• Anonym (Tandt­roll)
    Äldre 26 May 22:03
    21145 visningar
    48 svar
    48
    21145

    Hur länge har dina tandkronor hållit? Hjälp snabbt please!

    Jag begriper inte det här och behöver hjälp. För 12 år sen gjordes fyra kronor på mina tänder. Alla kronor satt på andra tanden inåt bakifrån sett, mot halsen alltså.

    Efter första året hade en tand försvunnit helt under kronan och jag fick ett implantat. Ingen vet hur tanden bara kunde absorberas därunder på tre månader.

    I mars i år byttes en av kronorna som var 12 år gammal och under fanns lite karies och äckel men det var inte så farligt och en ny krona sattes på.

    I morgon ska en till av kronorna bytas och det måste göras en rotfyllning på den tanden. När dom tog bort kronan var det svart och äckligt och min egen tandstump var väldigt förstörd och i morgon ska alltså en rotfyllning påbörjas.

    Låter det inte som att jag har en usel tandläkare eller något? Jag börjar undra. Jag tar hand om mina tänder och borstar och kör tandtråd varje dag och sköljer oftast med vatten när jag har ätit och druckit. Jag går dessutom hos tandhygienisten var tredje månad sen 12 år tillbaka och hon gör rent tänderna förstås. Jag får extra flourbehandlingar som penslas på mina tänder. Hur kan det vara sån kaos i min mun?

    Är det verkligen normalt att behöva byta kronor så ofta och att dom har börjat läcka och karies skapas under kronorna?

    Sen undrar jag också hur länge en rotfyllning kan tänkas hålla? Jag vill helst inte ha ett till implantat om rotfyllningen går åt skogen eller inte håller? Eller brukar rotfyllningar hålla länge? 20-30-40 år?

  • Svar på tråden Hur länge har dina tandkronor hållit? Hjälp snabbt please!
  • AnnaZL
    Äldre 26 May 22:07
    #1

    Mina porslinskronor har hållt i 20 år och är fortfarande bra.

  • Anonym (Tandt­roll) Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:09
    #2
    AnnaZL skrev 2015-05-26 22:07:29 följande:
    Mina porslinskronor har hållt i 20 år och är fortfarande bra.
    Och du har inte haft några läckage under? Inga problem alls? Tar du superduperbra hand om dom och äter aldrig socker eller frätande saker och andas knappt eller lever du normalt som dom flesta gällande kost och tandskötsel?
  • Äldre 26 May 22:16
    #3

    Det låter som att du är en person med mycket hög kariesaktivitet. Att uttala sig om varför du fått karies är omöjligt utan att beta vad du tar för läkemedel, hur din allmänhälsa ser ut och hur du sköter tänderna. Om dina kronor passar illa kan man ibland se på rtg i efterhand. Jag som tandläkare tycker att 5 år är skamgränsen för hur länge en krona bör hålla.

  • Anonym (Tandt­roll) Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:26
    #4
    Carabellis kusp skrev 2015-05-26 22:16:53 följande:
    Det låter som att du är en person med mycket hög kariesaktivitet. Att uttala sig om varför du fått karies är omöjligt utan att beta vad du tar för läkemedel, hur din allmänhälsa ser ut och hur du sköter tänderna. Om dina kronor passar illa kan man ibland se på rtg i efterhand. Jag som tandläkare tycker att 5 år är skamgränsen för hur länge en krona bör hålla.
    Jag är frisk som en nötkärna och tar inga mediciner alls. Äter ekologiskt och nyttigt. Borstar tänderna flera gånger om dagen, tandtrådar minst varje kväll, går hos hygienisten var tredje månad. Jag tar hand om mina tänder mao. När det gäller hål i tänderna har jag kanske lagat... gissar på 5-6 hål dom senaste 12 åren, det är inte jättemånga iaf.

    Är det möjligt att kronorna som gjordes för 12 års sen har passat dåligt och det är därför jag har fått karies under dom och fått byta dom så snabbt? Alla fyra gjordes under en ganska kort tidsperiod och förmodligen från samma lab.

