Agnescecila skrev 2015-06-09 20:57:19 följande:
Så du menar att rika familjer inte har säng att sova i? I fattiga länder är det mer praktiskt att ha hängmatta eftersom den går att ta bort. Om jag har fel ber jag om ursäkt. Jag har dock aldrig sett en rik familj valt hängmatta framför säng i sitt hem.
Nä, varför skulle jag mena det? Det verkar inte som du har besökt rika och fattiga familjer i länder där man traditionellt använder hängmattor. Jag har bott i centralamerika och har rest mycket i Karibien och besökt både fattiga och rika hem om man nu ska kategorisera dem. Det finns många olika slags hängmattor i alla möjliga utstyrslar och prisklasser, precis som det finns olika slags sängar. De som har bättre ekonomi har givetvis större möjligheter att köpa in vad de vill än någon som inte har det, precis som det är överallt i världen och som det är i Sverige. Enkla sängar och hängmattor kostar ungefär lika mycket för den som inte har så mycket pengar att röra sig med så det är knappast så att en som har dålig ekonomi måste sova i en hängmatta för att de inte har råd med en säng, eller så att en med bra ekonomi automatiskt sover i en dyr säng istället för en dyr hängmatta. De hem som jag har besökt, både "fattiga" och "rikas" har haft både hängmattor och sängar. Det handlar verkligen inte om antingen eller.
Det är upp till var och en hur de använder hängmattor eller sängar.