Inlägg från: Anonym (ansvar) |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (007) skrev 2015-05-30 12:56:40 följande:

Jag kan berätta för dig att min npf-unge är en fena på att sköta sig.
    En fena så till den milda grad att skolan inte ger någon hjälp till henne.
    Hon är ju tyst, stillsam och sitter i sin bänk som hon ska.
    Att sedan nt-ungarna gapar, skriker, slåss och vandrar in och ut ur klassrummet och förstör skolsituationen för henne märker skolan inget av.
    Dom har så fullt upp med att försöka tygla de övriga ungarna, att dom hinner inte se henne och de behov hon har.
    Hon är ju inte till besvär som dom andra.
    Sitter hon bara stilla och tyst i några år till så har skolan åter igen klarat sig.
    Dom kan slussa henne vidare och någon annan får ta tag i allt det som är missat för att hon har suttit tyst och snällt.

Sluta klaga på barnen med speciella behov!
    Se till att få nt-barne att landa så landar garanterat barnen med npf också!!
    DET ÄR INTE NPF-BARNENS FEL DET SOM SKER, EJ HELLER DERAS FÖRÄLDRARS FEL!
    Det är skolan som måste se till att barnen får riktiga riktlinjer att följa då dom är i skolan och skapa struktur. Precis som det var då skolan var statlig. Då kommer det att börja fungera igen. För alla.

Charmigt värre. Annars är det just det vanligaste argumentet. Att mitt barn har npf och kan inte hålla tyst/sitta still osv. Och föräldrarna blundar.

Jag klagar inte på barn med speciella behov. Jag klagar på föräldrar som inte kan uppfostra sina barn utan som skyller på diagnoser. Det ÄR föräldrarnas fel och ansvar. Det är inte skolans ansvar att uppfostra barn.
  • Anonym (ansvar)
    lövet2 skrev 2015-05-30 13:33:43 följande:

På 70-talet togs de ur klassen mer och mer för varje år, och vanligen fick de sedan i högstadiet börja varva skola med praktik/arbete. När jag gick i högstadiet, så var det 1-2 elever ur varje klass, som bara gick i skolan en eller två dagar i veckan. Resten av veckan var de i skogen och arbetade eller fick göra något annat kroppsarbete. Inte konstigt att de sedan klarade skolan bättre då, de få dagar de var där.

Nej det stämmer inte. Vi hade särskola på den tiden, men det vara bara de lågbegåvade som gick där. Npfbarnen gick i vanliga klasser. Så det du skriver är bs.
  • Anonym (ansvar)
    sextiotalist skrev 2015-05-30 14:07:55 följande:
    Nej de gick i sk OBS-klasser. Särskola är en helt annan sak
    Nej. 1969 började alla gå samma klass igen, förutom särskolebarnen.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Nej...) skrev 2015-05-30 14:43:57 följande:
    Vi hade OBS-klass på min skola när jag gick på högstadiet. Det var ca 1990...
    Min skola följde lagen och vi hade inte det ens under 70-talet.
    Anonym (sluta döma!) skrev 2015-05-30 15:55:53 följande:
    Det stämmer inte. Jag är född 1977 och gick i "obs-klass" i åk 5-7.
    De flesta barnen i den klassen har som vuxna fått diagnoser inom npf.

För mig var det livräddande att gå i "obs-klassen". Hade jag inte fått gå där och få den lugn och ro, och förståelse, som jag behövde, hade jag tagit livet av mig.
    Det var sannerligen inget fel på uppfostran i mitt fall- i så fall hade mina syskon knappast varit så skötsamma och väluppfostrade. Det går inte att fostra bort funktionshinder. Men det går att ge förståelse och bemötande anpassat för dem som har npf så att funktionshindret inte blir handikappande.
    Som jag skrev ovan så följde min skola lagen. Att din inte gjorde det kan jag bara beklaga. Sen kan man inte bota funktionshinder men man kan definitivt även uppfostra barn som har funktionshinder. Enbart förståelse för alla fel gällande uppfostran kommer man inte långt med. De flesta med npf är normalintelligenta och förstår orsak och verkan, men många föräldrar verkar inte inse hur kloka barnen är utan förminskar deras förmågor.
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 15:53:12 följande:

Det finns inget som säger att barn med NPF stör andra elever, eller att nt-barn inte gör det.

