• Maddi

BVC pratar om sömnmedel till vår 2 åring

Han har inte sovit en hel natt sen han föddes och har pratat med oss om att prova sömnmedel i ett års tid nu. Vi har känt oss skeptisk till det hittills, men nu börjar vi fundera på om vi skulle testa det. Jag tror att vi har testat det mesta som finns. Han lägger sig nu vid 20 på kvällen och när han går upp är allt mellan 4.30-7, däremellan vaknar han och somnar för det mesta om men ibland kan han vara vaken ett par timmar eller 3 mitt på natten. Han sover en stund på dagen och hur länge det varar är hur natten har sett ut. Vi har självklart provat att tagit bort sovstunden på dagen som gett resultatet att han alltid är vaken 3 timmar på natten så han sover ändå bäst när han sover under dagen, fast det är riktigt uselt då med. 

Därav anledningen att försöka testa sömnmedel just även för att försöka bryta uppvaknandet på natten, just för att han är van att vakna och hans kropp är inställd på det.

Finns det någon annan som haft ungefär samma sak och provat det och hur fungerade det för erat barn? Är det värt att prova?

Det är ju synd om vårat barn med eftersom han bara sover ca 9 timmar per dygn och inte alls det dom "ska" göra i den åldern. 

• Svar på tråden BVC pratar om sömnmedel till vår 2 åring
  • Maddi
    BlommanSverige skrev 2015-05-25 19:06:27 följande:

Vad händer om han lägger sig senare?

Får han mat när han vaknar? (sluta med det då).

Får han vatten eller annan vätska innan läggdags? - han kanske vaknar och är kissnödig (min son vaknade på natten när han behövde kissa, redan innan ett års ålder).

Han slutade äta vid 7 månader. Vi har ju iof inte testat att lägga han 1 på natten men personligen tycker jag det är lite sent, annars har vi självklart testat senare. Vi har testat både utan och med vatten innan läggdags och att äta strax innan och inte. På dessa år har vi hunnit testat en hel del som inte funkar, tyvärr.

Så jag överväger sömnmedel för hans skull, inte för våran egen sömn eller att vi inte orkar. Jag är van att sova lite timmar eftersom min kropp är inställd på det...
  • Maddi
    BlommanSverige skrev 2015-05-25 19:58:57 följande:

Ja, nu verkar ju ha testat allt då.

Jag känner inte till sömnmedel för barn, annat än att jag vet att det finns.

Finns det några nackdelar med det egentligen? Om inte, så är det väl bara att testa?

tack för hjälpen ändå!

Jag är ju en som tror att sömnmedel kan vara ett falskt hjälpmedel, om man slutar med det sö kanske det återgår till samma visa igen. Eller som vuxna som tar lugnande, blir ett beroende. Sist vi pratade om det så sa BVC att man kan testa för ett kort tag, 10-14 dagar eller 2-3 gånger i veckan. Därav anledningen till att jag kanske börjar ändra mig. Men jag vill absolut inte ge han varje dag i ett halvår. Undrar lite hur andra gjort och hur dom svarat på behandlingen.
Svar på tråden BVC pratar om sömnmedel till vår 2 åring