre bra än jobbade". Men:

    Jag kunde aldrig spara pengar till någonting jag ville ha eller göra. Jag kunde inte ens drömma om att köpa hus. Barn kunde vi inte heller skaffa då jag inte hade haft råd med FL.

    Vi kunde aldrig resa ihop eller hitta på något som kostade pengar, visst jag kunde betala för båda men det hade jag inte råd med om jag ville betala räkningarna..

    Visst kan jag stötta en partner ekonomiskt en period. Men inte permanent för att partnern inte vill jobba/få terapi.

    Pengar är inte allt men det påverkar hela livet. Det är extremt påfrestande att själv arbeta år ut och år in utan att kunna uppfylla någon dröm, skaffa familj eller ens få ett vettigt sparande

    Idag är jag gift med en frisk man. Vi arbetar båda två, har råd att uppfylla våra drömma, ha ett sparande, skaffat barn, köpt hus osv.

    Ville bara visa allt från andra sidan. Så du inte bara blir sur på din sambo när han vill att du ska jobba.

    Så fortsätt söka vård, medicinera eller samtala. Ditt förhållande överlever inte annars och ditt liv kan snabbt bli fattigt på mer än bara pengar
  • Anonym (rädd)
    Tecum skrev 2015-05-22 22:55:38 följande:
    Nej så illa är det inte. Det svåra är liksom att komma på vad man ska säga, att hålla igång samtalet. Det är ännu värre irl, ett telefonsamtal kan man ju avsluta. Men träning ger färdighet, jag klarar mig mycket bättre numera. Annars känner jag igen det från ungdomen, med rösten, att vara nervös och säga konstiga grejer.

    Men jag förstår inte TS, du skrev ju att du var så bra på att dölja din sociala fobi? Som du beskriver det ovan så låter det inte så?

    Ett tips är att planera in det du ska säga innan samtalet, kanske rentav öva för dig själv. Ett annat är att ställa frågor, då bollar du över till den andra att sköta samtalet.
    Ett ännu bättre tips är att inte bry sig om vad andra tycker och tänker om dig...

    Nej jag kanske inte är så bra på att dölja min sociala fobi, men jag spelar ju olika roller hela tiden. Jag kan aldrig vara mig själv vilket tar oerhört mycket energi. Jag vet inte hur jag ska kunna vara mig själv bland andra människor?


    Planera in det man ska säga, hmm... fungerar till viss del och sen så säger personen något annat och då kan man plötsligt inte gå efter det man planerat in att säga längre. Det blir helt tomt i huvudet pga rädsla och jag tycker jag säger de mest konstiga saker. Ja hade jag kunnat att inte byr mig om vad andra tycker och tänker hade jag nog inte haft dessa problem, men det kan jag inte sluta göra. Klart man bryr sig och måste bry sig

  • Anonym (rädd)
    The TARDIS skrev 2015-05-23 00:03:25 följande:
    Hur ska han veta det om du aldrig berättar om hur du mår? Du målar in dig själv i ett hörn hela tiden.
    Jag har försökt att berätta, men känns som om han inte förstår att man kan vara rädd för människor. Han förstår inte att man kan bli så nervös att man nästan svimmar av att ringa ett kort samtal och tacka för en grej.
  • Anonym (rädd)
    U never saw me skrev 2015-05-22 21:21:27 följande:
    Du är ingen psyko. Jag förstår att det känns som att du kommer vara så här för alltid, men jag tror inte att det behöver stämma. Du skriver att du har lärt dig hur du ska agera för att dölja din fobi. Det kan vara bra, det blir en trygghet man kan gömma sig bakom när man är osäker. Jag har fått lära mig den sociala biten som vuxen, hur man agerar i vissa situationer, hur man kallpratar med folk man egentligen inte känner osv. Ju mer jag lär mig det, desto tryggare blir jag i olika situationer. 

