Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

BF februari 2016

Februari16 skrev 2015-12-04 14:01:18 följande:

Ser att ni diskuterar vikt.. Jag är i vecka 31 och har gått upp 14 kg. Tycker att viktuppgången känns jobbigare än vad jag trodde att den skulle göra. Jag har haft ätstörningar men jag trodde på nåt sätt att det skulle kännas annorlunda när kroppen förändras pga graviditeten. Men det är ju som imjessicat skriver, det går att få bort sen

Jag känner detsamma! Trodde också det skulle bli lättare att acceptera när det beror på en graviditet, men vantrivs något enormt. Försöker ju dock inse att det är fullständigt normalt, naturligt och helt klart nödvändigt med uppgången. sen hoppas jag och tror att amning och promenader med barnvagn kommer få en i form igen hyfsat fort! Och som sagt- huvudsaken är ju att bäbis mår bra! =)
  • lillterror
    Erna90 skrev 2015-12-05 10:32:33 följande:

Tänkte byta ämne totalt och höra om någon av er funderat på hudvård till era småttingar? Googlat runt en massa och hittat massa ämnen som det varnas för, känns ju inte som något är bra för huden. Vilka märken tänker ni köpa av schampo, olja, lotion ect? Ngn som har märken att tipsa om? Eller kanske varna för? Har ni kollat något på ämnen som inte är bra eller köper ni bara ändå?

Schampo kommer jag inte använda då jag inte använder det på mig själv, och så små behöver inte sånt ändå =) så här kommer det användas helt vanlig olja (kallpressad oliv eller raps) och ev weledas produkter =) jag har problem med hårbotten och huden själv och min lösning var "basic nopoo", så det är vad bäbis får växa upp med också =)
  • lillterror
    idm skrev 2015-12-05 19:53:56 följande:

Även här kommer vi endast köra på så rena produkter som möjligt, vanlig ekologisk olja :) Det finns så mycket "färdiga" produkter som innehåller massa läskiga saker som jag absolut inte vill att vår bebis ska behöva använda :) Jag ska läsa på lite om weledas produkter :)

Ja, jag tror stenhårt på att hålla det så enkelt som möjligt, blandas i så mycket onödigt nuförtiden i hygienartiklar! Weledas produkter använder jag till mig själv, milda, ekologiska, nedbrytbara, inte djurtestade osv. Låter lite som reklam ja, men jag är väldigt nöjd med dom =)
  • lillterror
    Pyltet skrev 2015-12-05 22:51:28 följande:

Jag kanske är extremt känslig, men när jag använde weleda mot strechmarks så fick jag eksemliknande utslag och klåda över hela kroppen. Tog en massa tester och vart hos läkaren men de kunde inte hitta nånting fel. Både klådan och utslagen försvann när jag slutade med weleda. Nu är jag rädd för att köpa nåt från det märket vare sig till mig eller min bebis. Ni får gärna tipsa om det finns andra märken som är så naturliga som möjligt.

Nej fy vad tråkig reaktion! Jag är extremt känslig och förutom rena oljor så är weleda ett av dom få märkena som fungerar. Tur det gick över iaf! Som redan tipsats om så är Maria åkerberg jätteokej produkter! =)
    Februari16 skrev 2015-12-05 21:13:27 följande:

Jag kan inte annat än att hålla med, jag är också "weledafrälst"

Så jäkla bra skit =D
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-06 22:15:21 följande:

Jag velar fram och tillbaka på hur jag ska göra imorgon, jobba eller inte. Har läkartid på tisdag. Gick ju hem från jobbet pga foglossningen i tisdags och nu efter några dagar känner jag mig lite mer rörlig. Frågan är om allt förstörs om jag jobbar igen. (Jobbar på en förskola med barn som är 1-2 år) ska annars bara jobba två veckor till så jag hade ju så gärna klarat det, samtidigt som det är väldigt dumt att kämpa på för mkt. Usch vad jag velar!