    Vad menar du med att skamgränsen är 5 år? Och tycker du att det låter konstigt det som har hänt mig eller kan det vara fullt normalt?
  • Ego Lovers
    Äldre 26 May 23:54
    #5

    Hur kommer det sig att du ska rotfylla en tand under en krona?

    Krona sätter man över en tand som precis blivit rotfylld för att inte den befintliga tanden ska spricka då den luckras upp och blir porös efter en rotfyllning. Har aldrig hört att man gjort krona på tänder som har fullt fungerande rötter. Du bör nog gå till en annan tandläkare för en ny bedömning så du inte blir lurad.

  • Äldre 26 May 23:56
    #6

    jag fick precis en porslinskrona insatt och valde detta för att tandläkaren sa att den bör hålla 20-25 år. Nu blir jag helt rädd när jag läser att detta kan hända! Kronan var ju riktigt dyr ju - 5700 kr!

  • Anonym (Tandt­roll) Trådstartaren
    Äldre 27 May 01:09
    #7
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 23:54:20 följande:
    Hur kommer det sig att du ska rotfylla en tand under en krona?
    Krona sätter man över en tand som precis blivit rotfylld för att inte den befintliga tanden ska spricka då den luckras upp och blir porös efter en rotfyllning. Har aldrig hört att man gjort krona på tänder som har fullt fungerande rötter. Du bör nog gå till en annan tandläkare för en ny bedömning så du inte blir lurad.
    Tydligen ska jag ha en infektion pga karies under den 12 år gamla kronan som togs bort förra veckan. Den tanden som var svart och äcklig under kronan. Sen februari har det gjort lite ont ibland när övre och nedre tänderna har tryckt mot varandra. Kanske fem gånger om dagen har jag känt det, som ett myggbett i en sekund ungefär så det är ingen smärta utan mer en kort sensation. 

    Tandläkaren hoppades förra onsdagen att känslan skulle försvinna när han gjorde rent och satte på en temporär krona men känslan kommer ett par gånger om dagen fortfarande. I dag gjorde han en röntgen och såg något svart i tandhalsen vad jag fattade och jämförde med gamla röntgenplåtarna och sa att jag behöver en rotfyllning. Vad jag inte fattar är att det borde väl göra jätteont och inte bara ett litet sting ett par gånger om dagen?
    elvira78 skrev 2015-05-26 23:56:15 följande:
    jag fick precis en porslinskrona insatt och valde detta för att tandläkaren sa att den bör hålla 20-25 år. Nu blir jag helt rädd när jag läser att detta kan hända! Kronan var ju riktigt dyr ju - 5700 kr!
    Din krona var billig jämfört med vad det kostar där jag bor. 30 000 kr gick alla fyra kronor på för 12 år sen. Implantatet kostade nästan 50 000 kr ett år senare. Nu i mars kostade kronan 15 000 kr och den i morgon har jag redan betalat 15 000 kr för men rotfyllningen har jag inte fått pris på än men det kan handla om 15 000 kr till har jag hört så isf blir det drygt 45 000 kr på några månader. Men ja, mina kronor har lett till många problem som du märker så det är bäst att du är beredd.

    Jag är bara så rädd att när han nu gör en rotfyllning så dör ju tanden och att det bara blir en kort tidsfråga innan jag måste göra ett till implantat. Vad jag har läst så kan det ju bli världens problem med rotfyllda tänder. Gråter Om någon kan svara mig innan i morgon klockan 11 så vore det superbra.

  • Äldre 27 May 05:10
    #8
    Anonym (Tandtroll) skrev 2015-05-26 22:26:07 följande:
    Jag är frisk som en nötkärna och tar inga mediciner alls. Äter ekologiskt och nyttigt. Borstar tänderna flera gånger om dagen, tandtrådar minst varje kväll, går hos hygienisten var tredje månad. Jag tar hand om mina tänder mao. När det gäller hål i tänderna har jag kanske lagat... gissar på 5-6 hål dom senaste 12 åren, det är inte jättemånga iaf.

