• Anonym (Ung)

    Får för lite lön, kan jag söka bidrag?

    Jag jobbar som vikarie och har en så låg lön att jag knappt klarar av att betala mina räkningar (totalkostnad omkring 3500 kr/månad). Jag har funderat på att skaffa ett helgjobb, men jag mår psykiskt dåligt och tror inte jag skulle klara av det. Att ha två jobb samtidigt d.v.s.

    Jag har sökt hjälp hos soc, men de menar att jag i princip måste ha 0 kr på kontot för att få hjälp. Saken är den att jag har lite undanlagda sparpengar som de menar måste bort (15 000 kr).

    Jag har också försökt med bostadsbidrag hos FK, men eftersom min lön varierar (och EN gång varit över gränsen för om de ger bidrag eller ej) så vill de inte ge mig något.

    Jag undrar nu om jag kan söka bidrag på ett annat sätt? Känns surt att behöva använda mina sparpengar till mat/räkningar bara för att jag ska få hjälp från soc. Dem pengarna hade jag tänkt använda till körkort i framtiden...

  • Svar på tråden Får för lite lön, kan jag söka bidrag?
  • Anonym (Sjukskriven)

    Självklart har du inte rätt till försörjningsstöd när du har sparade pengar! Så det är "bara" att söka ett till arbete. Om du inte orkar jobba mera borde du vara sjukskriven.

  • FIame

    Sök FK igen. Absolut. De måste gjort fel för bostadsbidrag ges efter årsinkomst. Beräknad sådan. Det innebär också att om du får högre lön helt plötsligt måste du meddela detta till FK så att ditt bostadsbidrag slutar komma, annars måste du pröjsa tillbaka.

  • Anonym (Polly)

    Varför tar du inte körkort nu, så är ju inte det ett argument från soc? (Och du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden)

    Tiden har du ju!

  • FIame

    Sedan alla som gnäller om socialbidrag och att de är skattebetalare. Vilket jävla bullshit att en vettig människa skulle ha ges en rimlig levnadsstandard. Idioter Skrattande

    Skatten slösade extremt på massa skit som ni inte ens har en aning om. Man ger bidrag till olika föreningar som gör massa skit. Pressstöd till alla tidningar ni inte ens läser. Massor med bidrag till utlandet, tror att till och med Kina får bidrag från Sverige. Lägg därtill alla 10.000 politiker som sitter i landet som uppbär statligt & kommunal lön (som sen ändå går via staten), som får 50-100.000 kr per månad för att många gånger pillar sig i naveln.

    Därtill har vi asylindustri som kostar 2000kr per dygn per person, som går direkt från staten till privata (asyl)bolag, som det som Bert Karlsson driver. Redan där försvinner typ 60.000kr i månaden.

    Så gnäller ni om att TS skulle få några tusenlappar 3-4000 från staten att klara sig på. Huvudlöst idiotiskt.

  • Anonym (Linia)
    FIame skrev 2015-05-29 09:30:59 följande:

    Sedan alla som gnäller om socialbidrag och att de är skattebetalare. Vilket jävla bullshit att en vettig människa skulle ha ges en rimlig levnadsstandard. Idioter Skrattande

    Skatten slösade extremt på massa skit som ni inte ens har en aning om. Man ger bidrag till olika föreningar som gör massa skit. Pressstöd till alla tidningar ni inte ens läser. Massor med bidrag till utlandet, tror att till och med Kina får bidrag från Sverige. Lägg därtill alla 10.000 politiker som sitter i landet som uppbär statligt & kommunal lön (som sen ändå går via staten), som får 50-100.000 kr per månad för att många gånger pillar sig i naveln.

    Därtill har vi asylindustri som kostar 2000kr per dygn per person, som går direkt från staten till privata (asyl)bolag, som det som Bert Karlsson driver. Redan där försvinner typ 60.000kr i månaden.

    Så gnäller ni om att TS skulle få några tusenlappar 3-4000 från staten att klara sig på. Huvudlöst idiotiskt.


    Jo, fast man ska väl inte förvänta sig socialbidrag om man faktiskt har pengar (sparade i detta fallet)?
  • kenneth768768
    FIame skrev 2015-05-29 09:30:59 följande:

    Sedan alla som gnäller om socialbidrag och att de är skattebetalare. Vilket jävla bullshit att en vettig människa skulle ha ges en rimlig levnadsstandard. Idioter Skrattande

    Skatten slösade extremt på massa skit som ni inte ens har en aning om. Man ger bidrag till olika föreningar som gör massa skit. Pressstöd till alla tidningar ni inte ens läser. Massor med bidrag till utlandet, tror att till och med Kina får bidrag från Sverige. Lägg därtill alla 10.000 politiker som sitter i landet som uppbär statligt & kommunal lön (som sen ändå går via staten), som får 50-100.000 kr per månad för att många gånger pillar sig i naveln.

