• Anonym (Mollgan)

Nedsatt hörsel hos barn, omogen

Min dotter är 6 år och har problem med återkommande vätska bakom trumhinnorna. Hon har aldrig gjort ett bra hörseltest utan varje gång har hon haft stela trumhinnor och vätskan tillbaka. Fått rör flera gånger. Det upptäcktes när hon var 3 år och hade en talförsening. Hon talar fortfarande inte bra. Man upplever också att hon är "sen" med mycket (dock inte motoriskt) och eventuellt har en utvecklingsstörning. Jag känner så starkt att det är hennes öron som ställer till allt, att hon aldrig hört ordentligt. Klart då att talet blir problematiskt. Har även läst att barn med nedsatt hörsel har koncentrationsproblem och upplevs omogna. Precis dessa är hennes problem - omogen, talstörning och koncentrationssvårigheter. Kan det vara öronens fel alltihop eller är det önsketänk från min sida? I övrigt en glad, nyfiken tjej som kan så mycket!

• Svar på tråden Nedsatt hörsel hos barn, omogen
  • Inte jag

Det låter helt klart att det är öronen. Jag vet för jag hade själv problem med öronen när jag var liten och det du säger om ditt barn låter som mig. Men jag opererade in rör engång, opererade ut en av dom något år senare och det andra några år senare Jag hade svårt att koncentrera mig för jag hörde ju inte och hade problem med talet. Jag bytte s mot f eller och liknande.

• Anonym (Jag)

Jag har liknande. Sonen är 5 år och pratar inte lika bra som jämnåriga. BVC och förskolan säger inget mer än att han är lite efter men kommer säkert ikapp. Han har haft flera öroninflammationer men hans öron såg bra ut. Han känns också omogen på flera sätt även om man inte ska jämföra barn.

• Fruktolina

Är själv gravt hörselskadad sedan jag var liten och öroninflammationer som aldrig gick över förrän några år tillbaka. Att ni uppfattar era barn som omogna, är fan i mig det sjukaste jag någonsin läst i hela mitt liv. De är under 5-6 år och hörselskadade, självklart har de svårt att hänga med men då det är upp till er föräldrar att sätta in resurser för att hjälpa era barn. Även normalhörande barn är lika "omogna" som hörselskadade barn.Det finns talpedagoger som kan hjälpa era barn. Jag hade aldrig några svårigheter med koncentrationen när jag fick mina hörapparater och talpedagog. Så ni borde ta med era barn till en audionom även om öronen ser bra ut från inflammationer vilket är bara bra, men en läkare kan inte säga hur dåligt ert barn hör eller inte. Ursäkta mig, men ni har gjort mig lite upprörd med bara ordet "omogen". Höll föreläsningar om hörselskada/dövhet på Sahlgrenska och inte en enda gång har en förälder uppfattat sitt barn som omoget pga hörselskadan, att barnet hänger inte ikapp är ingens fel men därför måste ni boka tid hos en audionom för att förhindra att barnet får det svårare att hänga med.

• Inte jag

Fruktolina hoppas att du inte menar mig. :)

Mina föräldrar blev upprörda och oroliga över öronläkarens fråga när de var där med mig. Han frågade dom om de hade normaltestat mig. Det hade de ju inte gjort eftersom de visste att jag hade problem med öronen och hörseln. När resultatet från hörcentralen som bekräftade att jag hade ordentligt problem med hörseln så fick de och jag en annan läkare och han sa att de kunde se det med de instrument som de själva hade.

