Inlägg från: Mackan87 |Visa alla inlägg
  • Mackan87

Bygga hus själv???!

Jag och min sambo vill så hemskt gärna skaffa hus så snart vi har sparat ihop tillräckligt mycket pengar, men nu börjar vi fundera på andra alternativ - som att bygga ett hus själva! Vi FÅR en tomt av svärföräldrarna, har snickare, elektriker och grävskopor inom familjen och bland vännerna, vi får köpa virke billigare från en familjemedlem och har tillgång tillredskap/gjutning via en förälders arbete samt våra både pappor har själva byggt hus förr = bra erfarenhet. På detta sätt skulle vi få ner kostnaderna rätt rejält mot att köpa ett nyckelfärdigt hus från en hustillverkare.

Men det är ett stort beslut och jag vet inte om det är dumdristigt eller en fantastiskt bra idé. Min sambo har alltid drömt om att bygga hus själv och jag är också väldigt lockad av det hela! Någon här med erfarenhet kring detta och som kan ge oss råd till vad vi ska göra?

• Svar på tråden Bygga hus själv???!
  • Mackan87
    Anonym (Grabben brevid) skrev 2015-05-26 08:37:12 följande:

Det låter mest som en romantisk idé. Har ni någon byggplan överhuvudtaget? Det låter som om folk skulle kunna komma och hjälpa till när dom har tid...

Nej vi har ingen byggplan än eftersom vi just fick idén.
  • Mackan87
    Anonym (C) skrev 2015-05-26 08:40:12 följande:

Kan nu bygga själva då eller räknar ni med att släkt och vänner ska bygga åt er?

Har ni grävmaskiner oxå eller bara grävskopor? ;D

Tycker det låter som en mycket dumdristig idé. Ni får ju tomten gratis, redan där han ni sparat massor med pengar. Men era pappor är kanske pensionärer och jättegärna vill hjälpa till att bygga. Jag skulle ta hjälp av familjen som känner er med att fatta ett beslut :)

Så du tycker det är en dumdristig idé men som är rätt bra ändå? :)

Jag vet inte om det är grävmaskiner eller grävskopor, kommer inte ihåg vad sambon sa. Han är händig men har aldrig byggt hus och inte jag heller så jag lär få lära mig ett och annat. Vi räknar inte med att släkt och vänner ska bygga åt oss men vi vet att våra föräldrar ställer upp till 100% och hjälper oss på traven. Vi kommer betala de vänner som är snickare men det kommer förmodligen bli billigare än att hyra in någon annan.
  • Mackan87

Tack för allas synpunkter! Jag befarar just det - att det är ett så stort beslut att fatta och att det kommer ta så lång tid att vi aldrig blir klara och helt plötsligt står vi där med Arga snickaren och blir till åtlöje för hela svenska folket! Nä, skämt åsido, jag är rädd för att det är oss övermastigt. Hur lång tid får man räkna med att det tar?

Vi har inga barn, men har planerat att börja bebisverkstad nästa sommar. Vi har bara varit tillsammans ett år men vi har ett oerhört starkt förhållande och vi vet att vi vill spendera resten av våra liv tillsammans. Vi bråkar i princip aldrig utan har ett väldigt stabilt förhållande med bra kommunikation.

Men det är kanske bäst ändå att köpa ett nyckelfärdigt hus av en firma.. Vi får ju ändå tomten så det drar ju ned kostnaderna.

• Mackan87
    Anonym (C) skrev 2015-05-26 09:17:41 följande:
    Tycker att det är en väldigt dålig idé att ge sig på att själv bygga ett hus när man inte vet skillnaden på en grävmaskin och en grävskopa :) Förstår inte varför man vill utsätta sig för att bygga ett eget hus. Att köpa ett nyckelfärdigt hus är ju definitivt värt pengarna.
    Jag skrev inte att jag inte visst skillnaden på det, bara att jag inte visste vad det var personen ägde. Och jag är ju inte ensam som tidigare har fastställts. Men, jag förstår vad du menar och jag är inne på samma linje :)
  • Mackan87

Jättebra tips och råd från er allihopa! Väldigt bra att få för- och nackdelar klart för sig.

