Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Läxor och kompisar

Behöver han 30 minuter VARJE dag i veckan för att det ska fungera med skolan? Det låter mycket och förstår att det är klurigt att få till. Går det annars att ni sitter på helgerna kanske 2 x 30 minuter per dag då han är utvilad? Och sedan också bestämmer att han inte leker med kompisar 1-2 vardagar/vecka då det är "läxdag"? Min 7-åring behöver lägga ca 1 timme/vecka på läxor. Han leker inte med kompisar varje dag.

• En blå giraff

Skulle inte låta barnet hoppa över läxorna. Det är ingen bra vana. Om det dessutom är ett barn med lite inlärningsproblem så riskerar ju hela saken att förvärras om man struntar i skolarbetet.

• En blå giraff

Det låter väl som en bra idé om de kan göra läxan tillsammans tycker jag. Om det fungerar för ditt barn och för kompisen. Hade min son lekt med en klasskompis och de gjort läxan där skulle jag tycka det var jättebra. 

• En blå giraff
    scanmia skrev 2015-05-26 20:22:48 följande:
    Haha! Jag, som förälder, hade också tyckt att det var super. Ungarna kanske inte har riktigt samma idé om vad som är kul dock. Får nog spåna lite med sonen. Vad han föredrar: fler kompisdagar eller något färre men utan eller mindre läxor? Oftast är det ju individuella läxor så de har ju inte samma uppgifter heller även om de råkar gå i samma klass.
    Precis. Antingen ha vissa läxdagar utan kompislek. Eller göra läxa med kompisen. Låt barnen välja själva. 
Svar på tråden Läxor och kompisar