När jag gick i skolan på 80-talet fanns det definitivt stökiga barn i klassen. Huruvida de hade en funktionsnedsättning har jag ingen aning om. Men stökiga elever fanns även då. Jämför jag med mitt barns skolor var det värre förr om man jämför.

Omg... nehe du. Inte alls sant. Enda npfbarnet i klassen åkte ut när hen störde på lektionerna på 70-talet. Hen fick lära sig att lägga band på sitt behov av att störa alla andra. Hen blev en bra människa som vuxen. Utan psykiska problem av någon traumatisk skolgång där hen tvingades uppföra sig.

• Anonym (ansvar)
    Anonym (yr) skrev 2015-05-30 15:36:41 följande:
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 14:22:23 följande:
    Nej. 1969 började alla gå samma klass igen, förutom särskolebarnen.

Vad yrar du om? Blir minst sagt pinsamt när någon kategoriskt framställer saker som fakta när de är helt fel. Ännu pinsammare att kalla det BS.

Vi vet väl själva hur det var vi som växte upp under de åren? Min syster gick i sk OBS-klass t ex och hade praktik 3 dagar/vecka. Eller menar du att vi har drömt det?
    Sedan införandet av nya läroplanen för grundskolan år 1969 ska barn i behov av särskilt stöd bli integrerade i skolan och förskolan. Verksamheten ska anpassas utifrån barnen och deras behov. Pedagogerna som arbetar med barn i behov av särskilt stöd behöver kunskap om hur det pedagogiska arbetet och verksamheten ska utformas för att tillgodose dessa behov (Skolöverstyrelsen, 1969)
    .
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Hehe) skrev 2015-05-30 17:00:01 följande:

Hehe nej dessförinnan skickades adhd-barn till sterilisering och tvångsvård det borde vi införa igen mohahha

Varför ska folk som inte har adhd själva lägga sig i och ta sig rätten att bestämma något som dom inte har en aning om?

Och det finns FYSISKA bevis för att adhd existerar vännen, Magnetkamrerab ljuger inte.

Så om ni är personer som tycker att det måste finnas fysiska bevis för att diagnostisera sååå ja det finns! Bara att googla.

Love

Så du menar att barn med t.ex adhd är för dumma för att kunna uppfostras att uppföra sig bland andra människor eller vad?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 17:07:36 följande:
    Vaddå inte sant? Hur kan du veta hur det var på min skola?

Jag har som sagt ingen aning om ifall det fanns någon i min klass med NPF, diagnoser var inget man pratade om och jag vet inte hur vanligt det var med själva diagnossättandet och att barnen fick rätt stöd heller.

Däremot fanns det bråkiga barn i min klass. De blev naturligtvis tillsagda när de betedde sig illa under lektioner. Har aldrig sagt nåt annat, det blir elever idag också. De slutade dock inte bete sig illa för det.

Men det var fler elever som var "bråkiga" i mina klasser på 80-talet än det varit i mitt barns klasser.
    Jag skrev inget om att det inte var sant... Läs om och läs rätt! Jag skrev att jag beklagar att din skola inte följde lagen. Inget annat.

Elever idag säger till lärarna. De visar ingen respekt alls för äldre. Så även om en lärare säger till så blir det ett jäkla tjafs bland npfbarnen som är vana att bestämma.

Mitt yngsta barns skola har mängder av npfare. Vilken kaos det är.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (yr) skrev 2015-05-30 17:14:14 följande:
    Uppenbarligen är du inte så bra på att tolka lagtext eller applicera den på verkligheten.

Du måste väl ändå någonstans inse att du har fel när så många här skriver om OBS-klasser? Eller tänker du att vi ljuger allihopa eller att typ alla skolor bröt mot lagen?
    Jag? Sen när ska skollagen inte följas? Har du ens läst den som gällde från 1969?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 17:23:51 följande:
    Var har jag skrivit att adhd inte finns? Vad jag menar är att svenska barns dåliga uppförande inte har med adhd eller andra diagnoser att göra utan det är föräldrarna som är för slappa och många använder diagnoser om ursäkt för att låta barnen leva rövare. Varför skulle man misstro uppgifterna från undersökningen om att svenska barn är dåliga på ordning tycker du, är det någon konspiration mot Sverige kanske?
    Klokt svar och kloka funderingar!
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Hej) skrev 2015-05-30 17:12:18 följande:
    Oj! Hur kom du fram till den slutsatsen? Det hänger ju inte alls ihop med det du citerat.
    Det hängde visst ihop även om du inte förstod det. För du har väl läst mina inlägg i tråden som Hehe svarade på?

