• jesspett

BF februari 2016

Var hos bm idag, allt såg väl bra ut, hon är inte så informativ om siffror såvida inte jag frågar och då jag frågar verkar hon mest tycka att jag inte behöver veta sådant utan bara om det är bra eller dåligt. Antar att det är för att hon tror man kommer jämföra sig med alla andra och bli supernojig när allt inte är exakt likadant för alla. Vilket känns som en ganska trist människosyn men jag orkar inte ta den konflikten, så viktigt är det ändå inte för mig och jag kan ju ändå få ut journalen om jag vill!

Bebis är inte fixerad men det betyder ju inte så mycket eftersom detta är andra barnet. 

Har haft sjukt ont i ena höften idag annars vilket gör mig smått handikappad. Annars har jag inte så mycket fysiska krämpor. Tålamodet har ju försvunnit helt och energin likaså. Typiskt när hunden går in i skendräktighet  och egentligen skulle behöva distraheras och gå långa promenader men vad gör man?

• jesspett

Ja, barnmorskor verkar vara ett lite speciellt släkte ;) Besöket idag tog 10 minuter så det kändes mest bara onödigt. Hon kollade vikt, sfmått, lyssnade hjärtljud och kollade om den var fixerad sen var det klart. Blev förvånad att hon inte fällde ytterligare en kommentar om min vikt, har gått upp 19 kg nu och sist vi vägde innan jul så hade jag gått upp 16 och då tyckte hon att jag absolut inte skulle gå upp mer. Lite märkligt då jag är "normal" från början och gick upp 27 kg med förra men gick ner allt på nått år efteråt. 

Att de kollar vikt är ju jättebra men man vill ju inte behöva gå och oroa sig för HENNES åsikt kring det hela. 

Åh, vad mysigt att börja bädda! Jag har tvättat och fixat liggdelarna till vagnarna (har en emmaljunga här hemma i skogen och en babyjogger city versa som syskonvagn i bilen när vi är i det civiliserade samhället) och funderar på hur jag ska göra med åkpåse. 

Det blir ju varmt i liggdelen när man har fårskinnsfäll under och overall + filt på bebisen. Vi har en åkpåse modell större men den passar ju tvååringen så bebis lär drunkna i den! Tror jag väntar och ser hur vädret håller i sig och när bebisen väl bestämmer sig för att titta fram!

• jesspett
    lillterror skrev 2016-01-26 05:50:58 följande:
    Min bm säger alltid vad blodtryck ligger på, likaså vikt och hjärtljud men där tar det stopp =) sf brukar jag fråga lite fint efter, bara av ren nyfikenhet eftersom jag vet att det inte betyder något alls det måttet =) är nog därför min bm inte nämner det vid mätningen heller tror jag..

Har du en vetekudde hemma? När min kropp strejkar är det värme som gäller, då är det skönt att försöka hitta en ställning sittandes som avlastar höften, på med värmekudde och en kopp te. Lindrar iaf lite.
    Jo, vetekudden är en väldigt bra vän ;) och fötterna uppe på soffbordet, något jag aldrig har normalt men nu är det enda ställningen som känns lite avlastande.

Hoppas det går bra hos bm idag! =) Min första fixerade sig aldrig, han var ruckbar vid sista kollen, en vecka efter bf, men så låg han lite fel med huvudet också (vidöppen kronbjudning) vilket gjorde att förlossningen slutade i ks eftersom han inte roterade ner i förlossningskanalen =)
  • jesspett

Idag har jag och lillkillen varit lite duktiga och mockat rent i kaninburarna samt fixat i ordning hans rum lite på övervåningen så de mörka julgardinerna har försvunnit och så passade jag på att bädda spjälsängen också ;)

Åh, känner igen tröttheten! Är dock dålig på att komma isäng på kvällarna, brukar väl bli runt 23-tiden. Mest för att jag är för trött för att gå och lägga mig tidigare ;)

• jesspett
    CupcakeDream skrev 2016-01-26 22:51:55 följande:
    Va mysigt:) kul med kaniner!

Det låter som du boar;) kanske är något i luften?

Haha, vi kan ju hoppas, jag tror mest det är min egen önskan dock ;) 

Hur har det gått, var lillen fixerad? 

• jesspett
    zezzan81 skrev 2016-01-27 09:11:58 följande:

I natt kl 5.30 kom vår Matilda:)). Allt gick jättebra och tokfort som väntat. Hon kom på dagen v 38 (37 +0). Hon låg inte i säte som min bm sa, vet inte om hon vänt sig under natten eller om de bara kände fel igår. Glad blev jag över den nyheten iaf:)

Vad härligt! Grattis! Orkar du med att berätta om förlossningen får du gärna dela med dig! =)
  • jesspett
    CupcakeDream skrev 2016-01-27 12:23:23 följande:

Nu har jag varit hos bm.

Allt såg bra ut och bebis var inte fixerad. Men inget konstigt med de:) sf mått var 37 och hjärtljuden var 148.

Jag frågade om hon ville göra en undersökning på mig och kolla min status. Det gjorde hon. Hon sa att jag var öppen 1 cm och tappen var mjuk men bakåtriktad. Jag försöker komma ihåg exakt hur hon sa men kan det va så? Är det tappen som är mjuk? Ska dit om två veckor igen och då ska jag få hinnsvepning! Allt känns bra<3

Såg ditt svar nu ;) Att bebis inte är fixerad behöver ju inte betyda något alls. Som någon sa är det ju många omföderskor vars bebisar inte fixerar sig förrän det hela drar igång, samtidigt som de ju kan fixera sig flera veckor innan det är dags! =)
  • jesspett
    LMG skrev 2016-01-27 15:27:08 följande:
    Jag har packat ner babyolja, en liten frottéhandduk, och sånna där gula skummtvättlappar. Är det onödigt eller kan det komma till användning tror du? Blöjor har jag också packat med egna då jag är osäker på om man får uppe på BB här

Det är olika i olika landsting. Här i Kalmar län får vi inte blöjor eller bindor så det ska man ha med själv, likaså kan det vara bra att ha med en del amninginlägg ifall mjölken drar igång! Mjuka sköna kläder till dig själv och tofflor för att inte få upp bakterier från golvet upp i sängen. =)

• jesspett
    LMG skrev 2016-01-27 15:53:05 följande:
    Oj får ni inte ens bindor? Bindor vet jag att vi får här, har dock packat ner egna ändå då jag hört att bindorna uppe på BB är så sjukt obehagliga
    Det står i alla fall på det informationsblad vi fått från sjukhuset. Sist, för två år sedan, så kan jag inte minnas att det stod något sådant men de har säkert något men dessa åtstramningar är absurda enligt mig.
  • jesspett
    CupcakeDream skrev 2016-01-27 19:09:59 följande:

Jag har packat två väskor, en till mig och en till bebisen:)

Vi ska till Näl och där får man bindor och blöjo, och nättrosor;)

Till bebis har jag packat 3 ombyten, 3 pjamasar, två trumpor, 2 mössor. En filt , nappar kanske missat något!

Till mig

Tofflor

Mjukiskläder

Tutteskydd

Trosor

Hygienartiklar

Tänkte ta med lite ätbart med tex kexchoklad, dricka, kex, frukt beroende vad man hinner med att lägga ner och någon tidning och kamera. Babyskyddet tog jag med hem idag från mvc!

Ett måste jag kom på nu som är lätt att glömma är laddaren till mobilen! Och kamera om man är sådan som jag ;) 
Svar på tråden BF februari 2016