    Därtill har vi asylindustri som kostar 2000kr per dygn per person, som går direkt från staten till privata (asyl)bolag, som det som Bert Karlsson driver. Redan där försvinner typ 60.000kr i månaden.

    Så gnäller ni om att TS skulle få några tusenlappar 3-4000 från staten att klara sig på. Huvudlöst idiotiskt.


    Men många av oss kan inse att flera saker är felanvända skattepengar samtidigt, men tråden hette ju inte "bidrag till föreningar som gör massa skit" t.ex, hade den handlat om det hade vi väl diskuterat det?

    Du resonerar märkligt. Bara för att några saker är helt uppåt väggarna spelar andra saker ingen roll?

    Och du låtsas även att frågan bara gäller TS, men snarare gäller den huruvida socialbidrag ska gå ut till personer som har egna besparingar, varav TS är en, och då rör det sig inte längre om "3-4000".

    Men skapa du tråden "bidrag till föreningar som gör massa skit" och länka den här, så hänger vi på dit, okay?


  • Anonym (..)

    Du får använda dina besparingar sen söka försörjningsstöd.
    Dom kommer ju ta slut oavsett nu.

  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ung) skrev 2015-05-28 22:03:35 följande:
    Tack för ditt svar. Det kändes rimligt. Jag jobbar så många timmar jag kan, men är det inte sjuka på jobbet så behövs jag liksom inte.
    Anonym (Fk) skrev 2015-05-28 21:19:53 följande:
    Fk går efter beräknad årsinkomst. Så sök igen.
    Jag kan inte beräkna en årsinkomst eftersom jag jobbar så oregelbundet. Jag har redan pratat med dem om detta.Låter flummigt med hypoanalytiker och jag känner mig skeptiskt gentemot det. Jag har en funktionsnedsättning och fick aktivitetsstöd tidigare när jag hade praktik, men har inte hört om att jag kan söka annat bidrag från dem. Jag jobbar inte heltid, jag jobbar som timvikarie och tar de timmar jag får. Hade jag haft fast anställning så hade jag aldrig kunnat arbeta heltid p.g.a. mitt mående.
    Det är inget flummigt med hypnoanalys Samma som psykoanalys förutom att det hjälper. Dock vet jag inte hur det är iom att du har ett funktionshinder.

    Du kan söka om alla möjliga bidrag från försäkringskassan om du är över 19, annars är det dina föräldrar som kan ansöka. Ring dit och be om hjälp. Iaf här (Södermanland) så har de börjat med en ny tjänst som innebär att man alltid har kontakt med samma person oavsett vad man ansöker om. Den personen kontaktar sen rätt person, men du pratar alltid med en och samma.


  • SupersurasunkSara

    Här är en länk. Fungerar det inte att klicka på den så gå in på forsakringskassan.se och skriv in funktionsnedsättning i sökrutan så kommer detta som nr 1.

    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/funktionsnedsattning/funktionsnedsattning/!ut/p/a1/rZHLboMwEEW_JktrDJjXElGJ9BF1kSoBbyJDTOK2DA6eRm2_vmaf9CF1djMa3TlzL0ioQaI6m4MiM6J6nXuZ7MTypgyqkt8_VhXnxXrzcLvJYy6WAWxBguyQLB2h6UYkjeT0gtvJnBVZPbkF79_wZdZzqPdOEaHBQ3h5PKvZzuyhSeNWh0IkLOJhxoROBctFlDDVqzbO4kCJNvN4jcfjV6rgv6L_XqHxJ9KrGnkC6z8y3_0E5Z8Kp1W58mZYRUdmsB-hvuiWXzXPp5MsfAaz9-8E9T-EYIchiz4Yfj71wzZzxReg1_8m/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

  • Anonym (Ung)
    Jemp skrev 2015-05-29 02:16:14 följande:
    Ja givetvis ska du använda dina egna pengar först innan nån annan är tvungen att försörja dig. Det är i första hand därför det är bra att spara, som en buffert?

