Inlägg från: Notetur Nomen |Visa alla inlägg
  • Notetur Nomen

Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.

Alltså skämskudde på trådstartar som denna. Så jävla pinsamt att vara så totalt okunnig och samtidigt uttrycka sig så stensäkert.

• Notetur Nomen
    tobbe01 skrev 2015-06-01 05:30:17 följande:

Jag tror att det är den oerhörda stress som barn idag utsätts för när de placeras på förskola när de är i ettårsåldern är orsaken till den enorma ökningen av t ex ADHD! Utöver det så tar många föräldrar idag inget ansvar för sina barn utan när det inte fungerar så skyller man på förskolan eller skolan. Våra politiker gör likadant och anser att dåliga skolresultat kan avhjälpas genom att lärare får högre lön! Många barn faller mellan stolarna och det gäller både de som är tysta och tillbakadragna och de som aldrig håller tyst och sitter still. Om ett par decennier kommer varannan unge att ha ngn typ av psykiatrisk diagnos och det blir väl BUP det satsas pengar på istf fler vuxna som tar hand om barnen när de är små.

Sluta tro så jävla mycket. Forskare är väldigt överens om att inte fler individer har npf nu än förr. Bara det att man börjat diagnosticera och fått kunskap relativt nyligen.

Att lärarlönerna och lärarstatusen bör höjas har man kommit fram del är en av många viktiga insatser för att höja skolresultaten. Varför? Jo för att man kan se att många andra länder som lägger lika mycket pengar på skolan, har lika stora barngrupper etc ändå presterar bättre än Sverige. Där den enda veriabeln som stått ut i Sverige är de låga lönerna.

Som sagt, sluta tro saker. Ta reda på hur det ligger till istället.
  • Notetur Nomen
    tobbe01 skrev 2015-06-01 10:36:10 följande:
    HUR kan forskare vara "väldigt överens" om hur det stod till med barn förr i tiden? Gjordes det omfattande studier på skolbarn under 1900-talet betr förekomsten av ADHD?Forskare som sysslar med människor och psyket är sällan tvärsäkra för psykiatri är en väldigt luddig vetenskap och det är mkt tyckande och subjektiva bedömningar
    Hur dom kan vara överens om det är ju ett exempel på saker du kunde ta reda på innan du häver ur dig massa felaktigheter. Däremot uttryckte jag mig dåligt. Forskare är inte tvärsäkra eller 100% eniga. Jag menade helt enkelt väldigt säkra för att vara inom forskarvärlden. Särskilt inom ett fält där man inte kan utföra tes-studier och dylikt pga etiska dilemman. Psykiatrin är däremot inte en luddig vetenskap som består av massa tyckande och subjektiva bedömningar. Vad har du för belägg för att säga så? Dessutom är ADHD och Asperger neuropsykiatriska nedsättningar. ADHD kan alltså granskas av neurologer, och jag gissar på att du inte tycker det är en subjektivt bedömande yrkeskår?

Men roligt att det var det enda du hade att inlägga. Antar att du lärt dig lite nya saker idag!
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.