• josanders

Varför abort???

Anonym (Linda) skrev 2015-05-24 15:54:39 följande:

Ursäkta men 6 aborter!? Fyfan. Skaffa ett preventivmedel för fan. Och om du blir gravid trots preventivmedel så använd kondom. Fyfan va sjukt!!! Har själv gjort 2 men 6!? Fyfan va oansvarigt

Fri abort är fri abort. Vad någon annan väljer att göra är inte upp till dig.

"Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring "varför", godtagbara skäl" eller annat. Luktar dålig kvinnosyn all over. Det spelar ingen roll VARFÖR man blev gravid, vilka omständigheter som finns kring varför man vill göra abort. Gör så många du vill!"
  • josanders
    fr0kenandersson skrev 2015-05-24 22:39:36 följande:

Känner som dig ts, men här finns vissa undantag. Tycker det är ok om man blivit våldtagen, men jag själv skulle inte ens göra det då. Det barnet skulle vara lika välkommet som alla mina andra barn. :)

Måste vara ett troll. "Tycker det är ok om man blivit våldtagen"

Som jag skrev till en innan. Det går inte att vara för abort sedan ställa krav på godtagbara skäl. Varför man blev gravid är oviktigt.

Sen undrar jag även varför du bryr dig om ANDRAS val i livet?
  • josanders
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 11:10:10 följande:

Bullshit. Tycker det är så fel av er. Ingen har för stor för en kondom. Man kan liksom trä en kondom över huvudet så tänk lite. Fyfan för dig och använda abort som preventivmedel.

När ska du förstå att det inte är ditt problem eller val? Hon får göra precis så många aborter HON vill. Hennes kropp-inte din. Så ge upp din abortshaming!
  • josanders
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 11:49:59 följande:

Av vem anses det vara dubbelmord? Inte av lagen i alla fall, om vi håller oss till Sverige åtminstone.

Om man bara ska få göra abort under vissa omständigheter som t ex våldtäkt... Hur tänker du dig ett sådant regelverk? Ska det räcka med ett påstående att man blivit våldtagen? Eller en formell anmälan och utpekad gärningsman? Eller ska det krävas erkännande? Eller fällande dom?

Haha precis. Intyg från polisen till läkaren.

Folk har inte så mycket innanför pannbenet idag. skrämmande.
  • josanders
    sextiotalist skrev 2015-05-25 12:28:40 följande:

Folk är historielösa, de har ingen aning om hur många kvinnor som dött av illegala aborter och än mindre, de som drabbas hårdas av förbud är ofta de som har sämst medel.

Håller med. Att inte ha fri abort är att ta flera steg tillbaka. En kvinna måste ha rätten till som egna kropp. Tyvärr ser det inte ut så i många delar av världen.
  • josanders
    Ellyn skrev 2015-05-25 13:50:50 följande:

Har aldrig genomgått abort, lyckligtvis. För mig är abort okej om det finns synnerliga skäl, t.ex. att barnet är skadat eller vid incest. Vi måste tillåta abort i Sverige för alternativet vore värre!

Men den där lille djävulen på min axel skriker ändå högt när jag läser vissa inlägg här. Ååååh vad jag önskar att det ändå kunde finnas vissa begränsningar och att gränsen för när abort kan ske "hur-som-helst" skulle sänkas. Som i något fall att genomgå 6 aborter för samma kvinna?!?!? Att skylla på att det är fel tid i livet eller att man inte orkat/kunnat/hunnit/kommit ihåg att skydda sig är svindåliga skäl att avsluta ett liv på, men okej en gång (kanske) bara för att vi lever i en demokrati där folk måste få bestämma över sina egna liv. Men att hamna i samma sits två gånger? Tre? Helt jäkla ofattbart.

Nu är vi där igen. Det luktar dålig kvinnosyn över hela det här inlägget.

citerar en smart vän: 

"Jag har gjort 3 aborter. Samtliga i ansvarslöst sammanhang (1. Slarvat med piller. 2. Skitfull och skyddslöst. 3. Skyddslöst. Ammade så chansade).
    Hoppsan Kerstin liksom. Inte kul, men tack för valmöjligheten alla fantastiska kvinnor som kämpade för att detta skulle bli möjligt!

