Inlägg från: Mamma till två gullegrisar |Visa alla inlägg
  • Mamma till två gullegrisar

BF februari 2016

Mamma till två gullegrisar skrev 2015-07-02 19:26:46 följande:

Tack.. det vanliga, trött som bara den.. smått illamående hela tiden. Det känns sådär men man vet ju att det är övergående :))

Oj såg att jag svarat på samma inlägg två ggr :)
    busan00 skrev 2015-07-03 18:36:05 följande:

Med Vaginal tablett och salva mena ja :p *

Ja stod att man fick använda både salva och vaginaltablett under graviditet och amning. Dock så ska man INTE använda införingshylsan som medföljer utan stoppa in den med fingret bara.

Jag fick svamp under båda graviditeterna eftersom ph-värdet i underlivet ändras vid graviditet. Alla får inte det men många enligt min bm.

Vet du med säkerhet att det är svamp du har då?

Läs på FASS om vad det står. Står att man inte ska använda det under graviditetens första trimester. Det visste jag inte så kontakta din bm först innan användning Busan00. .

busan00 skrev 2015-07-03 20:39:18 följande:

Jag läste nåt på nätet att man kunde använda de men säkerhet under graviditeten å dom rekommenderade det var på nån sidas en läkare hade skrivit lr nåt. Å nej ja vet inte att de år svamp jag har me förmodar de innan ja var gravid så blev blyg läpparna svullna typ å de kliar så man blir galen å spricker typ å då använde jag pevaryl å det hjälpte å slutade så då var de väl svamp? Å är exakt samma nu kliar å är svullet. Å får inte tag i min bm då hon har semester i 3 veckor. Men ja provar å ser va ska ja göre annats blir ju vansinnig för de kliar så. Å jag är i vecka 11 (10+4) så är i första terministern. Men där ja läste sp va de ingen fara allt de va de säkraste :/

Läs på FASS hemsida. Eller ring 1177 och rådfråga dom. Så du vet att det är säkert att ta det.

Så här står det på FASS hemsida:

Graviditet: Canesten ska användas med försiktighet under graviditet, speciellt under den första trimestern och endast enligt läkares ordination. Det finns begränsad mängd data från behandling av klotrimazol hos gravida. Djurstudier har dock inte visat på några skadliga effekter för avkomman.

Om du använder Canesten när du är gravid bör du undvika att använda införingshylsan/applikatorn eftersom den kan irritera livmoderhalsen. Under graviditet är därför vaginaltabletter att föredra framför vaginalkräm, eftersom vaginaltabletterna kan föras in med fingrarna (utan att använda införingshylsa/applikator).

minneli skrev 2015-07-07 11:20:05 följande:

Har ju bara testat med ett billigt test och nu beställde jag ett sånt digitalt med veckoindikator... Kan ju vara lite kul att testa medan man väntar och hoppas att veckorna ska gå att få en lite försäkran på att man är gravid. Trots en del symptom så är det varje gång svårt för hjärnan att ta in att man e gravid. 23 juli ska jag på ultraljud.

Vilken vecka är du i?
    minneli skrev 2015-07-07 11:20:05 följande:

Har ju bara testat med ett billigt test och nu beställde jag ett sånt digitalt med veckoindikator... Kan ju vara lite kul att testa medan man väntar och hoppas att veckorna ska gå att få en lite försäkran på att man är gravid. Trots en del symptom så är det varje gång svårt för hjärnan att ta in att man e gravid. 23 juli ska jag på ultraljud.

Tror att det digitala med veckoindikator visar fel om man är längre gången. Tror den visar bara som max 3+..
    minneli skrev 2015-07-23 13:22:22 följande:

Idag gjorde jag ul, hjärtat slog och den rörde på sig:)

Blev flyttade en dag bak, så går in i vecka 10 imorgon istället.

Kul att det gick bra.. så mysigt att få se den lille :)
Svar på tråden BF februari 2016