6-års utbrott
Jag har en sexåring, världens goaste och mest kärleksfulla lilla kille men som nu börjat komma in i vad som kallas lilla tonåren med allt vad det innebär.. Och jag vet ibland inte hur jag ska hantera de utbrott som kommer.. Idag t ex hämtade jag tidigt från f-skolan och vi var ute på tomten och lekte en stund innan jag tyckte det började bli dags att gå in.. Inga protester där men så fort vi kommit innanför dörren så måste något ha hänt som jag inte märkte.. Han började springa omkring, hoppa i soffan och kasta kuddar.. Barnen brukar byta kläder och tvätta sig direkt efter f-skolan men idag var det totalvägran.. Just det är en grej jag har svårt att släppa på, tycker det ät lite äckligt med smutsiga förskolekläder och smutsiga händer i soffan, så jag fortsatte be honom att byta kläder och tvätta sig innan han fick gå och leka med sina syskon.. Fortsatt vägran, mera studs och kuddar som flög.. Och sen kom "jävla idiotmamma, bajs -x (brorsans namn) osv.. Och på detta sätt en lång stund innan jag slutligen fick maten klar och han till slut gick och tvättade sig för att kunna sätta sig vid bordet.. Egentligen tre saker jag funderar på, varifrån kom utbrottet? Jag kunde inte se det komma och han kunde inte svara själv heller och sen var det som att han eggade upp sig mer och mer vad jag än gjorde och sa, som om han ville bråka.. Och sen - hur ska man bemöta uttrycken som jävla idiotmamma osv? Och är jag onödigt hård med regeln att man måste tvätta sig/byta kläder? Hur hade ni hanterar situationen?
Tack för råd!!!