    När jag va yngre så skämdes jag otroligt mycket över min psykiska ohälsa. Jag vet inte var på vägen som det ändrades. Kanske insåg jag att det finns så himla många människor som lider av psykisk ohälsa av något slag. Och jag insåg också att jag hade vänner som ville umgås med mig trots att jag va så udda. Även om jag själv inte kunde förstå varför.

    Vad har du för jobb? Det kommer ju inte fungera i längden att tvinga dig till ett ställe som gör dig helt känslomässigt dränerad. Vissa jobb fungerar kanske inte för dig, och det är ok om det är så. När jag va yngre så fick jag höra att man bara skulle tvinga sig genom ångesten. Det fungerade inte alls, tvärtom gjorde det att jag kände mig misslyckad för att jag inte klarade det och jag fick ännu mer ångest för jag kom ihåg hur hemskt det va förra gången jag tvingade mig själv. Jag tror att man måste få ta saker i sin egen takt och inte bara förvänta sig att man ska klara allt som "alla andra" klarar. Och även om man aldrig klarar det så är det helt ok ändå. 

    Har du ingen på jobbet som du kanske kan börja att anförtro dig åt? Få över kollegorna på din sida en och en? Vad är det värsta som kan hända om du berättar? Att de inte vill vara din "vän"? Det är de ju inte nu iallafall eftersom du stänger dom ute. Och om någon skulle tänka något negativt om dig, vad spelar det för roll? Deras tankar och åsikter om dig kan inte skada dig. Tänk så skönt det hade varit att kunna släppa fasaden och bara få vara.

    Jag hoppas du inte tycker att jag förminskar dina känslor, det är inte min mening. Det jag skriver är mest tankar som jag intalat mig själv genom åren för att hantera ångesten. Om du träffade mig nu så hade du aldrig kunnat gissa att jag lidit av social fobi, så det är aldrig kört.

    Ja alltså så fort jag kliver in genom dörren till jobbet tappar jag helt bort mig själv. Jag blir så rädd att jag inte vet hur jag beter mig som mig själv. Så jag spelar olika roller hela tiden och det här är inget jag kan styra över, det sker automatiskt. Kroppen gör det automatiskt, så jag har ingen förhoppning om att jag någonsin ska kunna vara mig själv med andra människor. Därför undviker jag helst människor då det tar alldeles för mycket energi att umgås. Jag har inga "vänner" kvar heller. Fast det är något jag velat själv då jag ofta tyckte att mina vänner skrattade åt mig och så och tyckte jag var dum i huvudet.


    Jag jobbar på kontor, så det är lunch- och fikarasterna som är hemska. Usch känner mig så obekväm hela dagarna på jobbet, vill inte vara där och känna den hemska känslan. Även om jag tycker det är hemskt på jobbet och med rasterna så undviker jag inte dem. Och KBT går ju ut på att man ska exponera sig för de situationer som skapar ångest. Men min ångest blir aldrig mindre, tvärtom blir den nästan värre och värre.


    Haha kan jag inte berätta för min sambo om min sociala fobi eller vad jag nu lider av, hur ska jag våga berätta för dem på jobbet? Men jag är ändå för rädd för att kunna vara mig själv. Det är inget jag kan styra över och jag har ingen förhoppning om att jag kommer att kunna bli bättre. Har haft det såhär i 15 år liksom...

  • Anonym (rädd)
    Anonym (Helena) skrev 2015-05-22 21:34:36 följande:

    Lider också av social fobi men nog inget som märks speciellt för ngn på jobbet. Beskrivs till och med som social men kommer hem varje dag som ett vrak!

    Min man vet hur det ligger till, jag berättade för honom redan när vi började dejta. Jag råder dig att berätta, var ska du annars få släppa garden?


     Men  hur orkar du? Jag känner redan nu efter 1,5 månad att jag börjar bli trött, börjar bli nedstämd och jag kommer inte att orka hur länge som helst. Men ska försöka stå ut tills årskiftet i alla fall.


