• Anonym (Ung)

    Får för lite lön, kan jag söka bidrag?

    Jag jobbar som vikarie och har en så låg lön att jag knappt klarar av att betala mina räkningar (totalkostnad omkring 3500 kr/månad). Jag har funderat på att skaffa ett helgjobb, men jag mår psykiskt dåligt och tror inte jag skulle klara av det. Att ha två jobb samtidigt d.v.s.

    Jag har sökt hjälp hos soc, men de menar att jag i princip måste ha 0 kr på kontot för att få hjälp. Saken är den att jag har lite undanlagda sparpengar som de menar måste bort (15 000 kr).

    Jag har också försökt med bostadsbidrag hos FK, men eftersom min lön varierar (och EN gång varit över gränsen för om de ger bidrag eller ej) så vill de inte ge mig något.

    Jag undrar nu om jag kan söka bidrag på ett annat sätt? Känns surt att behöva använda mina sparpengar till mat/räkningar bara för att jag ska få hjälp från soc. Dem pengarna hade jag tänkt använda till körkort i framtiden...

  • Svar på tråden Får för lite lön, kan jag söka bidrag?
  • Anonym (Sjukskriven)

    Självklart har du inte rätt till försörjningsstöd när du har sparade pengar! Så det är "bara" att söka ett till arbete. Om du inte orkar jobba mera borde du vara sjukskriven.

  • FIame

    Sök FK igen. Absolut. De måste gjort fel för bostadsbidrag ges efter årsinkomst. Beräknad sådan. Det innebär också att om du får högre lön helt plötsligt måste du meddela detta till FK så att ditt bostadsbidrag slutar komma, annars måste du pröjsa tillbaka.

  • Anonym (Polly)

    Varför tar du inte körkort nu, så är ju inte det ett argument från soc? (Och du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden)

    Tiden har du ju!

  • FIame

    Sedan alla som gnäller om socialbidrag och att de är skattebetalare. Vilket jävla bullshit att en vettig människa skulle ha ges en rimlig levnadsstandard. Idioter Skrattande