Det är så mycket att ta ställning till. Vi bor i ett mycket litet samhälle strax utanför en mindre ort och vi är på det klara med att det är här vi vill bo. Det är nära till dagis/skola när vi väl får barn, svärföräldrarna (barnvakt) bor här, barnen kommer ha nära till kompisar och fritidsaktiviteter (=behöver inte skjutsa så mkt) och bostadspriserna är låga i förhållande till större städer. Allt detta bäddar för att vi inte kommer behöva gå på våra knän för att få vardagen att gå ihop (vi ville gärna köpa mina föräldrars gård men det har ett sämre läge vilket medför mycket bilkörande utöver jobbresor - vilket vi har även där vi bor idag - plus att driftkostnaderna är höga så det skulle bli mycket dyrare för oss att leva där) men så har vi önskemål gällande läge och typ av hus. Jag vill inte bo "mitt i smeten" utan i utkanten av samhället (läs: på landet) och inte köpa vilket hus som helst utan något som jag känner att jag vill leva resten av mitt liv i (om än något naivt). Lägg på det det faktum att det inte kommer ut många hus till salu i området. Däremot kan jag absolut tänka mig att köpa ett billigt hus och rusta upp det så att vi får det precis som vi vill, om det har rätt förutsättningar.

Det är så många aspekter att tänka på så det bara snurrar runt. Att köpa ett nyckelfärdigt hus kostar ju också lite mer än om vi skulle göra det själv, men som sagt - vi har en tomt ifall vi vill ha den...

Sedan så är det den ekonomiska biten. Vi måste spara lite till innan vi får lån gissar jag, men det är lika bra att börja planera och fundera redan nu tycker jag :)

• Mackan87
    Sölve skrev 2015-05-26 12:57:10 följande:

Om ni planerar att börja bebisverkstad redan nästan sommar så skulle jag rekommendera att satsa på nyckelfärdigt hus, då _kanske_ ni har ett hus innan bebisen kommer. Underskatta inte all tid allt pappersarbete tar, med planer, bygglov osv. 

Hur lång tid själva byggandet tar är ju helt beroende på hur stort ni ska ha men det tar alltid mycket längre tid än man tror. Vi flyttade till ett renoveringsobjekt i januari och har hållit på att renovera badrummet sedan dess och är fortfarande inte klara. 

Nu har vi gjort en hel del mer än bara sätta nytt kakel och byta ut möbler, vi har dragit ny el, ny vvs och byggt upp nästan hela badrummet från grunden pga gamla vattenskador samt isolerat ytterväggarna. Med två heltidsjobb + barn så är det kvällar och helger som används för bygget och det drar ut på tiden rejält jämfört om man anställer hantverkare som bygger åt en. 

Låter absolut vettigt! Och det vore helt klart väldigt skönt just att bara få nyckeln till huset när det är klart. Men nu hamnade jag dock på en sida för Villa Varm, som säljer monteringsfärdiga hus (stomrest). Någon som har erfarenhet av detta? Det innebär tydligen att man gör en del jobb själv bla så att det blir billigare.
  • Mackan87

Jag förstår :) Tack för dina råd! Får överlägga med sambon och se vad han säger :)

• Mackan87

Låter helt fantastiskt att bygga huset själv men samtidigt som något som jag ibte vet om jag klarar av varken fysiskt el psykiskt :) Så det lutar nu åt att vi köper ett nyckelfärdigt hus där vi kan färdigställa övervåningen i lugn och ro under tiden vi bor där. Vi tänker oss också ett rätt enkelt hus (utvändigt) som vi med åren kan bygga på och göra till just vårt drömhus (trädäck, snickerier osv).

Har ni några tips på bra, pålitliga och prisvärda husfirmor? :)

• Mackan87
    KaSaM skrev 2015-05-27 19:30:32 följande:

Kika gärna på www.byggahus.se och forumet där, guld värt när man bygger eller går i byggartankar.

Tack! Kikade in sidan och där fanns ju hur mycket matnyttigt som helst!! :D
  • Mackan87
    Haskel skrev 2015-05-28 10:09:49 följande:
    Innan ni överhuvudtaget diskuterar nyckelfärdigt hus, så bör väl saken diskuteras med era fäder. Ni har ju ett kontaktnät utan dess like. Dra nytta av det om det är möjligt.
    Kanske har inte tid och möjlighet att hjälpa till att bygga. Kanske är de helt inställda på att bygga ett hus åt er.
    Absolut. Vi får stöta och blöta gällande vad vi kan göra själva, vad andra är villiga att hjälpa till med och vad vi kan betala billigare för bland vänner och bekanta. Nu är också mycket tankar kring tomten - om det är en attraktiv tomt för framtida eventuella köpare (målet är såklart att bo där tills vi inte längre kan stå på benen, men man vet faktiskt inte vad som händer framöver) och vad vi kan göra för att göra den attraktivare. Tex är det absolut lättast att dra vägen till huset mellan svärföräldrarnas två uthus och detta kanske är ett minus. Tur att det kommer ta oss ett par år att spara ihop pengar, då har vi lång tid på oss att planera allt! :)
Svar på tråden Bygga hus själv???!