Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför abort???

Jag har full förståelse för de som genomgår en abort. Jag är innerligt tacksam för att ingen av mina ex blev pappa till något barn med mig.

Min sambo är den enda som kändes rätt att få barn med, så rätt man som pappa kan vara skäl nog

• sextiotalist
    fr0kenandersson skrev 2015-05-24 22:39:36 följande:

Känner som dig ts, men här finns vissa undantag. Tycker det är ok om man blivit våldtagen, men jag själv skulle inte ens göra det då. Det barnet skulle vara lika välkommet som alla mina andra barn. :)

Min lilla älskling var inte planerad men så välkommen ändå, och jag trodde nämligen inte jag kunde få barn. Därför tar jag åt mig när folk skriver att abort ska vara fritt. För mig är det lite äckligt. Och om abort nu ska få göras lite hur som helst, varför anses det vara dubbelmord om en gravid kvinna, oavsett vecka, blir mördad? Den kan ju folk ta och tänka på. Och om barnen inte duger nu, snälla gör er själva en tjänst och skaffa inte barn i framtiden.

Det räknas inte som dubbelmord vi är i Sverige och inte i USA
  • sextiotalist
    josanders skrev 2015-05-25 11:53:49 följande:
    Haha precis. Intyg från polisen till läkaren.

Folk har inte så mycket innanför pannbenet idag. skrämmande.
    Folk är historielösa, de har ingen aning om hur många kvinnor som dött av illegala aborter och än mindre, de som drabbas hårdas av förbud är ofta de som har sämst medel.

• sextiotalist
    MPrules skrev 2015-05-26 01:15:10 följande:

Jag tänker INTE moralisera eller försöka ge någon dåligt samvete. Jag tycker nuvarande lagstiftning är bra och rätt.

MEN, även om man inte vid tillfället tror att ett barn kan bli något annat än en katastrof relaterat till ens situation, planer och annat, så växer det flesta människor med uppgiften. Det betyder att allt inte måste bli så svårt som det man har att ta ställning till "när det händer". En prövning kan skapa en bättre människa.

Detta handlar i huvudsak om den politiska kampen att göra kvinnan självständig, något som jag skriver under på. Men samtidigt så har aldrig männen haft *NÅGONTING* att säga till om, utan är helt bortkopplade. Man kan naturligtvis tänka sig massor med otäcka kvinnofällor här, så kanske lagstiftarna tänkte i huvudsak rätt, men vi som växt upp i Sverige och haft "fel" kön har aldrig tillfrågats om vad VI tycker eller vill.

Lägg till detta det fullständigt omöjliga i att adoptera ett "svenskt" barn, ett sätt att lösa "problemet" i andra kulturer eller länder, men som HELT tillbakavisats i Sverige. Det finns nog en hel del barnlösa som skulle lockats av att kunna hitta ett barn i Sverige istället för i Kina, Vitryssland etc.

En generösare och mer familjeanpassad adoptionslag / procedur, skulle *kanske* kunna låta fler barn få födas, utan att för den skull skicka kvinnorna tillbaks till stenåldern.

Egentligen visar både vår lagstiftning och vår moral på detta område på en familj, barn och biologi-fientlig inställning från samhället, där vi prioriterar det politiska budskapet på bekostnad av vårt nedärvda behov av familj, barn och samhörighet.

Det luktar dock lite unken sossepolitik...

Med en underbar import-adoptiv i familjen,

Jag hade aldrig gått igenom en graviditet och sedan adoptera bort barnet och jag hade aldrig fött ett barn som hade en pappa som jag inte ville ha någon kontakt med.

Sossepolitik är det inte. Jag är borgerlig och har alltid haft den inställningen
  • sextiotalist
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 07:15:04 följande:

Du behöver ju inte se barnet mer då har det väl ingen betydelse vem som är barnets pappa.

Jag skulle INTE gå igenom en graviditet med ett barn jag inte skulle behålla.

Hade jag blivit gravid med exet så hade jag inte ens reflekterat om något annat än abort
  • sextiotalist
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 08:55:10 följande:

Och klarar man inte av att skydda sig tillräckligt bra, står man sitt kast eller kniper igen både hål och ben. (Nu talar jag inte om våldtäkt)

Ja, och för en del kvinnor är valet abort, ett helt lagligt och moraliskt rätt val i det samhälle vi lever idag.
    Att du tar andra val är helt OK, men det är dina val och min värld kan man varken tvinga en person till abort och inte heller tvinga någon att genomgå en graviditet och föda ett barn.

Det är det som är så bra i det här landet, man får ta, som kvinna, exakt de val man själv känner är rätt. Och visst, det är inte roligt att som man var helt utanför detta beslut, men det är fortfarande kvinnans kropp det rör sig om och juridiskt så är det kvinnans kropp tills den dag barnet föds, först då blir det en juridisk person.

Nu finns det, tack och lov, begränsningar i aborträtten. Nu är det v 18 för eget beslut och mellan v 18 och 22 så är det socialstyrelsen som tar beslutet, efter v 22 så är det ingen aborträtt längre
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-26 14:28:12 följande:
    Då ska alltså kvinnor som blivit gravida trots skydd inte ha sex resten av sitt liv om de inte har råd att sterilisera sig när det är tillåtet.
    3-4 ggr i veckan är snitt för att ha sex och det är knappast så att människor har sex primärt för att föröka sig.
    Det är de om har det tuffast som skulle drabbas av inskränkningar i lagen om fri abort. De som har det bra ställt, kommer att på ett eller annat sätt lösa det ändå, som man gjort i alla tider.

Men ts tycker kanske det är den bästa lösningen, att kvinnor och flickor som redan har det tufft ska genomgå graviditeter och sätta barn till världen som de kanske måste lämna bort.
    Men förresten, vi kör det gamla konceptet, tvångsterilisering, där "olämpliga" kvinnor steriliseras. Enkelt löst, då behöver vi ingen fri abort heller (bäst att tillägga att jag inte vill göra inskränkningar i abortlagen och är emot all form av tvångsterilisering)
Svar på tråden Varför abort???