Inlägg från: Anonym (moralisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (moralisten)

Hjälp, jag är kär i en annan man

Man påbörjar inte en relation förrän den andra är avslutad. Och man har verkligen inte sex. Gå du hem och lägg korten på bordet för din man och tala om för honom vad som händer. Då kan HAN ta ett beslut. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Fy fan för såna som du.

• Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-28 08:13:35 följande:

Jag förstår att ni dömer mig. Jag gjorde samma sak innan jag själv hamnade i den här situationen. Jag behöver inga moraliska pekpinnar om hur fel det är eller vilken hemsk människa jag är. Det vet jag redan ändå. Det jag snarare är ute efter är konkreta råd hur jag ska hantera min situation. Jag inser att fl inte är den bästa platsen för det. Tack strangertown och anonym(sara) för era inlägg i "debatten".

Du måste för det första dissekera dig själv. Vad vill du? Vill du ha din man som bakdörr ifall det inte skulle funka? Är det tacken för tio års relation? Att han kommer ifråga som nån sorts reserv? Schysst.

Du kan göra tre saker: antingen lämnar du din man. Eller så lämnar du din nya kärlek. Eller så gör du slut med båda och lever själv. För jag begriper inte hur du kan se din man i ögonen varje dag med vetskapen hur du har svikit honom. Jag fattar faktiskt inte det. Det kommer fram, hur du än gör. Och bättre det kommer från dig, än att en polares polare skall berätta för honom. Vad du än väljer att göra så måste du berätta för honom.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Har varit där) skrev 2015-05-28 17:42:05 följande:

Jag har varit i din situation TS och mitt råd till dig är att du funderar över vad konsekvensen blir om du gör slut med din man och om det INTE funkar med din nya?

Är det fortfarande värt att avsluta äktenskapet om det innebär att du får leva ensam?

Jag valde att avsluta och idag ångrar jag mig pga barnen.

Nya förhållandet höll inte och nu får jag inte vara med barnen så mycket jag önskar.

Med facit i hand hade det varit tusen gånger bättre om jag hade väntat tills barnen var vuxna.

Kärlek blev jag ju utan ändå...

Men... om man inte har några känslor för sin man så stannar man väl inte kvar? För känslor kan ju inte finnas om man är öppen för en relation med en annan? Då har man ju maken/sambon som en bakdörr. Så jävla oärligt.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Har varit där) skrev 2015-05-28 17:47:21 följande:

[quote=75360219][quote-nick]Anonym (moralisten) skrev 2015-05-28 17:43:37 följande:[/quote-nick]

Men... om man inte har några känslor för sin man så stannar man väl inte kvar? För känslor kan ju inte finnas om man är öppen för en relation med en annan? Då har man ju maken/sambon som en bakdörr. Så jävla oärligt.

[/

Jo, har man barn så gör man det! De vuxna ska alltid komma i andra hand.

Men tror du att barnen mår fint om de ser att mamma och pappa inte mår bra tillsammans? Jag förstår faktiskt inte. Är det så att man är trevliga, hövliga, sover tillsammans, gör saker tillsammans osv, om den ena parten varit otrogen? Du kan ju omöjligt haft kvar några känslor för barnens pappa om du hittat en annan kärlek. Jag hade inte klarat det. Så mycket vet jag.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Har varit där) skrev 2015-05-28 18:23:19 följande:
    Att man inte har känslor kvar innebär inte att man inte kan vara trevliga mot varandra.

Vi hade kunnat leva som vänner, det hade varit mycket bättre.
    Hade din man velat leva som kompisar? Utan sex? Utan kärlek? Och OM du velat ha sex med honom - hade han fixat det med tanke på att du varit ihop med en annan man under er relation? Att vara den som är bra att ha därför att barnen går först?
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-28 18:31:20 följande:
    Det hade väl han kunnat ta ställning till. Ingen hade ju kunnat tvinga honom.
    Jag hade kunnat ta en otrohet. En one night stand. Men inte en affär som pågått i månader. Om min man kommit hem och sagt det, och att han vill fortsätta med mig för barnens skull, så hade han åkt ut med huvudet före. Trots barn.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-28 19:48:09 följande:
    Nu säger ju Ts att hennes och mannens relation varit dåligt under något år och mannen lär ju inte varit ovetande om att relationen inte varit bra det senaste året. Inget som Ts säger visar på någon falskhet under flera år där är ju faktiskt så att par slutar vara ett kärlekspar och istället bara blir vänner och då är det inte konstigt om de blir kära i någon annan.
    Då får man väl vara öppen med det och inte smyga runt och ljuga. Vilket hon ju faktiskt gjort när hon inte berättat.
  • Anonym (moralisten)

Jag var sambo i fyra år. Dock var barnen mina egna med annan man. Han hade vissa sidor som gjorde att jag tappade känslor. Men vi funkade ihop. Jag blev kär. Vansinnigt kär. I en annan man. Men jag kunde inte ha sex med honom eftersom jag var bunden med min sambo.

