Inlägg från: Anonym (Ja då) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja då)

BF februari 2016

Februari16 skrev 2015-09-10 21:27:40 följande:

Var ju som sagt på rul imorse och bm fick trycka ganska hårt för att knyttet skulle ligga stilla. Nu på em/kvällen har jag haft mycket molvärk eller växtvärk. Kan det vara efter undersökningen?

Ja absolut. Jag har gjort flera ul och alla gånger varit öm efteråt. Särskilt på kub då kändes det som jag gjort 200 situps och var glad jag tagit ledigt hela dagen!

Efter rul fick jag en blödning, en timme efter hon slagit mig på magen med den där apparaturen flera gånger, för att få den att vända sig och få med hjärtat, men när jag sökte så sa de på samma ställe att blödningen absolut inte kunde uppstått av detta. En timme innan hade dock vi sett alltsammans tydligt och det fanns ingen tillstymmelse till hematom då.
  • Anonym (Ja då)
    Anonym (orolig) skrev 2015-09-11 08:00:12 följande:

På mig tryckte hon inte alls hårt på rul de kändes knappt å då slog intr hällerfär den skulle vända sej utan hon väntade en stund tills den flytta sej själv. :) ont ska man inte få iaf .

Även de gånger då det varit mildare så har jag haft lite ont efteråt, utom nu senast. Kuben var värst som sagt men då höll hon på i 35 minuter och pressade från alla håll.

Men de första, som var för att fastställa grav längd, även efter det hade jag som en lätt träningsvärk efteråt, men nu skedde ju de under en period när jag hade mycket molvärk, så säkert var det relaterat
  • Anonym (Ja då)
    Penguinlover skrev 2015-09-25 13:40:38 följande:

Jag ska till Ullared imorgon. Någon som har några tips på vad jag bör passa på att köpa när jag är där? Jag hoppas på att hitta en bra jacka som jag kan ha i vinter då jag antagligen inte kommer att kunna stänga någon av de jag har.

Jag tänkte inte köpa någon jacka, utan köra de jag har öppna, med halsduk framför. Bor iof på västkusten så milda vintrar, förra vintern tog jag inte ens fram min tjockaste jacka.

Är ju ännu varmare i mig själv än vanligt i år, har just slutat med bara t-shirt Och sover ännu med balkongdörren vidöppen:)
  • Anonym (Ja då)
    Penguinlover skrev 2015-09-25 20:17:43 följande:

Jag bor i Göteborg så det brukar vara relativt milda vintrar, men det har varit ett par riktigt kalla de senaste åren. Förra vintern var dock inte så kall så hoppas på liknande i år! Jag har också tänkt att ha mina vanliga jackor fast med halsduk. Tyvärr är jag ofta frusen av mig så jag är osäker på om det räcker. De senaste veckorna har jag helst klätt mig i tjocka koftor. Men jag kanske faktiskt borde avvakta och se istället för att köpa något bara utifall att.

Ha ha, så olika det kan vara! Jag skrev västkusten men bor också i Göteborg och tycker de sista vintrarna varit så milda o snöfria att jag inte ens behövt tjockaste jackan!

Koftorna har inte ens kommit fram utom de tunnaste ( där jag förresten kan rekommendera Gekås basic U, vanliga sortimentet för de som frågade ang Ullared. Även deras linnen!)

Vi har ju ganska många grader över normal höst och jag är som sagt varmblodig!
  • Anonym (Ja då)
    Februari16 skrev 2015-09-26 19:16:11 följande:

Kul att läsa om alla fynd och tips kring inköp

Är idag i v 22 (21+0) och har haft molvärk neråt ljumskarna och bak i svanken hela dagen. Har lagt mig med värmekudde nu så får vi se om det ger sig.

Nån annan som upplever det mentalt påfrestande med molvärk? För mig känns det som mensvärk och mensvärk är förknippat med blod vilket är största rädslan när man är gravid. Kanske är alla hormoner som snurrar men jag tycker att det är jobbigt

Inte för att det är någon direkt tröst kanske men låter inte det som att det kan vara foglossningssmärtor lika gärna som molvärk i livmoder?
  • Anonym (Ja då)
    Anonym (orolig) skrev 2015-09-29 19:39:49 följande:

Vad alla verkar ha problem med olika saker å foglossning å allt , ja känner ingenting av nåt ja ,känner lite sprattlande då å då och är i vecka 24 :)

Precis, jag är i gränslandet januari-februari så har liksom hängt i båda men inte skrivit så mycket i denna. Tråkigt att alla verkar ha så mycket krämpor, känner därför inte att jag har så mycket att prata om här som tur är, mina funderingar är mer hur länge ska jag jobba, osv.
  • Anonym (Ja då)

[quote=75848555][quote-nick]Erna90 skrev 2015-10-07 21:48:50 följande:[/quote-nick]Inte varit så aktiv på ett tag så missat en hel del inlägg. Tiden bara rusar iväg ju!

