• Anonym (x)

Varför abort???

Anonym (S) skrev 2015-05-25 10:28:41 följande:
    Men cellklumpen har ingen hjärna. Alltså så kan man säga att den är hjärndöd. Då är den ju redan död..?
    Jag vet inte vad din definition på cellklump är, men så mycket celler och vävnader har jag i varje fall sett, att ordet "cellklump" använder jag för odefinierbara cellmassor utan så mycket till struktur.

en.wikipedia.org/wiki/Human_embryogenesis

I länken ovan visas schematiskt hur den tidiga embryogenesen går till. "Mesoderm formation" som sker 12 dagar efter befruktningen är en så pass komplicerad process, att "cellklump" definitivt är fel ord för den strukturen.

www.ajnr.org/content/22/2/382.figures-only

I den här vetenskapliga artikeln finns bilder på fosterhjärnor med början från vecka 7.
  • Anonym (x)
    josanders skrev 2015-05-25 15:09:51 följande:
    Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring varför. "godtagbara skäl" antal eller annat. Det spelar ingen roll varför man blev gravid. Vilka omständigheter som fanns kring eller varför man vill göra abort. Gör så många du vill!!!" 
    I Sverige är abort tillåtet fram till vecka 18 av vilken orsak som helst. Efter vecka 18 ska man ha ett godtagbart skäl för att få abort.

Många länder tillåter abort bara i vissa situationer.

Bakom varje lag finns människor som har åsikter. Så det går bevisligen alldeles bra att vara FÖR abort under vissa omständigheter, och MOT abort under andra.
  • Anonym (x)
    Anonym (*) skrev 2015-05-24 22:21:57 följande:
    Ja, det är snedvridet att kalla abort för mord, när det inte är det. Det är fakta, inte en åsikt.
    Mord = Att döda någon med vett och vilje, straffbart.
    Dråp = Att döda någon i misstag, straffbart men lindrigare.
    Avrättning = Att döda någon, oftast som straff. Inte straffbart.
    Abort = Att döda ett foster.
    Avlivning = Att döda ett djur.

Att abort handlar om att döda är fakta. Att det inte klassas som mord i Sverige är fakta som baseras på en åsikt. Huruvida det borde klassas som mord eller inte är en åsikt.
  • Anonym (x)
    josanders skrev 2015-05-25 15:49:06 följande:
    Så du menar att man ska visa upp något slags papper från polisen "jag har blivit våldtagen" eller komma med en trasig kondom till sjukhuset "den sprack"

Dina argument håller inte bye
    Jag har inte argumenterat, utan korrigerat dig när du påstår att det inte finns något mellanting mellan fri abort och abortförbud.

sv.wikipedia.org/wiki/Abortfrågan

"I de flesta länder innehållr lagarna en moralisk gradering av skälen för abort. Tre indikationer anses ofta som godtagbara skäl för abort: Nästan alla länder tillåter abort om medicinska skäl medför allvarlig fara för kvinnans liv. Det är också vanligt att abort är tillåtet om graviditeten är en följd av våldtäkt eller tvång. Många länder tillåter abort när läkare bedömer att det finns en stor risk för att barnet kommer att bli allvarligt handikappat eller bära en allvarlig sjukdom.[1]"

Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.
  • Anonym (x)
    Anonym (S) skrev 2015-05-25 17:13:45 följande:
    Jag använde det ordet eftersom TS gjorde det. Men då kallar vi det för foster istället. Och fostret är hjärndött. Typ.
    Anonym (Plopp) skrev 2015-05-25 18:19:41 följande:
    Ja det är ju inte ens det, det är väl bara ett embryo till v 11-12 någonting?

Ett embryo är inte så "bara". De två första veckorna efter befruktningen kallar man "cellklumpen" för zygot. Under den embryonala utvecklingen (från vecka 5) bildas alla organ. När man övergår till att tala om foster (vecka 11) så finns början till alla organ och armar och ben redan.

www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002398.htm

Hjärndöd? Tja, en hjärna som utvecklas kan väl rimligtvis inte anses vara död. Enligt länken ovan börjar fostret röra på sig efter vecka 15. Jag antar att ett foster som rör på sig behöver en fungerande hjärna. Nedan finns en länk till en bild på ett foster som man kanske med rätta kunde kalla hjärndött. Rör sådana foster på sig?

VARNING, obehaglig bild!

en.wikipedia.org/wiki/Anencephaly
  • Anonym (x)
    Dixie skrev 2015-05-25 21:10:19 följande:
    med den inställningen TS antar jag att du inte använder preventivmedel?! 
    ????

Det är ju för att slippa göra abort som man använder preventivmedel! Preventivmedel dödar inte det befruktade ägget, det förhindrar att det över huvudtaget sker en befruktning.
  • Anonym (x)
    josanders skrev 2015-05-25 23:23:12 följande:
    Fortf kvinnans kropp. Ett foster är inget liv. Punkt.
    Du har all rätt att ha din åsikt och försvara den. Men det du gör nu är att förvränga biologiska fakta. Ett foster är i allra högsta grad levande. Däremot är det inte en individ med mänskliga rättigheter.

"Abort är tillåten till vecka 18. Fram till vecka 18 är fostret dött. Från och med vecka 19 väcks fostret till liv." Är det så här du tänker?
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 23:27:11 följande:
    Nej, inte punkt. När livet startar är en åsiktsfråga.

Det är inte åsiktsfråga när ett mänskligt liv startar. Det är ett biologiskt faktum att det mänskliga livet startar vid befruktningen. Vid befruktningsögonblicket bestäms den genetiska uppsättningen som den blivande människan kommer att ha. Det är en åsiktsfråga att det är ok att avsluta det mänskliga livet fram till vecka 18. Lika gärna kunde man bestämma att fri abort är tillåten fram till vecka 30. Ett barn som föds så tidigt klarar sig inte utan sjukhusvård, så det kunde vara argumentet för varför abort skulle tillåtas.

Om abortlagstiftningen är så liberal, att man måste skriva om biologin för att kunna försvara den, så är det inte sunt längre.

• Anonym (x)
    Jennie med ie skrev 2015-05-26 00:18:55 följande:
    Jag kan ha missat nåt inlägg, så jag undrar om det kommit svar på detta.
    Jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Nu googlade jag lite:
    Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.

I Polen krävs det tydligen alltså en dom.

en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law

Hittade en annan intressant sida:

en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape

Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.

Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
  • Anonym (x)
    AnnaMoberg skrev 2015-05-26 00:29:11 följande:

Jo det är en åsiktsfråga,inte ens ett hjärta som slår är inte en otvetydig definition av liv.

Inom biologin definierar man allt som har en ämnesomsättning och som förökar sig som liv. Virus räknas inte som levande organismer, eftersom de saknar en egen ämnesomsättning. Celler som odlas i laboratorier är i allra högsta grad levande, och väldigt mycket forskning handlar om huruvida celler lever eller dör. Så mot den bakgrunden är ett hjärta som slår i allra högsta grad levande. Ett lösgjort hjärta vars celler har dött kan inte användas för organtransplantation.

sv.wikipedia.org/wiki/Liv

Vad är din definition på liv då?

Det som däremot är en åsiktsfråga är när man ska börja kalla det som växer i livmodern för människa. Eller när det som växer ska få egna rättigheter som inte är beroende av vad livmoderns ägare anser.
Svar på tråden Varför abort???