BlommanSverige skrev 2015-05-25 20:59:42 följande:
Jag vet att jag sa att jag skulle lämna tråden. Men jag måste bara fråga om du har någon källa för ditt påstående? Jag googlade och fann bara att dålig sömn kan ge minskad könsdrift (hos män).
När jag googlade så fann jag även att vissa läkare var kritiska till att skriva ut sömnmedel till barn, då det endast är en tillfällig hjälp där och då och man missar att gå till grunden med det faktiska problemet - dvs _varför_ har barnet svårt att somna och somna om? Varför vaknar barnet, osv.
Jag fann även att man aldrig skriver ut till barn under två år. Så att er BVC pratat om detta sedan ert barn var ett år, verkar vara lite märkligt.
På universitetet i farmakologikurser har föreläsare pratat om detta. Visst är det inte bevisat ännu men mycket pekar på det. Här nämns det:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6165591
Jag förstår verkligen hur det är att ha ett barn med sömnsvårigheter, tro mig, men att medicinera ett såpass litet barn tycker jag är väldigt komplext. Man tillför ämnen som inte finns naturligt i kroppen för att ändra ett sömnmönster som kanske kan lösas på andra sätt.
Jag hade ju varit mer nyfiken på varför barnet vaknar så? Mycket som händer i huvudet och kroppen på natten, det kan vara uppiggande för barnet förvisso. Nu låter jag som någon jäkla foliehatt men läkemedel tycker jag ska användas med försiktighet och eftertanke. Vi vet ännu inte hur det påverkar barn långsiktigt.