Men många kvinnor som gör många aborter eller slarvar = dåliga kvinnor = ska straffas eller föraktas. Kvinnor som gör abort för att de blivit våldtagna eller att skyddet sprack = bra, ädla och fina kvinnor = får förlåtelse. (De försökte ju liksom så gott de kunde de fina fruarna!) Och lider man inte tillräckligt av aborten så är man dålig och skamlig. Helst ska du må riktigt dålig och gråta varje dag i flera månader, gärna i fosterställning. Aldrig komma över osv = ädelt. 
    Vi som tog aborten med en klackspark är dåliga förebilder, ansvarslösa "nåt fel på" = förtjänar förakt. "förstör för andra (ädla) kvinnor" "hora" osv osv osv

"Jag vill inte ha barn nu" tycker jag är en tillräckligt bra anledning, eller hur? 
    Och en abort är en abort. Det spelar inga roll vilka skäl man har eller hur många man har gjort eller hur länge man tänker efter innan man kör eller hur ansvarslös och dum man är. För antingen är det ok med abort eller så är det inte det. Det finns inget mellanting. Det finns inte ok ibland och ibland inte. ANTINGEN SÅ ÄR DET OK ELLER SÅ ÄR DET INTE. Jag kan inte upprepa detta tillräckligt. 

Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring varför. "godtagbara skäl" antal eller annat. Det spelar ingen roll varför man blev gravid. Vilka omständigheter som fanns kring eller varför man vill göra abort. Gör så många du vill!!!" 
  • josanders
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 15:09:52 följande:

Absolut men det är lite skillnad på två aborter och hon som gjort 6 aborter men varit gravid 9 gånger. Helst sinnessjukt. Använd kondom. Som sagt så blev jag första gången gravid med pplåster och andra med spiral och nu har jag lärt mig att kondom är det enda som fungerar. Tycker det är sjukt att missbruka aborträtten som ett preventivmedel.

BÖRJAR BLI SÅ TRÖTT PÅ DIG NU. Du ignorerar alla svar.

Antingen är det ok med abort eller inte. Inga mellanting.
  • josanders
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 15:37:19 följande:

Vilken tur att vi har yttrandefrihet då. Jag tycker det är sjukt att bli gravid 9 gånger pga slarv när man vet att man blir gravid lätt. Använd kondom bara. Bullshit att hennes pojkväns kuk är för stor. Absolut bli trött på mig men jag blir trött på vuxna människor som missbrukar aborträtten.

Det är inte ditt liv? Ditt val? Varför bryr du dig om vad andra människor gör med sina kroppar?
  • josanders
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 15:39:26 följande:

I Sverige är abort tillåtet fram till vecka 18 av vilken orsak som helst. Efter vecka 18 ska man ha ett godtagbart skäl för att få abort.

Många länder tillåter abort bara i vissa situationer.

Bakom varje lag finns människor som har åsikter. Så det går bevisligen alldeles bra att vara FÖR abort under vissa omständigheter, och MOT abort under andra.

Så du menar att man ska visa upp något slags papper från polisen "jag har blivit våldtagen" eller komma med en trasig kondom till sjukhuset "den sprack"

Dina argument håller inte bye
  • josanders
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 16:58:07 följande:

Jag har inte argumenterat, utan korrigerat dig när du påstår att det inte finns något mellanting mellan fri abort och abortförbud.

sv.wikipedia.org/wiki/Abortfrågan

"I de flesta länder innehållr lagarna en moralisk gradering av skälen för abort. Tre indikationer anses ofta som godtagbara skäl för abort: Nästan alla länder tillåter abort om medicinska skäl medför allvarlig fara för kvinnans liv. Det är också vanligt att abort är tillåtet om graviditeten är en följd av våldtäkt eller tvång. Många länder tillåter abort när läkare bedömer att det finns en stor risk för att barnet kommer att bli allvarligt handikappat eller bära en allvarlig sjukdom.[1]"

Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Jag skiter i andra länder? Vi bor i Sverige nu så håll dig innanför Sveriges ramar tack.

Om vi skulle gå efter dessa lagar som "andra länder" har så skulle vi ta ett steg TILLBAKA, och vem fan vill det?

