Inlägg från: Anonym (Småland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Småland)

BF februari 2016

Desideri skrev 2015-06-29 12:42:10 följande:

Här i linköping får man göra kub i v 12-13. Vill man göra vul/ul tidigare så får man gå genom nån privat men de verkar inte finnas många här som man kan göra det hos. Skulle vilja göra ett tidigt ul denna vecka eller nästa (vecka 8-9) men det enda stället jag hittat som gör det har semester. Så får vänta till kub om en månad. :)

Jag har tid på Crocus nästa vecka men bokade så fort jag plussade, hans tider går åt fort som bara den! Jag har även bokat KUB på samma ställe.

Hej, tänkte gå med i tråden för att ha någon att bolla med. Jag och fästmannen är hemlighetsfulla och vill vänta så länge som möjligt innan vi berättar :)

Jag är snart i v8, jag är 28 och sambon är 29 och det är bådas första. Verkar som att vi lyckades skapa en liten en när vi firade vår förlovning :) Vi finns i Småland men jag håller mig hellre till större ställen med mer erfarenhet så vi kommer göra alla undersökningar som går att göra på Crocus i Linköping men går på MVC på hemmaplan. Vi ser verkligen fram emot detta men det är för overkligt fortfarande då det vi precis bestämt att vi skulle sluta skydda oss och som sagt, firade ;) Jag har länge misstänkt PCO så jag räknade med att det skulle bli betydligt svårare. Det är inte meningen att trycka ner det i halsen på de som försökt länge (finns ni i tråden så har ni lyckats, så grattis!) utan det är bara skönt att få berätta för någon hur overkligt det är än så länge! :)
  • Anonym (Småland)
    Ia84 skrev 2015-06-29 21:30:03 följande:

Har idag varit på VUL i vecka 8. Detta pga att vi blivit gravida med IVF efter fem års kämpande, gick nu på första IVF-försöket. Har varit så nervös inför detta VUL att allt inte ska vara bra och har tvivlat så mycket på att det finns något där inne. VUL visade nu att det finns en liten bebis där inne, 10 mm stor och ett fint litet hjärta slog, allt såg helt normalt ut. Vilken lättnad och vilket leende man gick därifrån med. Inskrivning hos BM på måndag. Äntligen kan man koppla av lite. Enligt vår läkare så minskar missfallsrisken nu från c:a 20-25 % till 1 %. Vi känner oss så lyckliga nu, obeskrivlig känsla <3. BF 12/2. 

Grattis! Måste vara en otrolig glädje! :)

Själv så har jag mått lite illa tidigare men imorse var värre än någonsin. Fick i mig lite frukost och tillskotten, hann borsta tänderna och gå ner och sätta mig i bilen. Hade inte kommit iväg än utan hann precis öppna bildörren innan jag kräktes. Det värsta var inte att det smakade spya utan metallsmaken som fortfarande 3 timmar senare sitter kvar i munnen efter tillskotten :/

Jag byter nog så att jag tar tillskotten till lunch istället :)
  • Anonym (Småland)

Hej,

Hur beräknade BM bf? Var det med snurran?

Jag var på ul i går, då hade BM med sin snurra beräknat bf till 9/2, själv har jag beräknat till 17/2 och läkaren hade med hjälp av ul beräknat till 19/2. Läkaren sa att det var +-4 dagar (det är tidigt än, bara i 8+0 så osäkerheten är större) men att BM var ute och cyklade och att det skulle vara mycket närmare 19/2.

Fick väl intrycket av att BM var en papegoja för 1177 och inte riktigt insatt i evidensen kring råden som finns för gravida men det är tur att man kan läsa på själv :) Tråkigt med en människa som inte vet varför hon ger råd som hon ger förutom att det är rekommendationer, en sådan person borde starkt ifrågasätta sin legitimation.

• Anonym (Småland)
    Elilia86 skrev 2015-07-08 06:15:12 följande:

Hej, jag var på inskrivning hos Bm igår, alla blodvärden osv såg bra ut och vi bokade ultraljud till den 21/9. Längtar så! Fick ett mer ordentligt svar av Bm att bf är beräknat till 20/2.

Hur har ni gjort med era familjer/vänner/släkt, när berättade/tänker ni berätta för dem om graviditeten?

Vi tänker göra så som med första barnet, vänta tills de här 12v har gått. Jag skulle egentligen vilja berätta nu för de är en sak som gör att det känns mer verkligt, visst jag känner av alla symtomen mycket mer och tidigare den här gången, trots de känns de ännu lite overkligt.

Krångel med mobilsidan, #1054 var riktat till dig :)
  • Anonym (Småland)
    Anonym (Preggo) skrev 2015-07-13 18:17:33 följande:

Någon som tar citodon? Har ischias jag klarar inte av smärtan samtidigt är man nygravid o skiträdd man ska skada barnet uppskattar svar

Inte riktigt vad du frågade efter, men kommer med ett litet tips ändå. Sök hjälp hos en sjukgymnast med MDT-kunskap (kallas även för MacKenzie). Det skulle även kunna vara graviditetsrelaterad bäckensmärta som kan ge samma symptom som så kallad ischias.