Så. Tog en funderare. Min nya kärlek hade sambo. Jag hade sambo. Om jag kände så här för en annan man så tyckte jag att det kan ju inte vara mycket med dom känslorna. Jag visste också att min nye kärlek aldrig i livet kommer lämna sin sambo. Kontentan blev: Jag sa adjö till min potentielle älskare och kärlek. Och jag gjorde slut med min sambo. Och lever numera singel och mår bra med det. Barnen med.

• Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 06:22:24 följande:

Kollegan är lika kär i mig som jag är i honom. Vi har pratat om det hela och han vill också vara med mig.

Ni två anonyma senast. Tack för era mycket konstruktiva inlägg. Som om det skulle hjälpa....

Då tycker jag du skall lämna din man. Han kommer inte vilja ha dig efter han får reda på att du är kär i en annan man, haft sex under längre tid med en annan man. En sund man hade bett dig gå. Förstår inte ens att du frågar hur du skall göra. Risken finns att du sitter utan män helt och blir singel. Men det får du ju ta. Du kan inte ha maken som bakdörr. Någon som är bra att ha bara utifall att.

Om du vill behålla din självrespekt så får du stå för vad du gör. Lämna din man och låt honom få gå vidare och eventuellt träffa en ny kärlek.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 10:14:06 följande:

Jag har inte efterfrågat sympati men kan inte låta bli att undra, ni som är så hårda mot mig. Skulle ni vara lika dömande om en vän till er berättade om ett sånt här snedsteg och bad om råd? Jag vet att jag gjort fel. Det behöver jag inte få uppkört i ansiktet med dessa hårda ord.

Till er som ändå försöker förstå och hjälpa mig. Tack! Jag vet att jag aldrig mer kommer döma en annan människa som hamnat i samma situation.

Nja, du har ju inte gjort ett snedsteg. Du har en affär med en man du faktiskt är kär i och han är kär i dig. Så skriver du i alla fall. Det känns inte rätt att du ska ha valmöjlighet. "Vem vill jag ha - maken eller den nya". Det är inte upp till dig. Du får helt enkelt berätta för din man. Även om du bestämmer dig för att göra slut med den nye och gå tillbaka till maken så är det inte ditt val. Det är din mans val. Efter tio års relation så är du faktiskt skyldig honom det. Var rakryggad.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 10:23:39 följande:

Jag har inte bett om hjälp med att välja. Jag har velat veta hur andra i samma situation agerat.

Det var en tjej som skrev här ovan nånstans: Hon valde att lämna maken. Men ångrade sig efteråt med facit i hand, eftersom det inte blev något av den nya kärleken. Nu sitter hon ensam. Barnen hade tydligen också mått dåligt av separationen.

Hon hade alltså velat gå tillbaka till maken, som då skulle agera bakdörr. Men enbart av det faktum att det inte funkade med den nya kärleken.

Som vanligt spårade nog tråden ur här, man glömmer den ursprungliga frågeställningen :).
  • Anonym (moralisten)

Det är svårt att bygga en lycka på nån annans olycka. HUR kan man egentligen bli lycklig om man vet att man gjort sin långvariga partner olycklig. Tror det är bäddat för separation även från den nya kärleken faktiskt.

• Anonym (moralisten)
    uska81 skrev 2015-05-29 13:17:58 följande:

Vilka jävla moralkärrringar det finns här! Man ska aldrig döma någon om man inte varit där själv. Det finns hundra olika orsaker till otrohet. Inte bara egoism. Det ända som är säkert är att det fattas något i ens förhållande när man är otrogen och det betyder TS att du borde lämna din man. Din man kan inte tillfredsställa dina behov och då menar jag inte bara sexuellt. Barnen ska inte avgöra vem du ska leva med. De ska stå helt utanför dina val. En lycklig mamma och pappa gör barnen lyckliga. Ska du lämna din man är det bättre att du inte berättar att du varit otrogen så eran fortsatta relation blir bra. Och det gynnar era barn, än om ni är osams. Jag känner några väninnor som varit otrogna och det har alltid funnits en förklaring varför. Sen att det är taskigt och omoraliskt är ju sant. Men jag kan förstå varför det hände. Man kan inte likställas med hitler. Allt är inte svart eller vitt! Kan man inte se det så kanske man ska utreda sig för borderline eller nåt!