    Är det möjligt att kronorna som gjordes för 12 års sen har passat dåligt och det är därför jag har fått karies under dom och fått byta dom så snabbt? Alla fyra gjordes under en ganska kort tidsperiod och förmodligen från samma lab.

    Vad menar du med att skamgränsen är 5 år? Och tycker du att det låter konstigt det som har hänt mig eller kan det vara fullt normalt?
    Det låter som att det kan ha varit något skumt med dina kronor.

    5 år är den tid som jag nästan blir lite provocerad om man tvingas göra om en krona inom. 2 år kräver försäkringskassan att det ska hålla; då ska alla justeringar vara gratis för patienten.

    Angående kostnaden så har du valt en riktigt dyr klinik. Referenspris för en krona enl försäkringskassan är 5435kr.
  • Äldre 27 May 05:13
    #9
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 23:54:20 följande:

    Hur kommer det sig att du ska rotfylla en tand under en krona?

    Krona sätter man över en tand som precis blivit rotfylld för att inte den befintliga tanden ska spricka då den luckras upp och blir porös efter en rotfyllning. Har aldrig hört att man gjort krona på tänder som har fullt fungerande rötter. Du bör nog gå till en annan tandläkare för en ny bedömning så du inte blir lurad.


    Det stämmer inte. Oftast görs kronor på tänder som tidigare haft stora lagningar och sedan gått sönder. Då är roten inte rotfylld för det mesta.

    Dock finns en risk att man ska behöva rotfylla en tanden som fått en krona i framtiden eftersom man retar nerven när den slipas till.
  • Äldre 27 May 05:14
    #10
    Anonym (Tandtroll) skrev 2015-05-27 01:09:32 följande:
    Tydligen ska jag ha en infektion pga karies under den 12 år gamla kronan som togs bort förra veckan. Den tanden som var svart och äcklig under kronan. Sen februari har det gjort lite ont ibland när övre och nedre tänderna har tryckt mot varandra. Kanske fem gånger om dagen har jag känt det, som ett myggbett i en sekund ungefär så det är ingen smärta utan mer en kort sensation. 

    Tandläkaren hoppades förra onsdagen att känslan skulle försvinna när han gjorde rent och satte på en temporär krona men känslan kommer ett par gånger om dagen fortfarande. I dag gjorde han en röntgen och såg något svart i tandhalsen vad jag fattade och jämförde med gamla röntgenplåtarna och sa att jag behöver en rotfyllning. Vad jag inte fattar är att det borde väl göra jätteont och inte bara ett litet sting ett par gånger om dagen?
    elvira78 skrev 2015-05-26 23:56:15 följande:jag fick precis en porslinskrona insatt och valde detta för att tandläkaren sa att den bör hålla 20-25 år. Nu blir jag helt rädd när jag läser att detta kan hända! Kronan var ju riktigt dyr ju - 5700 kr!
    Din krona var billig jämfört med vad det kostar där jag bor. smile5.gif 30 000 kr gick alla fyra kronor på för 12 år sen. Implantatet kostade nästan 50 000 kr ett år senare. Nu i mars kostade kronan 15 000 kr och den i morgon har jag redan betalat 15 000 kr för men rotfyllningen har jag inte fått pris på än men det kan handla om 15 000 kr till har jag hört så isf blir det drygt 45 000 kr på några månader. smile3.gif Men ja, mina kronor har lett till många problem som du märker så det är bäst att du är beredd.

    Jag är bara så rädd att när han nu gör en rotfyllning så dör ju tanden och att det bara blir en kort tidsfråga innan jag måste göra ett till implantat. Vad jag har läst så kan det ju bli världens problem med rotfyllda tänder. Gråter Om någon kan svara mig innan i morgon klockan 11 så vore det superbra.

    Det kan bli problem efter rotfyllning, men det är generellt mycket bättre att behålla de egna tänderna än att göra implantat.
Svar på tråden Hur länge har dina tandkronor hållit? Hjälp snabbt please!