• Anonym (3-4)

Litium hjälper inte...

Anonym (Sanna) skrev 2015-06-07 16:42:59 följande:

Det verkar lite konstigt att du bara går på Lithium och inget mer?! De jag känner med Bipolär äter 2-4 mediciner om dagen. Förstår att det känns hopplöst att det inte hjälper, men samtidigt ligger ditt lithium så lågt att du faktiskt behöver äta det.....

Det är säkert opsykologiskt att skriva detta, men kan inte låta bli; det finns ingen  medicin som man går upp i vikt på, kanske några kilo i vätska. Anledning till viktuppgång är att man blir trött, inaktiv och får ökad hunger. Dock går det ju att påverka detta, dvs äta mindre och röra på sig mer. Det är inte lätt, men att välja bort en medicin som man "går upp i vikt på" är fel. En tablett tillför inte 7000 kcal. Varje kilo man går upp har man tuggat sig till. Nu gäller ju inte detta om man har någon ämnesomsättningssjukdom, för där är jag novis.

Hm, vad menar du med att Litium ligger så lågt att TS bör äta det? Man äter inte Litium  för att man har brist på det utan för att det för vissa behandlar exempelvis bipolär sjukdom.
    Jag antar att du menar att bipolär sjukdom skulle vara symtom på någon form av Litiumbrist? Så är det inte! Det är liksom inte som med insulin detta.

Jag trodde själv att det var så här, att jag hade brist på nåt som gjorde att jag fick bipolära skov vilket Litium skulle kurera / balansera. Helt fel!

Ursäkta om jag missförstår ditt inlägg.
  • Anonym (3-4)
    Anonym (Hopplöst fall?) skrev 2015-06-07 16:02:14 följande:

Lite sent svar men enligt mitt senaste Litium-blodprov låg jag på alldeles för låga värden... Igen! HUR är det möjligt? Ska ligga på 0,5 - 1,0 men ligger bara på 1,3 tydligen. Har nu sakteliga börjat höja till 3 + 3 tabletter per dar. Nån annan som står på så hög dos?

Jag åt 3 + 4 när jag åt Litium. Det styrs av hur snabbt man omsätter mediciner i kroppen och en mängd andra faktorer som påverkad just litiumnivåer. Det har inte att göra med hur sjuk man är.  Jag fick en liten bok om att äta Litium. Halten i blodet påverkas av hur mycket man dricker, feber, svettning , kaffe och jag minns inte allt. Gör man förändringar i livet , kosten eller om man får annan sjukdom eller andra mediciner ( t.ex. smärtstillande NSAID)  kan det påverka.

• Anonym (3-4)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-06-07 16:52:46 följande:
    Haha, du har så rätt!! Hade lite otur när jag tänkte där. Hatten av för dig Glad
    För mig var det en tröst att tänka som du beskriver, fick mig att känna mig lite mindre o-normal. Men det är ju inte sant för det.
  • Anonym (3-4)

Kosten är viktigt för alla människor och speciellt för den som mår psykiskt dåligt ,har depression eller utmattning.

Sömn och vila, kost och motion är jätteviktigt. Jag har fått hjälp av blad annat sjukgymnast, dietist och samtalskontakt för att hitta vägar framåt och må bättre.
    Med utgångspunkt i där jag var för stunden. Inget önsketänkande.

Oavsett om man hittar den ultimata jättebra medicineringen ( vilket många aldrig gör) så går det inte att komma runt dessa behov. Ett piller kan inte ersätta bra mat. Det är önsketänkande. Psykiatrin är ofta rätt dåliga på detta!

TS! Hoppas du börjar må bättre snart!

Svar på tråden Litium hjälper inte...