Anonym (Nej...) skrev 2015-05-30 14:43:57 följande:
Vi hade OBS-klass på min skola när jag gick på högstadiet. Det var ca 1990...
Min skola följde lagen och vi hade inte det ens under 70-talet.
Anonym (sluta döma!) skrev 2015-05-30 15:55:53 följande:
Det stämmer inte. Jag är född 1977 och gick i "obs-klass" i åk 5-7.
De flesta barnen i den klassen har som vuxna fått diagnoser inom npf.
För mig var det livräddande att gå i "obs-klassen". Hade jag inte fått gå där och få den lugn och ro, och förståelse, som jag behövde, hade jag tagit livet av mig.
Det var sannerligen inget fel på uppfostran i mitt fall- i så fall hade mina syskon knappast varit så skötsamma och väluppfostrade. Det går inte att fostra bort funktionshinder. Men det går att ge förståelse och bemötande anpassat för dem som har npf så att funktionshindret inte blir handikappande.
Som jag skrev ovan så följde min skola lagen. Att din inte gjorde det kan jag bara beklaga. Sen kan man inte bota funktionshinder men man kan definitivt även uppfostra barn som har funktionshinder. Enbart förståelse för alla fel gällande uppfostran kommer man inte långt med. De flesta med npf är normalintelligenta och förstår orsak och verkan, men många föräldrar verkar inte inse hur kloka barnen är utan förminskar deras förmågor.
Anonym (Lena) skrev 2015-05-30 15:53:12 följande:
Det finns inget som säger att barn med NPF stör andra elever, eller att nt-barn inte gör det.
När jag gick i skolan på 80-talet fanns det definitivt stökiga barn i klassen. Huruvida de hade en funktionsnedsättning har jag ingen aning om. Men stökiga elever fanns även då. Jämför jag med mitt barns skolor var det värre förr om man jämför.
Omg... nehe du. Inte alls sant. Enda npfbarnet i klassen åkte ut när hen störde på lektionerna på 70-talet. Hen fick lära sig att lägga band på sitt behov av att störa alla andra. Hen blev en bra människa som vuxen. Utan psykiska problem av någon traumatisk skolgång där hen tvingades uppföra sig.