• zespriem

BF februari 2016

Hej!

Jag väntar tredje barnet, bf 23 Februari. UL på torsdag. Ska bli jättespännande :D

• zespriem

Angående foglossning. När jag väntade min son som nu är 8 år gammal så hade jag hemsk foglossning. Det var vad sjukgymnasten sa iaf. Fast att jag inte svarade positivt på test för foglossning. Under min andra graviditet fick jag samma smärtor och blev tipsad av en tjej som nyligen varit gravid att stretcha piriformis, en muskel som kan bli spänd under graviditet och ge liknande besvär, sk piriformissyndrom. Jag stretchade och kunde faktiskt leva ganska normalt under den graviditeten, till skillnad från den första. Nu är jag här igen, graviditet nr tre, med samma besvär och mår bättre då jag stretchar. Det jag vill ha sagt är att va noga med att få reda på att det faktiskt ÄR foglossning och inte piriformis som spökar :)

• zespriem
    Anonym (Småland) skrev 2015-10-30 11:53:11 följande:

Vi har också bf 17/2, första här med! Graviditetsrelaterad bäckensmärta sedan v 8, går max 6000 steg per dag inklusive på jobbet (har ett arbete där man går mycket, men har snälla kollegor som kör fram bilar och bär hjälpmedel). Kan fortfarande inte borsta tänder utan att kräkas och det senaste är att jag vaknar mitt i natten av att jag kräks plus att jag har mardrömmar hela nätterna, kan väl säga att jag inte är så utvilad på dagarna :-/

Har en massa annat med, men det känns som smågrejer jämfört med det jag nämnt. Jag har iaf lyckats att inte gå upp i vikt trots den kraftigt begränsade rörligheten, plus 1,3 kilo tom v 25!

Du skrev att kollegor bär hjälpmedel, vad jobbar du med? :) Jag är arbetsterapeut inom kommunrehab och börjar känna att det är lite tungt med bärandet :/
  • zespriem
    Paulzzon skrev 2016-01-04 10:19:11 följande:

Bor också i Skåne och vänta första barnet 7/2

Hade varit trevligt med en liten skåneträff om folk är intresserade :)
  • zespriem

Stort grattis till er som fått era bebisar!!

Jag var också på TUL igår. 8% under, 2233g har jag för mig, så helt normalt. BM sa att hon kunde se en tofs i nacken och att han förmodligen har ganska mkt hår! :D Längtar till han kommer ut!

• zespriem
    LMG skrev 2016-01-22 10:13:04 följande:

Måste bara fråga då jag ser att så många har varit på TUL och verkar ligga lite under kurvan. Är ni själv korta och små i kroppen? Vad vägde ni själv när ni föddes?

176 cm lång och 67 kilo innan graviditeten, pappan är en dm längre. Så vi kan väl inte räknas som små :) Min dotter vägde 2755 när hon kom ut en dag efter BF. Men hon mådde fint.
  • zespriem
    lillterror skrev 2016-02-01 06:46:45 följande:

Någon som har erfarenhet av TENS vid förlossning?

Jag har använt det som enda smärtlindring vid båda mina tidigare förlossningar och planen är att göra likadant denna gången. Har passat mig fantastiskt bra. Det är enligt mig en väldigt bra smärtlindring. Jag är väldigt förtjust i att ha full koll på läget och hade nog haft svårt att använda mig av smärtlindring som påverkar annat än själva smärtan. Lustgas har jag aldrig provat tex. Vill vara helt med. Jag köpte en begagnad tens på blocket.
  • zespriem

Så spännande att det händer grejer här! :D

Jag fick reda på att jag har GBS. Så det blir att åka in och få antibiotikadropp om vattnet går. Känns lite jobbigt :( Finns ju mkt skräckhistorier om man googlar på GBS också. Men min bm tycker jag kan vara lugn. Har annars mkt förvärkar och sover uruselt. Längtar efter att bebisen ska komma ut ?

• zespriem
    lillterror skrev 2016-02-11 17:42:14 följande:
    Jag har läst lite om gbs och som jag förstått det så är det fruktansvärt många som har det, men majoriteten vet inte om det? Så jag undrar lite hur det kommer sig att du fick veta att du har det? Om jag får fråga :) tar dom prover eller kände du av några symtom?

Jag sover också uruselt så jag går runt och är galet seg om dagarna, dumt tycker jag, kroppen borde väl förstå att det är viktigt med sömn nu :) när har du bf?
    Har också förstått att det är väldigt vanligt! Jag var inne på spec-mvc akut eftersom jag hade en massa hjärtklappning under några dagar. Då togs nåt rutin-urinprov som visade på blod och protein och därför fick jag göra en odling. Så det var väl en slump att det framkom. Har inte några symptom på GBS. 

Jag har bf 28/2. Sonen kom på bf+15, dottern bf+1, vet inte riktigt vad jag har att vänta mig nu ;) Hörde från en gynekolog att när förlossningen startar är ganska mkt beroende av pappans gener. Det är en annan pappa till detta barnet, så jag kanske inte ens ska ta i beräkning när de andra två föddes! När har du bf?
Svar på tråden BF februari 2016