sätesförlossning vs kejsarsnitt - era erfarenheter?
Vår bebis ligger i rent sätesläge (upptäcktes för två veckor sen och nu är jag i vecka 37) och har troligtvis legat så i många veckor. Idag gjorde vi ett misslyckat vändningsförsök och jag hade ställt in mig på att de vid ett misslyckat resultat skulle föreslå planerat kejsarsnitt eftersom jag är förstföderska. Men istället pratade de direkt om att boka in tid för bäckenmätning och verkar absolut förorda sätesförlossning. De verkade jätteförvånade när min man sa att vi nog inte vill föda i säte.
Jag känner mig helt förvirrad nu då jag för fram tills för två veckor sen var helt inställd på normal vaginal förlossning (med huvudet först), sen började jag mentalt ändra mig till kejsarsnitt när sätesläget upptäcktes, och nu måste jag fundera på sätesförlossning - något som jag hittills tänkt som helt uteslutet.
Skulle därför jättegärna vilja höra era erfarenheter vid sätesbjudning - blev det sätesförlossning eller kejsarsnitt, av vilken orsak, och är du nöjd med resultatet?
Sen undrar jag - visst är det väl mitt val? Eller kan de tvinga mig att välja sätesförlossning om förutsättningarna är rätt?