"Anonym (Hehe) skrev 2015-05-30 17:00:01 följande:

Hehe nej dessförinnan skickades adhd-barn till sterilisering och tvångsvård det borde vi införa igen mohahha

Varför ska folk som inte har adhd själva lägga sig i och ta sig rätten att bestämma något som dom inte har en aning om?

Och det finns FYSISKA bevis för att adhd existerar vännen, Magnetkamrerab ljuger inte.

Så om ni är personer som tycker att det måste finnas fysiska bevis för att diagnostisera sååå ja det finns! Bara att googla.

Love"

• Anonym (ansvar)
    Anonym (håller med) skrev 2015-05-30 17:29:18 följande:

I trådar om barnfria bröllop och restauranger skriver många att det går ju så bra att ha barn på bröllop och restauranger i andra länder, så varför inte i Sverige? Ja, det beror just på att barnen här är sämre uppfostrade och tillåts leva fan överallt, därför väljer allt fler att porta barn från bröllop, restauranger och andra ställen.

Precis!
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-30 17:34:06 följande:

De kunde alls inte klara sig under 70 och 80-talet många gick inte ens ut grundskolan under 70-talet eller gick ut med streck i en massa ämnen dessutom gick de ofta i OBS-klass eller tillbringade stor del av skoldagarna utslängda i korridorerna, på den tiden kunde de som inte ens gått klart grundskolan ändå klara sig relativt bra eftersom det fanns jobb som inte krävde fullständiga betyg utan det räckte med att man var 16 år för att börja jobba.

Stämmer inte alls. Många gick direkt från grundskola till arbete och idag är det väldigt sällsynt.

• Anonym (ansvar)
    Schnaa skrev 2015-05-30 17:36:35 följande:

Förr hade man inte samma brus som nu, inte lika många val att göra ständigt, inte lika många distraktioner och inte samma konstanta tempo som nu. Ett barn med npf hade på många sätt enklare att få översikt på tillvaron än vad de har nu.

Utöver det gillar jag inte den "integrerade" skolan, och särskolan har mitt barn för hög IQ för att bli behörig till. Fler skolor för barn med npf..

Slutligen säger jag som en del andra, oerhört många npf-barn är lugnare än nt-barnen. Faktum är att de tysta lugna snälla flickorna ingen lägger märke till, ofta är de med npf.

Intressant inlägg. Många NPFföräldrar uppskattar bruset och låter barnen ha fri tillgång till plattor, datorer, mobiler mm istället för att de ska varva ner och ha skärmfri tid.

Skolor för barn med npf är jag helt för. Det skulle vara bra för alla.

Nej då. Även npfbarn är individer. Jag vet inte hur många npfbarn som har stört mina barns skolgång, kalas och frid öht. Men många är det.
  • Anonym (ansvar)
    sextiotalist skrev 2015-05-30 17:54:55 följande:
    Vilken lag då?

Det var inget lagbrott att ha obs-klass. Särskola kom 1968 så den var helt ny 1969. Att skicka ut eleven och inte få någon undervisning alls, då följde man lagen, men de skolor ( som troligen var i klar majoritet) som hade särskild undervisning i små grupper, de följde inte lagen.

Jag ska kolla med mamma som var utbildad speciallärare vad som gällde
    Skollagen..
    Det var absolut inte meningen att obsklasser skulle leva kvar efter skollagen 1969.
    Visst... Men lagen är lagen.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (vega vass) skrev 2015-05-31 05:11:03 följande:
    Eftersom det är förskolan som fostrar barnen idag så begriper man att många ungar faller mellan stolarna. Ingen bryr sig på riktigt att Kalle, Josef, Bosse, Ahmed, Muhammad, Anders och Emil (och en och annan flicka, men sällsynt) ALDRIG klarar att sitta still utan springer runt som tok. Då hamnar de i kuddrummet/ute i lekparken och får leva rövare. Problemet uppstår i skolan där alternativen kuddrum/lekpark inte finns. 
    Där har du kärnan i problemet. Föräldrar lägger över fostrandet på skolan!
    tobbe01 skrev 2015-05-31 07:54:30 följande:
    De föräldrar som har möjlighet att arbeta mindre kan ju själva fostra sina NPF-barn, men annars så är det väl ngt som förskolan och så småningom skolan får ta hand om?
    Föräldrar arbetar inte mer idag än på 70 & 80-talet.

Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.