• Surskit

Vad tror du om att sova i hängmatta?

Vad tänker du, är det bra eller dåligt för kroppen att sova i hängmatta? Jag har själv ingen erfarenhet erfarenhet, men många människor på jorden använder ju hängmatta som sin huvudsakliga sovplats.

Min ena son har alltid haft lite svårt att sova. Som bebis somnade han bara om vi bar och gungade honom i famnen. Eftersom han fått svårare att somna på senaste tiden kom tanken på hängmatta upp. Kolla de här till exempel:

www.storafamnen.nu

Men jag känner mig lite nojig, att ryggen ska missformas eller något i den stilen.

• Svar på tråden Vad tror du om att sova i hängmatta?
  • Agnescecila

Jag tror inte att koppen mår bra i längden av att sova i hängmatta. I de l-änder de sover i hängmatta beror det nog mest på fattigdom och platsbrist.

• lebowski

Om det inte vore så j*vla kallt så skulle jag gå ut i min hängmatta o sova lite nu.

• carolinqua
    Agnescecila skrev 2015-05-29 17:16:48 följande:

Jag tror inte att koppen mår bra i längden av att sova i hängmatta. I de l-änder de sover i hängmatta beror det nog mest på fattigdom och platsbrist.

Fattigdom och platsbrist? Varför tror du det? 

En hängmatta är en utmärkt plats att sova på. Den är vacker, bekväm och praktisk. Den finns i alla slags hem oavsett ekonomisk status.

Vill du läsa mer om fördelar med hängmattor kan du gå och och läsa min artikel om 6 fördelar med att sova i hängmatta här.

Mvh

Caroline
  • Agnescecila
    carolinqua skrev 2015-06-09 08:32:58 följande:
    Fattigdom och platsbrist? Varför tror du det? 

En hängmatta är en utmärkt plats att sova på. Den är vacker, bekväm och praktisk. Den finns i alla slags hem oavsett ekonomisk status.

Vill du läsa mer om fördelar med hängmattor kan du gå och och läsa min artikel om 6 fördelar med att sova i hängmatta här.

Mvh

Caroline
    Så du menar att rika familjer  inte har säng att sova i? I fattiga länder är det mer praktiskt att ha hängmatta eftersom den går att ta bort. Om jag har fel ber jag om ursäkt. Jag har dock aldrig sett en rik familj valt hängmatta framför säng i sitt hem.

• carolinqua

Agnescecila skrev 2015-06-09 20:57:19 följande:
    Så du menar att rika familjer  inte har säng att sova i? I fattiga länder är det mer praktiskt att ha hängmatta eftersom den går att ta bort. Om jag har fel ber jag om ursäkt. Jag har dock aldrig sett en rik familj valt hängmatta framför säng i sitt hem.
    Nä, varför skulle jag mena det? Det verkar inte som du har besökt rika och fattiga familjer i länder där man traditionellt använder hängmattor. Jag har bott i centralamerika och har rest mycket i Karibien och besökt både fattiga och rika hem om man nu ska kategorisera dem. Det finns många olika slags hängmattor i alla möjliga utstyrslar och prisklasser, precis som det finns olika slags sängar. De som har bättre ekonomi har givetvis större möjligheter att köpa in vad de vill än någon som inte har det, precis som det är överallt i världen och som det är i Sverige. Enkla sängar och hängmattor kostar ungefär lika mycket för den som inte har så mycket pengar att röra sig med så det är knappast så att en som har dålig ekonomi måste sova i en hängmatta för att de inte har råd med en säng, eller så att en med bra ekonomi automatiskt sover i en dyr säng istället för en dyr hängmatta. De hem som jag har besökt, både "fattiga" och "rikas" har haft både hängmattor och sängar. Det handlar verkligen inte om antingen eller.
    Det är upp till var och en hur de använder hängmattor eller sängar. 
  • Agnescecila
    carolinqua skrev 2015-06-10 04:07:12 följande:
    Nä, varför skulle jag mena det? Det verkar inte som du har besökt rika och fattiga familjer i länder där man traditionellt använder hängmattor. Jag har bott i centralamerika och har rest mycket i Karibien och besökt både fattiga och rika hem om man nu ska kategorisera dem. Det finns många olika slags hängmattor i alla möjliga utstyrslar och prisklasser, precis som det finns olika slags sängar. De som har bättre ekonomi har givetvis större möjligheter att köpa in vad de vill än någon som inte har det, precis som det är överallt i världen och som det är i Sverige. Enkla sängar och hängmattor kostar ungefär lika mycket för den som inte har så mycket pengar att röra sig med så det är knappast så att en som har dålig ekonomi måste sova i en hängmatta för att de inte har råd med en säng, eller så att en med bra ekonomi automatiskt sover i en dyr säng istället för en dyr hängmatta. De hem som jag har besökt, både "fattiga" och "rikas" har haft både hängmattor och sängar. Det handlar verkligen inte om antingen eller.
    Det är upp till var och en hur de använder hängmattor eller sängar. 
    Eftersom TS  skriver "men många människor på jorden använder ju hängmatta som sin huvudsakliga sovplats." Huvudsaklig sovplats tolkar jag som att det inte finns säng att sova i. Ditt bifogade länk säger inte så mycket. Det finns hängmatta i många familjer fattig eller rik. Jag vidhåller att de familjer som HUVUDSAKLIGEN använder hängmatta använder det pga platsbrist. Vem har platsbrist? Nu lämnar jag detta eftersom vi inte kommer längre. Det är så att vissa har hängmatta av tvång och vissa till lyx.

• carolinqua

"Jag vidhåller att de familjer som HUVUDSAKLIGEN använder hängmatta använder det pga platsbrist." 

och "Det är så att vissa har hängmatta av tvång och vissa till lyx."

Vad grundar du det på? Det verkar som om du redan har bestämt dig för att det är så här, utan att ta reda på det eller faktiskt veta något om det.  Helt ok att tycka vad du vill för dig själv, men inte så bra att sprida falsk information. 

TS frågade om att sova i hängmatta, och ev risker med detta, därför postade jag min länk som handlar just om 6 fördelar med att sova i hängmatta. Ligger man korrekt (diagonalt) belastas kroppen jämnt. Det är just därför folk tycker att hängmattor är bekväma. Om ni orkar kan ni googla, det finns vetenskapliga studier bakom de påståenden i min artikel som inte är uppenbara redan.

• Surskit

Tack för väl belagda svar carolingua. Vilka vackra hängmattor! Min son är åtta och sover inte middag, men det verkar ju inte alls vara en dålig idé att ha både säng och hängmatta, att alternera.

Svar på tråden Vad tror du om att sova i hängmatta?