• Josth

Bygga eget dator

Givetvis klarar han av att bygga en dator! Har man intresset som femtonåring lär man sig snabbt att lösa eventuella problem som uppstår. Att montera ihop de komponenter som krävs för att det slutligen ska bli en fungerande dator är inte alls så komplicerat som det kanske låter i dina öron.

Hur det än går i slutändan så kommer det att bli enormt lärorikt för er båda två! Stötta så kommer du garanterat att bli imponerad över resultatet.

Jag började min bana på samma vis, med nyfikenhet och egna projekt, jag arbetar idag som flygtekniker.

• Josth
    Anonym (daf) skrev 2015-05-30 14:34:17 följande:

Se till att han är jordad när han bygger den och följer nån guide eftersom det är hans första gång

det daf pratar om är viktigt men kräver kanske lite förklaring. Man bör bära ett sånthär:

www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

Datorkomponenter är känsliga för statisk elektricitet, vilket man avhjälper med ett esd armband, som kopplas till chassiet eller ett element eller vattenkranen. Då blir din kropp jordad.

Svar på tråden Bygga eget dator