• Aniiee

Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.

tobbe01 skrev 2015-05-31 13:19:08 följande:
    Har man träffat ett barn med Autism. Alltså inte ngn med en liten snudd ur "spektrat" utan verklig autism så orkar man nästan inte höra talas om alla lightdiagnoser som ställs. Kommer att tänka på en deltagare i "bonde söker fru" som hela programserien vitt och brett, glatt i teve utan problem, med ett bra och levande språk berättade om sin "Asperger". Hade hon inte nämnt den så hade jag ALDRIG ens snuddat vid tanken att det var ngt som inte var som det skulle med henne. Nu var ju hon vuxen men hade antagligen stämplats som barn och så har hon blivit "hon med asperger"!
    Ja, och? Jag är "hon med asperger" (inte hon i bonde söker fru, dock =P), sen jag var barn. 6 år för att vara noga. Jag tycker för övrigt inte heller om "autismspektrumdiagnosen", jag har ASPERGER inte autism, och jag vill bli behandlad som en som har asperger, inte som en som har autism, för det är en jäkla skillnad. Asperger är i mångt och mycket en osynlig och därmed ofta "oförstådd" diagnos, som du visar ypperligt prov på. Hur många tror du vet att jag har asperger om jag inte talar om det? Och i vilka sammanhang tror du folk undrar?

Asperger inte inte en "lightdiagnos", men det är inte autism, det håller jag med om. 
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Aniiee
    tobbe01 skrev 2015-05-31 13:50:54 följande:
    Är det inte så för många av oss "normala" också? Varje dag är inte enkel och självklar här i livet.
    Men har man diagnoser som asperger så är INGEN dag enkel och självklar.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Aniiee
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-31 14:13:42 följande:
    Det där med diagnosen kan jag hålla med om. Jag tror att den är förvirrande för många och att man riskerar att bli bemött på fel sätt då autismspektrumtillstånd lätt kan blandas ihop med autism (med intellektuell funktionsnedsättning). Men även inom vården kallar man det ju "Asperger" i vardagligt tal även om diagnosen idag är en annan.
    Det är uppenbarligen väldigt förvirrande för "läkarna" på försäkringskassan i alla fall =P
  • Aniiee
    Anonym (Lena) skrev 2015-05-31 14:26:04 följande:
    På vilket sätt då? Vad får det för konsekvenser?
    Men som du själv skriver, de tror att man har någon sorts intellektuell funktionsnedsättning, och pratar gärna "över huvudet" på en (har man sällskap så är det lätt hänt att de pratar med sällskapet istället), pratar med en som om man är en 5-åring och använder "små ord" och sånt. Geez, liksom, jag har fler högskolepoäng än ni har tillsammans.... Visst, det är lätt att göra något åt om man kan (jag vet flera som blir stumma av stressen och inte kan), men det är inte så kul.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.