Inlägg från: Anonym (skeptisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skeptisk)

Litium hjälper inte...

Lever du annars ett liv som är gynnar psykiskt välbefinnande?

• Anonym (skeptisk)
    Anonym (Hopplöst fall?) skrev 2015-06-07 16:33:30 följande:

Jag varken röker eller dricker (numera). Har en stabil kärleksfull relation och ett stort socialt kontaktnät. Kosten är dock inte vidare och den behöver jag definitivt ta itu med (äter mycket skräpmat och halvfabrikat, tyvärr). Är "sockerberoende" eller vad de benämner det som idag.

Tänkte du på nåt speciellt?

Det jag främst tänker på sömn, kost, motion och vila. Sånt påverkar oss mer än vad många tror. Särskilt viktigt tror jag att ordentlig sömn och regelbundenhet i allra största allmänhet är vid bipolär sjukdom.

Sedan tror jag på mindfulness, meditation, yoga och motion som dunderkurer för mycket. Man behöver inte äta mediciner för allt utan kan påverka sitt mående på andra sätt, ofta bättre sätt eftersom de saknar bieffekter.

Jag föreslår inte att du ska sluta med dina mediciner men kanske lägga till alternativa behandlingsmetoder som på sikt kan hjälpa ditt mående.
  • Anonym (skeptisk)

Sedan undrar jag hur mycket effekt lithium egentligen haft på dig. Den positiva effekten (avsaknaden av manier) kan lika gärna vara placeboeffekt med tanke på att du legat < 0,3 hels tiden.

• Anonym (skeptisk)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-06-07 16:42:59 följande:

Det verkar lite konstigt att du bara går på Lithium och inget mer?! De jag känner med Bipolär äter 2-4 mediciner om dagen. Förstår att det känns hopplöst att det inte hjälper, men samtidigt ligger ditt lithium så lågt att du faktiskt behöver äta det.....

Det är säkert opsykologiskt att skriva detta, men kan inte låta bli; det finns ingen  medicin som man går upp i vikt på, kanske några kilo i vätska. Anledning till viktuppgång är att man blir trött, inaktiv och får ökad hunger. Dock går det ju att påverka detta, dvs äta mindre och röra på sig mer. Det är inte lätt, men att välja bort en medicin som man "går upp i vikt på" är fel. En tablett tillför inte 7000 kcal. Varje kilo man går upp har man tuggat sig till. Nu gäller ju inte detta om man har någon ämnesomsättningssjukdom, för där är jag novis.

Din åsna. Det är klart man äter mer om man är hungrig oftare och känner mer sug. Förstår du inte att människan är biologiskt inprogrammerad för att äta? Och att bortse från sina instinkter är jävligt svårt??

Det mest människofientliga inlägget på länge. Det enda du åstadkommit är att skuldbelägga överviktiga människor (särskilt dem som blivit överviktiga av psykofarmaka) och spridit dåligt mående. Sånt gör ingen smal utan bara deprimerad.
  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-06-07 17:06:14 följande:

Åsna? Det var något nytt. Tror aldrig jag blivit kallad det förut, men åsnor är gulliga men inte så smarta. Jag har väldigt svårt att förstå överviktiga, kanske för att jag själv kan kontrollera mitt ätande. Men det är så tjatigt att höra "jag gick upp 30 kg på psykofarmaka", det är inte medicinen som man går upp i vikt av, utan dess biverkningar, trötthet och ökad hunger. I min värld finns det inget man kan påverka så mycket som sin vikt, rent kroppsligt. Kalla det att skuldbelägga alla tjocka, känns inte rättvist, men visst, vem ska man annars skuldbelägga för att någon är tjock? Grannen?

Hej "världens mittpunkt som solen centrerar kring"!

Sluta uttala dig om andras problem om du har svårigheter att förstå andra eller sätta dig in i hur det är att vara någon annan än dig själv.

Ett tips bara.
  • Anonym (skeptisk)

[quote=75396040][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-06-07 17:12:43 följande:[/quote-nick][/quote]

Pluspoäng till dig :)

Svar på tråden Litium hjälper inte...