• Anonym (Tilda)

Att insemineras som singel? Nej tack!

Hör i veckan på radio att det föreslås att även singelkvinnor ev ska få rätt till assisterad befruktning i Sverige.
    Att det ska gälla för alla som är ofrivilligt barnlösa.
    Just det, OFRIVILLIGT... 

De enda jag kan kalla för ofrivilligt barnlösa är heterosexuella par som försökt den naturliga vägen men inte lyckats.
    Jag kan inte kalla en singeltjej som inte vill "ligga sig till" en graviditet för det.
    Inte heller flatpar, alla är nog medvetna om att det krävs en man och en kvinna för att göra barn.

Att flator är flator lägger jag mig inte i, det får de gärna vara men de ska inte komma och påstå att de är OFRIVILLIGT barnlösa.
    Så ja, jag tycker att det är fel att inseminera där också.

Ett barn behöver både kvinnliga och manliga förebilder, helst i form av en mor och en far.
    Givetvis fungerar det inte alltid så men det är själva grundtanken.

Att ev börja inseminera singelkvinnor är ett stort misstag.
    Stackars barn som blivit fråntagen en far redan vid befruktningstillfället.
    Familjen blir mycket mer sårbar, vad händer om mamman skulle bli allvarligt sjuk eller till och med avlida?
    Föräldraskapets grund är två föräldrar och så bör det fortsätta.

Jag är själv mamma till två pojkar, min stora pojke miste sin far i en olyckshändelse innan lillebror var född. Vad hade hänt om inte jag funnits där?
    Jag är uppväxt med bara min mor då min far avled under min barndom.
    Jag och min stora pojke vet hur det är att sakna en far men vi har iallafall minnet kvar.
    Att medvetet välja bort en far till sitt barn är inget annat än egoism och jag vet inte om jag blir mest arg eller ledsen när jag tänker på det!

• Svar på tråden Att insemineras som singel? Nej tack!
  • Smecker
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Tilda)
    Smecker skrev 2015-05-24 11:21:06 följande:
    Jaha?
    Och det var din åsikt eller?
  • Smecker
    Anonym (Tilda) skrev 2015-05-24 11:22:40 följande:

Jaha?

Och det var din åsikt eller?

Det var min åsikt om din åsikt. Som du självklart har rätt att ha, oavsett hur fel den än är. Min åsikt? Lev och låt leva.
  • Anonym (Tilda)
    Smecker skrev 2015-05-24 11:28:03 följande:
    Det var min åsikt om din åsikt. Som du självklart har rätt att ha, oavsett hur fel den än är. Min åsikt? Lev och låt leva.
    Vad som är rätt för en kan vara fel för en annan, det handlar om åsikter.

Skillnaden mellan oss är att jag har argument för mina.

Har du inget vettigt att bidra med så behöver du inte kommentera.
  • Anonym (...)

Svår fråga... Man kan ju också undra hur många barn som verkligen är planerade... Bara för att man är en mamma och pappa betyder ju inte att barnet är mer önskat eller får det tryggar... Och i dagens samhället där skilsmässor och separationer är höga... En kvinna som har bestämt sig för att göra en sådan här grej har tänkt planerat och önskat... Är ju ingen impuls grej... Sen kan folk säga vad dom vill, men barn skaffar man av egoistiska skäl!! Men i en dröm värld skulle absolut kärnfamiljen vara den bästa :))) Där familjen höll i hop... Där familjen kom först... Där man kämpa... Tyvärr verkar inte den finnas kvar... :(

• Smecker
    Anonym (Tilda) skrev 2015-05-24 11:30:42 följande:

Vad som är rätt för en kan vara fel för en annan, det handlar om åsikter.

Skillnaden mellan oss är att jag har argument för mina.

Har du inget vettigt att bidra med så behöver du inte kommentera.

Åsikter kan ju absolut användas som argument. Blir inte bättre för det. Men tack för att du delade med dig av dina något inskränkta tyckanden, det var värdefullt. Jag förstår varför du valde att vara anonym.
  • Anonym (V)

Ingen tvingar dig att bli inseminerad.

Vad andra gör har du ingenting att göra med.

• Anonym (Tilda)
    Smecker skrev 2015-05-24 11:34:39 följande:
    Åsikter kan ju absolut användas som argument. Blir inte bättre för det. Men tack för att du delade med dig av dina något inskränkta tyckanden, det var värdefullt. Jag förstår varför du valde att vara anonym.
    Jag valde att vara anonym för att jag outar för mycket om mitt privatliv, inte för att jag inte vågar stå för min åsikt.
    Jag skriver ofta här i forumet och vill därför inte skriva öppet om känsliga saker i mitt och mina barns liv.

Irl tillhör jag de som tagit aktiv ställning i denna fråga.

Du får gärna tycka att jag är inskränkt, det är helt ok.
    Jag har erfarenhet av att båda vara barn och förälder i familj med bara en förälder och har i och med detta ERFARENHET.

Strunt samma, tyck vad du vill för du har fel ändå. *ironi*
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (V) skrev 2015-05-24 11:35:43 följande:

Ingen tvingar dig att bli inseminerad.

Vad andra gör har du ingenting att göra med.

Jo det har jag om jag är med och finansierar det.
    Jag bidrar gärna till de som verkligen är ofrivilligt barnlösa, inte de andra.
  • Anonym (V)
    Anonym (Tilda) skrev 2015-05-24 11:39:23 följande:

Jag valde att vara anonym för att jag outar för mycket om mitt privatliv, inte för att jag inte vågar stå för min åsikt.

Jag skriver ofta här i forumet och vill därför inte skriva öppet om känsliga saker i mitt och mina barns liv.

Irl tillhör jag de som tagit aktiv ställning i denna fråga.

Du får gärna tycka att jag är inskränkt, det är helt ok.

Jag har erfarenhet av att båda vara barn och förälder i familj med bara en förälder och har i och med detta ERFARENHET.

Strunt samma, tyck vad du vill för du har fel ändå. *ironi*

Varför tror du att just din erfarenhet är värd mer än andras erfarenhet?

Du tror väl inte att du är den enda som har vuxit upp utan en far?
Svar på tråden Att insemineras som singel? Nej tack!