    På förra jobbet gick det så långt att jag kom hem och bara grät och grät och sen sa jag upp mig därifrån.

  • Anonym (rädd)
    U never saw me skrev 2015-05-22 21:22:28 följande:

    Har du funderat på varför du har så låg självkänsla från första början?


    Ja säg det. Jag minns i lågstadiet att jag var bra på att läsa. Älskade när fröken sa mitt namn och bad mig läsa högt inför klassen. Älskade att alla hörde hur snabbt och bra jag kunde läsa.


    Sen en dag, om det var i mellanstadiet skulle jag redovisa. Kände hur rösten inte bar längre, vart nog säkert röd i ansiktet. Det jag minns är att min så kallade vän skrattade åt mig.


    Hade ingen bra uppväxt, skolan var ett helvete som handlade om olika grupper, utrfysning, mobbning. Även om jag inte var mobbad så fick man ändå lite nertryckande kommentarer då och då hela tiden. Till slut tycker man inte om sig själv längre.


    Den bild jag har av människor idag kommer från hur människorna i grundskolan betedde sig. Där var folk elaka, fryste ut, skrattade åt folk. Det är så jag tror att människor är, jag tror att människor är elaka av naturen och gör man någonting "fel" blir man skrattad åt.


    Jag hatade skolan, minns att jag ofta grät mig till sömns. Gick dit med en klump i magen precis som jag gör idag.

  • Anonym

    Testa att sluta fika och ät ensam på lunchrasterna. Det gör jag och det är ingen som bryr sig om det. De får gärna tycka att jag är lite konstig så länge som det får mig att må bättre. Om inte det funkar, fundera på att byta jobb.

    Jag har också försökt ändra mig, men misslyckats. Nu har jag accepterat de brister jag har och anpassar mitt liv efter dem.

    Se det så här: Du kan känna dig lycklig över att du klarar av att ha en sambo. Jag har försökt men har alltid fått ge upp då klumpen i magen aldrig försvinner.

  • Anonym (rädd)
    Anonym (hårt jobb) skrev 2015-05-23 07:05:42 följande:

    Det finns bra psykologer. Jag hoppas att du kan få fatt på en sådan snart för du behöver verkligen hjälp. Livet går inte ut på att må dåligt.
    Vart ska jag få tag i den här bra psykologen? Privat är svindyrt att gå. Har ringt psykmottagningen här i kommun men de ringer aldrig tillbaka. Ringt 3 ggr nu...hmm...

    Behöver nog mer tips på hur jag ska göra för att stå ut med jobbet. En grej jag brukar tänka att jag får ju trots allt pengar för att jag är där. Och får man pengar så kan man ju faktiskt stå ut med ett dåligt mående.
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2015-05-23 11:04:08 följande:

    Testa att sluta fika och ät ensam på lunchrasterna. Det gör jag och det är ingen som bryr sig om det. De får gärna tycka att jag är lite konstig så länge som det får mig att må bättre. Om inte det funkar, fundera på att byta jobb.

    Jag har också försökt ändra mig, men misslyckats. Nu har jag accepterat de brister jag har och anpassar mitt liv efter dem.

    Se det så här: Du kan känna dig lycklig över att du klarar av att ha en sambo. Jag har försökt men har alltid fått ge upp då klumpen i magen aldrig försvinner.


    Nej det skulle jag aldrig klara av att göra, det kommer ge mig mer ångest då dem kommer tycka jag är konstig och det är ju det sista jag vill att dem ska tycka. Byta jobb kommer inte heller att hjälpa, kommer bli exakt samma sak där, vet det av erfarenhet.

    Men min sambo kan jag vara mig själv och han är den enda jag mår bra av att umgås med. Med honom kan jag vara väldigt pratsam och jag tycker det är kul att umgås.
Svar på tråden Hur ska jag våga berätta för min sambo om min sociala fobi eller vad det nu är jag lider av?!