    Är du inskriven på arbetsförmedlingen? A-kassa? Du räknas ju/kan räknas som arbetslös de dagar du inte får jobba.
    Jag är inte längre inskriven hos AF eftersom jag har ett jobb, jag betalar för A-kassa. Hur räknas jag som arbetslös de dagar jag inte får jobba? Enligt vem?
    Anonym (Linia) skrev 2015-05-29 08:35:36 följande:
    Socialbidrag ska vara en sista nödlösning när man inte har något annat.
    Jag förstår det. Jag undrade i min TS om jag kan söka bidrag på ett annat sätt, menade med det att jag undrade om det fanns andra bidrag jag kan söka utöver försörjningsstöd/bostadsbidrag.
    Anonym (Polly) skrev 2015-05-29 09:10:15 följande:
    Får du ut 3500:- i månaden jobbar du också vad, i snitt 10h/veckan?
    Känns inte orimligt att ha ett till jobb då faktiskt.
    Det känns orimligt att ha två jobb om en är psykiskt sjuk.
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2015-05-29 09:21:05 följande:
    Självklart har du inte rätt till försörjningsstöd när du har sparade pengar! Så det är "bara" att söka ett till arbete. Om du inte orkar jobba mera borde du vara sjukskriven.
    Jag orkar jobba lite. Skulle jag inte jobba alls skulle jag gå ner mig ännu mer. Men jag ser inte hur jag skulle orka med ett till jobb.
    FIame skrev 2015-05-29 09:24:36 följande:
    Sök FK igen. Absolut. De måste gjort fel för bostadsbidrag ges efter årsinkomst. Beräknad sådan. Det innebär också att om du får högre lön helt plötsligt måste du meddela detta till FK så att ditt bostadsbidrag slutar komma, annars måste du pröjsa tillbaka.
    Det var himla krångligt när jag ansökte om det senast. Jag hade bostadsbidrag när jag pluggade samt under tiden jag var arbetslös - för då visste jag vad jag hade för inkomst. Jag har inget fast schema och min lön varierar himla mycket. Nu, senaste månaden fick jag arbeta 4 dagar, men någon månad innan fick jag ihop 10 dagar och någon gång innan dess fick jag ihop 14. Den jag pratade med hos FK lät irriterad och var inte alls hjälpsam. Jag vet inte hur jag ska kunna söka bostadsbidrag om jag inte vet vad jag kommer ha för inkomst.
    Anonym (Polly) skrev 2015-05-29 09:24:42 följande:
    Varför tar du inte körkort nu, så är ju inte det ett argument från soc? (Och du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden)
    Tiden har du ju!
    Jag har ingen att övningsköra med. Även om jag har tid så går mycket av tiden till att sköta vardagssysslor. Vissa dagar orkar jag inte ens kliva upp ur sängen. Just nu när jag är i en svacka ser jag inte hur jag skulle våga/orka ta mig igenom körskolan på egen hand.
    Anonym (..) skrev 2015-05-29 09:58:30 följande:
    Du får använda dina besparingar sen söka försörjningsstöd.
    Dom kommer ju ta slut oavsett nu.
    Sant.
    SupersurasunkSara skrev 2015-05-29 10:33:49 följande:
    Det är inget flummigt med hypnoanalys smile1.gif Samma som psykoanalys förutom att det hjälper. Dock vet jag inte hur det är iom att du har ett funktionshinder.

    Du kan söka om alla möjliga bidrag från försäkringskassan om du är över 19, annars är det dina föräldrar som kan ansöka. Ring dit och be om hjälp. Iaf här (Södermanland) så har de börjat med en ny tjänst som innebär att man alltid har kontakt med samma person oavsett vad man ansöker om. Den personen kontaktar sen rätt person, men du pratar alltid med en och samma.
    Alltså båda låter flummiga. Jag ska skrivas in till en ny psykiatrisk mottagning snart (skulle ha haft möte idag, men jag avbokade). Träffade en bra psykolog, för första gången på 6 år, genom min VC, men eftersom jag har "långvarig problematik" menade hen på att jag inte kan gå dit utan behöver gå regelbundet till en psykiatrisk mottagning för att få hjälp. Eftersom att jag har en funktionsnedsättning vet jag att jag fungerar annorlunda jämfört med andra och psykologer brukar ha svårt att hantera det.

    Jag är 22, så jag får söka själv. Ska kanske försöka ta en dag nästa vecka när jag ringer dit och försöker prata. Enligt det du tipsade så har jag bara rätt till bostadsbidrag genom FK, eftersom jag har arbete och nästan aldrig avviker från det. Senast jag ringde dit blev jag bara så dåligt bemött att jag inte alls känner mig sugen på att ringa dit igen. Jag har social fobi och särskilt att prata i telefoner är riktigt jobbigt för mig, därav krävs det väldigt mycket energi, mod och motivation för att våga göra ett sådant samtal...
Svar på tråden Får för lite lön, kan jag söka bidrag?