Inlägg från: Anonym (NPF-"barn") |Visa alla inlägg
  • Anonym (NPF-"barn")

Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.

Jag är född på sjuttiotalet har ADHD och kunde/kan verkligen inte sitta still. Trots att det var hårdare då, föräldrarna strängare och fan och hans moster. Det enda som kunde få mig stilla var om jag hotades med stryk eller fick stryk och man fick inte slå barn på vare sig 70- eller 80-talet heller.

Så du får nog gå längre tillbaks i tiden för att hitta "dina" skötsamma NPF-barn, för dampade loss och störde, det gjorde vi även 1985, precis som idag.

• Anonym (NPF-"barn")
    Anonym (Nej...) skrev 2015-05-31 17:48:06 följande:
    Men kunde du sitta still om du hotades med stryk? Hur kan det komma sig? Är bara helt ärligt nyfiken... Tycker ABSOLUT INTE att man ska hota barn med stryk!!!
    Då satt jag still fast det spritter i hela kroppen att få härja runt, pilla med något eller prata. Man måste aktivt sitta still i sådana fall, verkligen stålsätta sig...och inte ens det funkade alltid. När jag hade vart tvingad att sitta still blev(blir) jag dessutom ännu mer överaktiv sedan när jag inte måste längre.

Men funkade, det gjorde det faktiskt. Men tillsägningar, respekt eller uppfostran (utan stryk) för att sitta still fungerade inte. Enbart stryk eller hot om stryk.

Vi "dampisar" kan vara skitjobbiga, det vet jag. Men att vi skulle vart mindre jobbiga då än nu köper jag helt enkelt inte. Föräldrar idag är lika bra/dåliga som då, förmodligen är det kanske till och med tvärtom då föräldrar kan mer om diagnoserna idag än de gjorde då.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.