• Anonym (Mollgan)

Med "omogen" menar jag att hon ses som yngre än sin faktiska ålder av pedagogerna på förskolan och av psykologen. De misstänker eventuellt utvecklingsstörning, inte jag. Hon har alltid haft svårt med koncentrationen och självklart måste det vara oerhört svårt att lära sig saker när man inte kan fokusera för fem öre...samma med talet, hör man inte ordentligt måste ju talet påverkas. Och det är just dessa "problem" hon har; talstörning, dålig koncentration och att hon ses som yngre än vad hon faktiskt är mentalt. Och det är precis dessa jag läser är symptom på nedsatt hörsel. Självklart går vi vidare men det tar ju tiiiiiid och jag slängde ut en fråga här för att se om jag är ute och cyklar eller om det kan finnas något som pekar på att det helt enkelt är öronens "fel". Det är inte så att jag tror att "får vi ordning på hörseln fixar sig alla hennes problem" typ. Och jag menar inte att någon ska svinga ett trollspö över oss, jag vet att det kräver och kommer fortsätta kräva en massa jobb och slit. Men om det finns någon som vet mer/har erfarenhet är det guld värt. Jag kanske har fel, de kanske har rätt. Men jag tänker vända på varje sten innan jag ger mig och utesluta det jag kan.

• Fruktolina

Jag måste be återigen om ursäkt om någon tagit illa vid med det jag menade omogen. Eftersom jag har varit hörselskadad hela mitt liv, är 25 nu, så jag vet mycket väl att man ofta lägger hörselskadade i en fack och betraktar hörselskadade och döva som omogna och inkompetenta. Nu känner jag varken ts eller hennes dotter, då kan jag inte säga mycket. Men om pedagogerna har uppfattat dottern yngre än vad hennes jämlikar är, så får man undersöka det grundligt medan jag är mer inne på det här med hörselskadan. Ja, självklart kommer ta tid och ta ut all tålamod. Jag har än idag svårt att höra över telefon när det gäller s, t, f och sådan ljud som är lära att blanda ihop. Tänkte inte vara elak mot ts, eller något vilket jag ber om ursäkt igen. Du kan testa med ringa på hem telefonen eller kolla vilka ljud är det hon reagerar på. Diskantaljud eller basljud. Prova att ropa på henne med några meter ifrån henne ända tills hon vänder sig om. Har di några frågor så är det bara fråga på :) Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite.

• Anonym (...)

Tycker det är viktigt att jobba på bred bas här.

Har själv en systerson i liknande situation. Han hade massor av problem med öronen/hörseln och kom givetvis efter i utvecklingen.

fsk påtalade tidigt att han var annorlunda men allt fokus från föräldrar och läkare lades på öronen. Det blev liksom stopp där. Ingen tänkte längre än till öronen.

När pojken var åtta år blev det tillslut ordning på hörseln. Vid nio års ålder fick han autism och lätt utv störning diagnos.

Han har inte klarat målen i skolan har inga vänner är jättemobbad osv.

Din dotter kan med all sannolikhet 'bara' ha hörselproblem, men innan ni kan säga det helt säkert, låt henne få all stöd och hjälps som erbjuds för hennes utv skull.

Min fina systerson fick inte riktigt detta då man bara fokuserade på att få till hörseln. Han hade haft det mycket lättare idag om han fått extra och anpassat stöd från början.

Och hade det senare visat sig bero på enbart hörselproblem så hade ändå ingen skada varit skedd

• Anonym (Mollgan)

Här är det tvärtom, fokus på allt utom öronen känns det som...Hon har ju gjort hörseltester en tid efter varje röroperation men då har vätskan redan varit tillbaka. Hon har aldrig gjort ett bra test. Hon har inte haft örvärk. Jag tycker att hon verkar höra OK när man t ex är ensam med henne och det är tyst runtomkring. Är det stök runtom blir hon väldigt okoncentrerad och hör inget alls ibland. Hon har ett stort ordförråd och pratar mycket men har fel uttal, t ex snö = snör, jacka=kacka...Hon håller för öronen vid höga ljud. Hon kan vända på ordföljden, t ex "Jag körde bil inte". Hon har haft resursperson på dagis och jag ska försöka se till att hon får allt stöd som går. Hon har inte någon diagnos. Jag väntar på nästa kontroll på öronkliniken, då ska jag be om ett snabbare hörseltest efter operationen. Kan man göra ett direkt eller måste det gå en tid?

Svar på tråden Nedsatt hörsel hos barn, omogen