Tänkte höra lite hur långt innan bf ni tänkt gå hem och vad ni har för typ av arbetsuppgifter? Väldigt fysiska eller mer stillasittande?

Jag har ett fysiskt jobb, men med lågsäsong under vinter. Har inte sökt graviditetspenning, för har inte kunnat bestämma mig. Har även lite andra arbetsuppgifter som föll sig lämpligt att jobba med nu.

Alla får ledigt med mitt jobb men jag är inte redo att gå hem än. 60 dagar innan, då skulle jag jobbat fem veckor till. Har alldeles för roligt för att gå hem och jag mår ju bra. Får tänka efter bara o planera jobbet och prioritera vila på kvällstid- har inga barn innan så den tiden finns ju. Jag skrev på för en vecka snöjour häromdagen, klarar man det inte får jag ändra det.

Kan tänka mig gå hem på hel eller deltid till jul, om allt fortsätter vara bra. Tar väl fp då, och semester

• Anonym (Ja då)
    Penguinlover skrev 2015-10-13 21:14:39 följande:

Förresten så var jag med om en märklig situation idag som fick mig att känna mig obekväm. Jag stod och pratade med en kollega som mycket väl vet om min graviditet. Under hela samtalet stirrade hon ned på min mage. Hon lyfte då och då blicken och såg mig i ögonen men den återvände hela tiden till magen. Samtalet varade flera minuter och efter ett tag kändes det riktigt konstigt och jag började undra om något var fel. Är det vanligt att folk beter sig så? Borde jag ha sagt något om det? Jag drog lite nervöst i tröjan och jag tycker att hon borde ha lagt märke till att jag kände mig obekväm.

Det händer hela tiden. Men hellre det än de som tror att det är fritt fram att kommentera , ta på magen, fråga om vikten , mm
  • Anonym (Ja då)
    sladda skrev 2015-10-24 08:29:50 följande:

Blev uppringd av försäkringskassan ang gravid penningen. Trodde först jag blivit nekad när jag blev ombedd att beskriva mina arbetsuppgifter. Men de ville stänga av mig redan nu på måndag! (Ansökte om att få gå hem 21/12) . Någon annan som råkat ut för detta? Vill ju inte gå hem än så frågan är om jag måste? Ska prata med chefen på måndag.

Klart du inte kan vara tvungen, hur skulle någon kunna tvinga dig? Kan väl inte vara möjligt??

Man måste ju inte söka grav. penning, jag har inte sökt alls.
  • Anonym (Ja då)
    lillterror skrev 2015-11-10 12:20:00 följande:

Graviditetspenning får man om man har ett fysiskt krävande jobb, och då får man ersättning från fkassan 60 dagar innan bf. Ansöker gör man via fkassans hemsida. och börja ansöka om föräldrapenning behöver du inte göra innan barnet är fött, du vet ju inte redan nu om bäbisen kommer fyra veckor tidigare eller tolv dagar senare..

Men om man vill ta ut föräldrapenning innan barnet kommer hur långt innan måste man söka då tror ni?
  • Anonym (Ja då)

De sista tio dagarnas innan förlossning får man ju inte graviditetspenning, så då får man ju ta fp. Jag har inte sökt heller så, och sjukskriven blir jag nog inte heller, är fullt frisk.

• Anonym (Ja då)

[quote=75985014][quote-nick]Anonym (orolig) skrev 2015-11-10 13:40:42 följande:[/quote-nick]Ska inte ha graviditetspenning då ja är arbetslös . Man de ja undra är om de är någon som skickar in ansökan nu om föräldrapenning å skriver nåt datum eftersom de sen går å ändra om barne kommer tidigare elr senare ? För ja hat bf 26 januari om ja skriver från 20 funkar de å få innan man fått isf ? Hur har ni andra tänkt göre me föräldrapenning en ?[/

Man kan ta ut innan. Ska forska i det idag.

Jag ska gå hem till jul, men vara i tjänst året ut, med semester o komptid.

Sen ta fp från 1/1 tills barnet kommer. Oklart hur många dagar, men är ändå ingen sådan där som vill gå hemma i flera år.

• Anonym (Ja då)

Har inte fått någon info om vaccin, har sett att det sitter en lapp på anslagstavlan på Mvc bara.

Tänker ändå inte vaccinera mig, har aldrig gjort det å aldrig haft influensa heller

• Anonym (Ja då)
    minneli skrev 2015-11-22 08:59:24 följande:

Jag tar gaviscontabletterna. Det blir värst på kvällarna för mig och absolut värst kan det bli precis när jag lägger mig ner i sängen.

Jag testade gaviscon och relieve innan jag landade på Novalucol som funkar bäst för mig. Passar mig för tabletter som rennie för de har socker i sig!

Har halsbränna och sur mage även annars och värre nu så har dragits med detta sedan v 13, mitt enda jobbiga gravidsymtom. Det var Ju innan gravidmagen så har alltså inte alltid med tryck från bebis att göra utan även med att all glatt muskulatur i kroppen slappnar av.

