• Anonym (annie)

När mensen är sen för första gången men inte gravid?

Hej!

Jag är en tjej som precis fyllt 25, och har alltså haft min mens i över 10 år, en gång i månaden exakt och som aldrig har varit sen. De senaste åren har jag hållit koll på min mens igenom en app på mobilen (samma app jag har använt i flera år nu), och min mens kommer exakt på pricken, om inte en eller två dagar före (som de senaste månaderna), fast nu är jag inne på dag - fyra! Jag är orolig för min mens är aldrig sen, och det skrämmer mig för det känns att något är fel, varför skulle den annars vara sen? Är det vanligt, när den aldrig är sen egentligen? Varför är den sen?

Jag tog två gravidetstest igår, båda visade negativt, så är inte gravid. Men vart är mensen Gråter

• Svar på tråden När mensen är sen för första gången men inte gravid?
  • Långbenopluto

Den kan bli sen för att man väntar på den..... stress, sjukdom etc etc.

Så ta det lugnt, så kommer den

• Anonym (-)
    Anonym (annie) skrev 2015-05-27 10:28:12 följande:

Hej!

Jag är en tjej som precis fyllt 25, och har alltså haft min mens i över 10 år, en gång i månaden exakt och som aldrig har varit sen. De senaste åren har jag hållit koll på min mens igenom en app på mobilen (samma app jag har använt i flera år nu), och min mens kommer exakt på pricken, om inte en eller två dagar före (som de senaste månaderna), fast nu är jag inne på dag - fyra! Jag är orolig för min mens är aldrig sen, och det skrämmer mig för det känns att något är fel, varför skulle den annars vara sen? Är det vanligt, när den aldrig är sen egentligen? Varför är den sen?

Jag tog två gravidetstest igår, båda visade negativt, så är inte gravid. Men vart är mensen Gråter

Var med om en liknande händelse förra månaden då min mens var sen 10 dagar. Men sen kom den efter det.. Sjukt jobbig väntan. Fick höra att 10 dagar inte är speciellt mycket, så jag fick snällt vänta på den :/
  • Anonym (Gina)

Jag är tio år äldre än dig och har också haft som en klocka i alla år. Max en dag fel åt endera hållet men aldrig mer än så. Men totalt två gånger under dessa år har mensen varit sen utan att jag varit gravid. Så det händer. Och det är oförklarligt, kan mycket väl bero på stress.
    Möjligen att ena gången kan ha varit en graviditet som blev ett väldigt tidigt missfall, då var mensen 5 dagar sen. men annars får man nog räkna med att det händer nån gång ibland.

Fortsätter den däremot att bli oregelbunden ska du kanske uppsöka gynekolog, om den alltid varit regelbunden innan.

• Anonym (T)

Ibland kan mensen göra så. Stress är en väldigt vanligt orsak. Ta det lite lugnt så kommer den nog snart.

Svar på tråden När mensen är sen för första gången men inte gravid?