Fool skrev 2015-06-02 10:47:57 följande:
Barn är inga möbler eller husdjur som man bara plockar med sig var man än går, de är egna individer med ena tankar , känslor och drömmar. Därför kan det vara en bar idé att de får förklarat för sig varför mamma och pappa tar beslut som kommer påverka deras liv drastiskt.
Föräldrarnas privatliv är privat så länge det inte påverkar barnen, om det påverkar barnen drastiskt så är det inte längre privat.
Exakt vad man man ska säga till barnen beror på deras ålder och vad de kan ta till sig, är de små förstår det inte vad sex och otrohet innebär, är de äldre så är de ganska väl medvetna om vad det är och man kan förvänta sig att de kan lägga ihop 2 och 2. Dock kan man nog förvänta sig att frågan kommer komma upp med jämna mellanrum och att sitta och ljuga för dem är ingen bra idé, det kan straffa sig rejält senare.
Jag tror att det är en bra idé att hålla sig så nära sanningen som möjligt utan att skuldbelägga den andre föräldern och välja orden till den nivå barnen klarar av att förstå. Att generalisera allt för mycket lämnar bara en massa obesvarade frågor som kan leda till osäkerhet hos barnen.
Jag känner rent spontant att man inte kan vara helt ärlig i en sån situation utan att ena föräldern skuldbeläggs.
Man kan vara väldigt öppen men hålla det enkelt att mamma och pappa inte är kära i varandra längre.
Att vråla ut att hon hoppat isäng med någon blir lite väl mycket kanske?
Som sagt, har man bäddat sängen får man ligga i den och jag tycker det är väldigt fel gjort av TS, sanningen kommer alltid fram men man kan välja sina ord framför de små.