Annars vet du väl tipsen, ligg högt, och gärna på vänster sida- det lättar för mig då, höger sida är värre.
  • Anonym (Ja då)
    Penguinlover skrev 2015-11-24 11:03:41 följande:

Idag är jag irriterad. På jobbet är det många som frågar när det är dags och det är ju inget konstigt med det. Däremot är jag trött på att höra negativa kommentarer. Ett exempel är då jag på frågan hur jag mår svarat att jag mår bra och då får höra att det kan ändras väldigt snabbt. Idag fick jag höra kommentaren "det är vad du tror ja" när jag svarade på frågan om hur länge jag ska jobba. Har man inget trevligt att säga kan man väl vara tyst? Dessutom är det många kommentarer om min storlek vilket också irriterar mig. Många har frågat hur det kan vara så långt kvar med den magen och ett par gånger har jag fått frågan om jag är säker på att det inte är tvillingar. Det känns konstigt att så många kommenterar min kropp och dessutom antyder att den inte är "normal". Hur tänker folk egentligen? Jag blir nästan orolig för att jag ska vara onormalt stor, men när jag var hos barnmorskan för två veckor sedan i vecka 26 var mitt sf-mått 24 cm vilket jag har förstått inte är större än medel.

Du, jag är i v 33 och har fått höra allt du hör också.

Att magen är jättestor osv, men även att det bara PR magen som är stor-och får man inte jättestor rumpa och lår så gör ju det att magen ser större ut också!

Men vet du vad, jag mår fortfarande fysiskt bra, och jag ska jobba ungefär tre veckor till och sedan ta ut semester. SF mått 26 i v 25, 29 i v 29 och 31 i v 32.

Olyckskorpar älskar att kraxa men det är faktiskt möjligt att må ganska bra rätt länge. Alla blir inte jättesjuka eller totalt orörliga eller går upp 30 kilo.

Har tagit lite i taget och tänkt att snart blir det nog värre men nu är jag snart framme vid hemgång tre veckor innan bf och känner att det kommer jag lösa utan problem!
  • Anonym (Ja då)
    minneli skrev 2015-12-15 14:36:12 följande:

Jag tycker oxå det är mindre rörelser nu (v31) men det måste ju bara för att det inte finns så stor plats att röra sig på längre. Förrut var det rörelser hela tiden men nu är det inte alls lika ofta och mer långsamma starka rörelser.

Rörelserna ska inte bli färre men kan ändra karaktär, till mer svepande osv än toksparkande.

Att det minskar är en farlig myt.

Här i Göteborg är riktmärket minst 10 rörelser på två timmar vid avslappning. Från v 28 och framåt. Hicka räknas inte.
  • Anonym (Ja då)
    minneli skrev 2015-12-15 19:24:34 följande:

Mina fingrar sväller upp på kvällarna. Jag har stödstrumpor hela dagarna (hatar dom) men på kvällarna verkar inte det spela ngt roll.

minneli skrev 2015-12-15 19:24:34 följande:

Mina fingrar sväller upp på kvällarna. Jag har stödstrumpor hela dagarna (hatar dom) men på kvällarna verkar inte det spela ngt roll.

Är du säler på att du har rätt storlek? Jag älskar mina stödstrumpor, helt plötsligt är det nästan som att inte vara gravid igen! Man ska mäta anklar och vader innan man stiger upp på morgonen och sedan köpa efter det sa de till mig.

Köpte på lloyds apotek, svullnaden är helt borta på kvällen nu!
  • Anonym (Ja då)
    Anonym (orolig) skrev 2015-12-21 19:50:48 följande:

Väldigt va alla verkar vara stora å ha jätte stor mage :p Jag ör i vecka 35 å hade sf mått 29,5 i vecka 33+1. Bm sa att ja kommer få en söt liten tös som kommer väga runt 3 kilo, gött de så slipper de göre så ont ;)

Jag hade SF- mått 35 i v 35+2, efter minskade fosterrörelser gjordes ctg och viktskattning som visade på +24% - fast jag har fått olika datum med 19 dagars mellanrum så tror mer på att jag är på fel vecka än att bebis är större än genomsnittet.

MEN iaf så sa min bm på vanliga kontrollen sen att min livmoder är välfylld så hon var inte förvånad över plus på skattningen- men att det inte spelar nån större roll om bebis väger 3 eller 4 kg- det är mer intressant hur stort huvudet är....

Och såklart hur kvinnans bäcken är skapat. Min mamma är en liten späd varelse på 1,62 och 50 kg, hon var som gjord för att föda barn fick hon höra och alla tre förlossningarna gick som en dans.

Så det handlar inte bara om storlek på barnet.
  • Anonym (Ja då)

Förlåt, 10 dagars mellanrum ska det stå

Svar på tråden BF februari 2016