En kvinna ska få bestämma över sin EGNA KROPP
  • josanders
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 18:24:53 följande:

Det tycker nog de flesta, även abortmotståndare. Kruxet är att ytterligare en kropp, under utveckling, är inblandad här. Och den befinner sig inuti kvinnans. Om hon därmed ska ha rätt att bestämma även över den, ja det är där åsikterna kan variera.

Fortf kvinnans kropp. Ett foster är inget liv. Punkt.
  • josanders
    Anonym (Sinnes) skrev 2015-05-25 22:58:37 följande:

Då använder man preventiv medel som P-piller eller spiral eller dylikt. Tragiskt att folk ser abort som om det vore ett P-piller. Första aborten en kvinna gör borde vara gratis dom resterande borde fan dom bekosta själva än att statens pengar går till omdömeslösa kvinnor som bara är kåta och inte tänker.

Idiot.
  • josanders
    Penida skrev 2015-05-25 23:58:51 följande:

Jag ville inte ha något barn, är det inte skäl nog? Om inte så var jag en tonåring utan inkomst och jag var i ett destruktivt förhållande. Jag var också väldigt omogen men hade massor av drömmar jag önskade förverkliga vilket jag också gjorde senare vilket jag är så glad över idag. Har aldrig ångrat min abort. Även om jag inte var i den situation jag var i och istället hade mognad, ett perfekt förhållande, inkomst men inte ville ha barn hade jag valt abort. Saken är ju den att vi har fri abort så mer behövs ej än att man inte vill, sedan står det såklart dig fritt att ifrågasätta det men ingen kvinna som gör abort gör något fel enligt rådande lagstiftning så att tala om mord?

Tack! Äntligen någon som fattar.
  • josanders
    Anonym (Sinnes) skrev 2015-05-26 07:13:04 följande:

Äter man ex P-piller så förhindrar ju sånt en graviditet sen finns det undantagsfall som tyvärr blir gravida trots P -piller. Men att vela i flera veckor om man ska behålla ett barn eller inte förstår jag inte.

Och det finns folk som ser abort som typ P-piller just för att dom ev inte tål P-piller pga hormoner, P-stav fungerar inte och kondom vill ex dom inte ha. Så sånt folk finns faktiskt!!

"Sånt folk finns"

Har du gått igenom en abort själv?

Jag har gjort 2 och haft 1 missfall.

En medincinisk och en kirurigsk. Inget jag önskar någon och tror inte att någon kvinna i VÄRLDEN tänker "äh det går att göra abort, det gör inget att jag blir gravid"

Hur fan tänker du?

Att fri abort finns är helt fantastiskt. Det visar på att kvinnan äger sin egna kropp och kan göra fria val. Hur man blev gravid är så jävla oviktigt. Så lägg ner ditt snack.
  • josanders
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 08:55:10 följande:

Och klarar man inte av att skydda sig tillräckligt bra, står man sitt kast eller kniper igen både hål och ben. (Nu talar jag inte om våldtäkt)

ÄR DU SJUK I HUVUDET ELLER???????
  • josanders
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 15:15:14 följande:

Nej men det är vad jag tycker. Min åsikt punkt.Jag skrev ju att jag inte talar om våldtäkt. Du skyddar dig har inte blivit gravid tydligen inte gjort abort då heller. Annat hade de varit om du varit gravid och inte fattar att skydda dig på något annat sätt. Blir bravid flera gånger och aborterar flera ggr.Nej just därför måste du se till att inte bli gravid typ sterilsering om du ändå inte vill ha barn.

Är nyfiken på hur du tänker hur allt ska gå till. Hur ska en sådan laftstiftning fungera? Måste man visa papper till läkaren på att man blivit våldtagen & på så sätt få genomföra abort? Som någon annan skrev - på vilket sätt skulle det blir ett bättre samhälle av att sätta oönskade barn till världen?!

Så alla kvinnor som inte vill få barn i en viss tid i livet måste steralisera sig :)))))))) du är inte frisk?
  • josanders
    Jennie med ie skrev 2015-05-26 21:34:17 följande:

Du tycker alltså att det är OK att döda sitt barn om man blivit våldtagen?

Man dödar inte sitt barn genom abort. Skärp dig.
Svar på tråden Varför abort???