Själv har jag diskbråck på L5-nivå men fick foglossning förra veckan, hade akuttid hos sjukgymnast i fredags och shit, vad skönt det var att få bäckenbälte utprovat! Det gör fortfarande ont men är numera hanterbart
  • Anonym (Småland)
    Anonym (Preggo) skrev 2015-07-13 21:51:56 följande:

Jaha vad bra tusen tack ska höra med läkaren nä jag har haft detta sen två år tillbaka buktande ngt åxå l5:)men tack vad snällt

Då kan en sjukgymnast med MDT-kunskap nästan definitivt hjälpa dig! Man får lära sig ett sätt att "trycka tillbaka" diskbråcket och smärtan brukar lätta med en gång efter övningen. Man behöver ingen remiss till sjukgymnast utan det är bara att ringa och boka tid. Beskriv utförligt att det är buktande diskbråck och att du vill ha en akuttid, sjukgymnasterna brukar slå knut på sig själva för att ta emot en sådan patient för de vet hur ont det gör (iaf på primärvårdsrehab i vg-regionen )
  • Anonym (Småland)
    JosefineD85 skrev 2015-07-17 12:30:21 följande:

Hur gör ni andra med maten?

Jag mår illa(inte så att jag kräks) men jag tål inte lagad mat eller matlukt!!

Jag o min sambo har alltid haft ett matintresse tillsammans där vi älskar att diskutera middagar, laga mat o bjuda vänner på middag! Nu kan vi inte ens äta samma tider för jag mår illa av hans mat!

Jag kan framför allt inte äta grillat, typ kött o kyckling, potatis i alla dess former, sen kan jag inte äta sallad längre!! Jag som älskar sallad! Köttfärs är värst!

Det jag äter är halvfabrikat?! Typ mamma Scan o makaroner och pannkakor eller flingor!

Såhär har det varit i 4v , är i vecka 10 nu!

Hur länge ska det vara såhär?!

Vi ska laga middag till ett par vänner ikväll och jag har lite panik! Vill inte ha mat som jag egentligen skulle älskat!

Hehe, känner igen det där!

Jag ser det som att det är bättre att äta det man kan än att äta försöka äta sådant man brukade och kanske få avsmak gör det senare.

Du får försöka stå ut så gott du kan. Jag hade ett par veckor då jag bara åt vitt bröd med smör och Gorbys piroger med gräddfil, allt annat kräktes jag av inklusive ost på mackan! :-S Därefter var det spenatsoppa och pannkakor med grädde (utan sylt!) i någon vecka.

Varken jag eller bebisen kommer få brist på något ämne på någon vecka, speciellt inte när man äter tillskott och jag upplever att det svänger fort vad man kan äta. Själv så mår jag illa av lukten av mamma Scans, men bara för det lär jag väl bara vilja äta det nästa vecka. :-P

Är det någon annan som upplever att man man blir illamående av TANKEN på viss mat? Jag fick världens illamående av tanken på köttfärs eller curry under en kortare period.

Min sambo har fått ta över det mesta av matlagningen pga illamående i samband med lukt av matos. Nu har nästa graviditetssymptom kommit vilket är en täppt näsa, nu kan jag äta saker som jag inte kunnat äta tidigare :)
  • Anonym (Småland)
    JennieN skrev 2015-07-22 13:38:20 följande:

Åh det gick bra! Ett litet hjärta slog! Blev dock flyttad en hel del, så nu är det v 9 (8+1) som gäller tills vidare. Bf 29/2, skottdagen. Lycka!

Grattis! Men oj! Tillbakaflyttad 3 veckor, hur kommer det sig? Vilken tur att du det är skottår nästa år, annars hade du haft en mars-bebis, nu får du vara kvar i denna tråden
  • Anonym (Småland)
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-06 14:50:27 följande:

Marie14: ja har inte gjort vul lr kub . Men oron finns ju att nåt ska vara fel när man intr mår illa längre å inte har de vanliga Ul förän I slutet av augusti. Är i vecka 16 . Vilken vecka är du I ?:) stör mig så på att alla gör tidiga Ul å vul bara så där här får man inte göre de. Har försökt å frågat massor av gånger men dom säger nej man gör inte de om inte nåt är fel. Lr om man inte haft blödning.

Jag tycker att det inte är mer än rätt att alla inte får ul tidigt, det måste finnas anledning till att göra ul och man kan inte bara gå till den offentligt finansierade vården och säga "för att jag vill ha det". Det är ju tur att man har flera möjligheter och själv gjorde jag ul i 7+6 och skulle göra KUB i landstinget (vilket alla får där jag bor) men Bm var värdelös och det var "fööör tidigt för att se ngt alls!!!" och hon ville boka om mig en vecka senare. Slutade med att jag var skakig, illamående och hade väldigt ont där hon hade tryckt som en tok, mådde så resten av dygnet! Dagen efter valde vi att göra det privat och då såg läkaren allt, fick tom veta kön i 12+0!

Jag har avbokat RUL i landstinget och kommer endast göra det privat hos samma läkare även i fortsättningen, men då betalar jag varenda krona själv och det valet har du också om det är vad du verkligen vill. Vi åker dessutom 27 mil ToR varje gång plus att jag får ta nästan en halvdag från jobbet, men det är vad vi vill och vi anser att vi gärna betalar för erfarenheten och kunskapen hos läkaren som vi går till för det är två egenskaper som lugnar framför allt mig som blivande mamma :)
  • Anonym (Småland)
    musslan skrev 2015-08-09 14:41:50 följande:

I Göteborg gäller 35 års gräns på KUB om du inte vill bekosta det hela själv! ????

Jag är skriven i VG-regionen men jobbar i Småland, och går på MVC i Småland. Jag fick göra KUB om jag ville genom landstinget i Småland. Bor man nära gränsen och inte vill betala själv kan man ju alltid gå i ett annat län, vi har ju numera valfrihet i vården! I Halland erbjuds KUB inte alls, inte ens till de över 35.

Jag valde att göra det privat och tycker inte att det var så dyrt, 1400 kr för NUPP och värdena var så bra att läkaren tyckte att det var onödigt att göra blodprovet, annars hade det blivit 1900 kr. De flesta av oss lägger mer än det på barnvagn :-P
Svar på tråden BF februari 2016