• Anonym (MM)

Ovillig särbo

BengtH skrev 2015-05-23 23:58:52 följande:

För TS är det enkelt. Hon vill att mannen ska vara delaktig i hennes vardagsliv, läs: avlasta henne och hjälpa till att ta hand om hennes 3 småbarn.

För mannen är det svårt. Han förlorar sin egentid och ska lägga ner en massa energi på att ta hand om 3 barn som han själv inte satt till världen.

TS vinner på att de flyttar ihop, medans mannen förlorar på det.

Håller med. Har själv varit i den situationen. Jag skulle däremot ha kunnat acceptera det ojämlika men eftersom mannen inte ens kunde se det var ojämlikt eller ens vilken stor kärleksförklaring det var av mig att bo tillsammans så var jag inte villig att ge upp det liv jag byggt upp på egen hand för att flytta in och leva med dem på deras villkor. TS - skulle han få något mervärde i livet att bo tillsammans med dig och dina barn? Vilket i så fall? Eller är det bara en massa arbete skrik och stoj han skulle få? Skulle han ha några rättigheter i ett gemensamt liv eller är det bara du som ska styra och ställa tillsammans med dina barn? Är han en (o)uttalad tvåa som bara har att packa sina saker om det inte passar? Med en sådan inställning är det också lätt att behålla sitt trivsamma liv istället för att bo med en som påstår sig älska men när det sist oh slutligen gäller så älskar han inte....Några frågor värda att tänka på!
  • Anonym (MM)
    Anonym (sambo?) skrev 2015-05-24 21:17:59 följande:
    Jag är ju av en åsikten att man inte behöver sitta fast vid höften för att man är ett par. Han hade fått fortsätta precis som vanligt med alla sina intressen, jobb osv. Det som jag hade begärt av honom var väl att bidra till hushållet precis som jag antar att alla sambos gör. Alltså städa, handla, tvätta sina egna kläder osv. Lika lite som han ska ta ansvar för mina barn tänker jag ta ansvar för hans vanor eller ovanor. Och allt det gör han ju redan i sitt eget hem. Jag hoppas ju att han får mervärde av att umgås med mig mer, vilket ju är en stor del av syftet med ett förhållande överhuvudtaget. Hans ekonomi hade också blivit bättre, jag tjänar mer än vad han gör. Vad ger någon mervärde i att bli sambo??!
    Jag tycker det låter vettigt det du skriver. För min egen del skulle jag inte ha fått någon tid mer med min man eftersom all hans tid gick till barnen och hans jobb ändå. Jag anser att kärlek och tid är ett mervärde precis som du skriver, uppskattning och att man inkluderas i familjen. Hoppas ni hittar en lösning som passar er alla.
Svar på tråden Ovillig särbo