Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lilja100

6-års utbrott

Jag har en sexåring, världens goaste och mest kärleksfulla lilla kille men som nu börjat komma in i vad som kallas lilla tonåren med allt vad det innebär.. Och jag vet ibland inte hur jag ska hantera de utbrott som kommer.. Idag t ex hämtade jag tidigt från f-skolan och vi var ute på tomten och lekte en stund innan jag tyckte det började bli dags att gå in.. Inga protester där men så fort vi kommit innanför dörren så måste något ha hänt som jag inte märkte.. Han började springa omkring, hoppa i soffan och kasta kuddar.. Barnen brukar byta kläder och tvätta sig direkt efter f-skolan men idag var det totalvägran.. Just det är en grej jag har svårt att släppa på, tycker det ät lite äckligt med smutsiga förskolekläder och smutsiga händer i soffan, så jag fortsatte be honom att byta kläder och tvätta sig innan han fick gå och leka med sina syskon.. Fortsatt vägran, mera studs och kuddar som flög.. Och sen kom "jävla idiotmamma, bajs -x (brorsans namn) osv.. Och på detta sätt en lång stund innan jag slutligen fick maten klar och han till slut gick och tvättade sig för att kunna sätta sig vid bordet.. Egentligen tre saker jag funderar på, varifrån kom utbrottet? Jag kunde inte se det komma och han kunde inte svara själv heller och sen var det som att han eggade upp sig mer och mer vad jag än gjorde och sa, som om han ville bråka.. Och sen - hur ska man bemöta uttrycken som jävla idiotmamma osv? Och är jag onödigt hård med regeln att man måste tvätta sig/byta kläder? Hur hade ni hanterar situationen?
    Tack för råd!!!

• Svar på tråden 6-års utbrott
  • MallaL

Ja - det är lite hysteriskt att helt byta kläder så fort man kommer hem.

Nej - att barnet säger "jävla idiotmamma" är inget man accepterar. Markera tydligt att det inte är okey, absolut inte släta över om barnet säger så.

• Lilja100
    MallaL skrev 2015-05-27 20:01:33 följande:

Ja - det är lite hysteriskt att helt byta kläder så fort man kommer hem.

Nej - att barnet säger "jävla idiotmamma" är inget man accepterar. Markera tydligt att det inte är okey, absolut inte släta över om barnet säger så.

Tack för svar!

HUR tycker du jag ska markera på bästa sätt att det är fel att säga jävla idiot osv? Jag försöker att inte straffa barnen men vad blir den logiska konsekvensen för det beteende?!
  • MallaL

Du måste kunna tala med bestämd röst som signalerar allvar. Om du säg 95% av tiden talar med din vanliga röst och är en snäll och kärleksfull mamma, måste du ändå kunna byta till den bestämda rösten 5% av tiden, en bestämd men fortfarande kärleksfull röst som signalerar att nu är det allvar.

Sätt dig på huk, håll honom i armarna, titta honom i ögonen och säg det du vill säga, "nu menar mamma allvar". Han ska inte "straffas", men ändå förstå att han betett sig fel.

• scanmia

Just under själva utbrottet är din roll som vuxen att hjälpa honom att lugna ner sig. Att de-eskalera situationen och vara lugn och trygg. Man lär sig otroligt lite och ineffektivt när man är så pass upprörd att det är ganska meningslöst att försöka sig på att lära ut läxor just då. Spara regler om vad som är lämpligt/olämpligt att säga till ett mer produktivt tillfälle. Jag hade bara gått in och stoppat direkt våldsamma beteenden och sådant som kan skada precis där och då.

"Jag hör att du är väldigt arg och upprörd (försök att se känslorna bakom beteendet/orden). Vad är det som står på? Vad är problemet? Finns det något jag kan göra för att hjälpa dig?"

Du måste inte hänga med på hans emotionella berg-och-dalbana. Dels kan det vara viktigt att visa vad som är en mer måttlig och rimlig reaktion på situationen genom att föregå med gott exempel och dels så är det nog väldigt få av oss vuxna som faktiskt orkar lägga så mycket energi på det. Man behöver inte vara känslokall eller oempatisk (bara lite kanske) för det utan tänk mer lugn och trygg.

• QueenLoo

Svarar på ena frågan bara... Nej, du är inte hysterisk! Det är riktigt äckligt med förskolesmutsiga kläder i soffan, sängen. Mina barn byter direkt då de kommer hem...

Svar på tråden 6-års utbrott