Om relationen är så illa att man är öppen för kärlek från en annan person, då avslutar man det gamla förhållandet. Man avvaktar att fullfölja med den andre av ren respekt för sin gamle partner.

Det är ju vad såna här historier handlar om. Bristande respekt. Tycker jag.
  • Anonym (moralisten)
    Ciciri skrev 2015-05-29 14:41:30 följande:
    Men det var fruktansvärt vad ni var moraliska här då. 50 procent av alla svenskar är otrogna, och har inte ni varit det så har troligen era partners varit det. Och inte berättat något. Det är så vanligt.
    Nej, 50% av alla svenskar är faktiskt inte otrogna. Jag har haft 4 partners. Har aldrig nånsin varit otrogen. Och vad jag vet har inte mina ex heller varit det. Och ÄR man öppen för andra, så kan man vara schysst nog att lämna innan man sårar den andra. Begriper inte hur era samveten fungerar.

• Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 15:29:48 följande:

Jag har bestämt mig för att berätta inom den närmaste tiden. Jag kan inte vara mig själv och när mannen säger att han älskar mig kan jag inte säga samma sak tillbaka. Även om jag inte berättar så har jag fortfarande förstört vårt förhållande och jag kan inte ljuga för honom. Han är värd en tjej som älskar honom och vill vara bara med honom. Det här är andra gången som jag får känslor för en annan man. Skillnaden den här gången är att det är besvarat. Det känns verkligen inte rätt att stanna för barnens skull. Hur jag än vänder saken kommer någon att bli sårad, det är smällar jag får ta när jag varit så jäkla korkad som gjorde en sån här grej.

Jag pratade med en manlig vän om dig. Hade han vetat så hade han aldrig i livet stannat kvar. Har sambon fått känslor för nån annan så är det kört. Inte ens för barnens skull.

Men du har just återgett mig tron på mänskligheten. Du gör rätt.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (ok) skrev 2015-05-29 18:11:22 följande:

Vad är det för fel på folk , de vågar inte göra slut , har ni bara fasta inkomster är det väl inte så svårt att ordna ???

Handlar inte om det. Det handlar om att inte veta vad som händer. Att hoppa ut i det okända. Att inte veta om man gör rätt eller fel vilket val man än gör.
  • Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 22:21:46 följande:
    Jag har funderat på allt ni har skrivit. Även innan jag startade tråden var jag inne på att berätta men först igår bestämde jag mig på allvar. Visst har tråden påverkat mig.  
    Anonym (Otrogen.) skrev 2015-05-29 21:44:52 följande:

Jag vill så gärna att detta här ska lösas. Kan ni ge mig mer råd och tips?

Jag tycker du gör rätt. Med tanke på känslor, sex osv så är det inte mer än rätt att din man får veta. Kör med öppna kort. Risken är stor att du står på öronen, men då har du åtminstone självrespekten kvar.

Lycka till.
  • Anonym (moralisten)

Man kan inte styra vilka känslor man får för någon. Men man kan styra hur man tacklar problem och hur man med självrespekten i behåll ska lösa ett problem. Och TS tror jag gör rätt att ta diskussionen med sin man.

• Anonym (moralisten)
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-31 23:24:38 följande:

Pratat lite med min mamma ikväll. Vågade inte erkänna hela sanningen för mamma då hon bröt ihop lite. Hon tycker att jag ska trycka undan känslorna jag har för den här killen. Jag kommer krossa maken med sanningen, enligt henne. Men är det verkligen rätt att leva ett liv i en lögn för att inte mannen ska bli helt förkrossad? Bara lite tankar så här på kvällskvisten.

Tror du verkligen skall sätta dig ner med dig själv och fundera ut vad DU vill först. Sen måste du prata med maken. Skilsmässor är vidriga men ibland ett måste. Håll en god ton. Troligen kommer du få ta emot en väldig massa skit, men svälj det. Sen får ni, som två mogna vuxna människor, försöka reda ut situationen. Ni skall ha barnens bästa för ögonen och samarbeta där.
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man