Det är troligen för att du varit hemma och tagit det lugnt som du känner dig lite mer rörlig. Jag har haft foglossning sen v16 och varit sjukskriven sen v20 och det som hjälper allra mest är helt klart vila! =) har du varit i kontakt med bm eller sjukgymnast och fått ett bälte mot foglossningen? Det kan hjälpa en del, det hindrar även att man gör förhastade rörelser som gör ont och förvärrar.. hoppas det blir bättre för dig, vet vilket helvete den smärtan innebär!
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-07 07:54:02 följande:

Det är för foglossningen jag ska träffa läkaren imorgon. Köpte ett bälte runt v22 och det har hjälpt mycket. Tycker dock att det blir mer och mer obehagligt att ha på sig ju större jah blir.

Idag är det svinhalt ute oxå! Hmmm... Börjar jobba 9:30 om jag tar mig iväg och ska bara ute med barnen. Hej och hå :P

Då hade iaf jag stannat hemma tills imorgon ^^ se vad läkaren säger och få vila lite till! Nu vet jag inte hur vädret är i övrigt hos dig, men upptäckt på mig själv att kalla dagar smärtar det bra mycket mer, lite som för reumatiker =/ lycka till med vad du nu beslutar dig för! =)
  • lillterror

Oddsen talar ju helt klart för en sjukskrivning i det läget, och han behöver ju inte lägga den längre än tills du får din graviditetspenning heller =) för mig är det tvärtom, morgonen och fm är oftast bättre om jag hittat en sovställning som funkar så blir det värre under dagen ^^

Jag är likadan när det gäller den biten, är den som blir hemskickad från jobbet när dom inte anser att jag borde vara där, men efter v20 kunde jag knappt ens gå längre utan kryckor så det fick bli sjukskrivning och soffläge =/ =) man vinner inget på att genomlida det för länge, tvärtom förklarade min läkare så riskerar man istället att förlänga tillfrisknandet efteråt om man inte lyssnar på kroppen =)

• lillterror
    minneli skrev 2015-12-07 11:14:52 följande:

En kollega mailade mig igår och varnade mig precis för det, för hon har problem efter sin foglossning trots att yngsta barnet snart är två år (hon jobbade trots smärtan ett tag). Så är man hemma de här dagarna borde man ha större chans att fungera normalt sen :)

Exakt, så hur tråkigt det än är att bli sjukskriven och behöva gå hem tidigare än man först tänkt sig så handlar det faktiskt om att förhindra och förebygga långvariga problem. Detta är en kort period i ens liv och väl värt att ägna åt ren och skär vila för att få tillbaka sin rörlighet desto fortare sen =) själv spenderar jag just nu stora delar av dagen för att göra egna julkort och annat pyssel, något jag aldrig haft tid eller ork till när jag jobbat heltid =)
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-07 12:02:46 följande:

Jag har yngsta hemma nu och ska snart hämta storasyster på skolan så det där med sysselsättning är inga problem. Som tur är så är de inne i en period då de leker bra med varandra (peppar,peppar). Så det går nästan mer att vila när båda är hemma än bara en :)

Men sånt man kan pyssla på med innan jul är ju jättebra nu att greja med. Julkort, beställa julklappar (tack internet) och slå in julklappar tex :)

Vad härligt! Hoppas dom fortsätter leka snällt tillsammans då så du får vila! Jag har inga egna och är just nu väldigt tacksam för det, att ha en liten som ska kläs och bäras hade varit en utmaning i vardagen! Min sambo har en sexåring så han är ju självgående och borta om dagarna, väldigt hjälpsam gosse också så det är skönt! =)
  • lillterror
    idm skrev 2015-12-13 10:49:18 följande:

Vi hade tänkt hyra babyskydd från BB men har precis fått reda på att de ska sluta med uthyrning vid årsskiftet :(. Nu blir det att köpa ett babyskydd istället.

Vilket babyskydd kommer ni att använda? :)

Här har vi köpt britax affinity duovagn så det fick bli britax baby safe med isofix som passar till vagnen, fått jättebra betyg och recensioner =)
Svar på tråden BF februari 2016