Anonym (x) skrev 2015-05-26 09:55:13 följande:
Jag skrev i ett tidigare inlägg:
Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.
Nu googlade jag lite:
Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.
I Polen krävs det tydligen alltså en dom.
en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law
Hittade en annan intressant sida:
en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape
Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.
Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
Det kommer många kvinnor från polen hit till sverige för en abort. Vilket är lite lustigt, då det förr var svenska kvinnor som åkte till polen för en bort.....