• Anonym (Love)

Varför får man bara Atarax utskrivet?

Hej!

Jag är också 22år och har länge haft både ångest och depressioner. De senaste åtta åren har jag haft fyra depressioner som varade mellan några månader och två år. Senast jag bröt ihop för att jag hade så mycket ångest var igår kväll. Tog en atarax, ångesten avtog och jag blev samtidigt väldigt sömning så jag somnade och slapp allt det där. Jag tycker att det fungerar men nej, det kommer inte magiskt ta bort all din ångest eller ta bort anledningen till din ångest. Det kommer heller inte benzo. Det är därför ingen vill skriva ut det till dig för det löser inga riktiga problem.

Jag tror du behöver se över ditt liv och förändra det. Ångestdämpande är quickfix och du behöver långsiktig förändring. Vad gör du nu om dagarna? Hur ser din livssituation ut?

Du säger att att din ångest har fått dig att hoppa av gymnasiet flera gånger och hindrar ditt liv. Hur då? Jag har gått till jobbet trots att jag har haft dödsångest(ja på riktigt) och ja man kunde se i mitt ansiktsuttryck och kroppsspråk att jag led men vet du vad? Ångest är inte farligt och tillslut går det över.

Det här är kanske varför jag har hållt mig flytande. Jag har gjort allt trots att jag har mått skit. Du behöver hjälp med att hantera det här, hur du ska hantera situationer när du får mycket ångest. Gå till läkare och få remiss till samtalshjälp. Du behöver långsiktig hjälp inte bara ett recept på SSRI(citalopram osv). När du fick SSRI hur länge tog du dom? Reglerade dom din dos? Vad menar du med att de inte fungerade? Förändringen som sker med SSRI sker inte över en natt

• Anonym (Love)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 18:34:17 följande:

Tråkigt att höra. Jag blir också sömnig av Atarax, det är bra på kvällen men inte när man går i skolan. Och det är då jag behöver ångestdämpande som mest.

Jag går i skolan, men har väldigt hög frånvaro då jag ofta inte klarar av att gå dit. Sen är jag hemma mycket. Försöker gå ut och gå, men det blir mest tidigt på morgonen när ingen annan är vaken. Vet att motion är bra.

Jag har ju redan pratat med psykologer och testat KBT. Men ingenting hjälper. Sertralin har jag tagit i ca 3 månader, men jag mår inte bättre än innan. Har inte gråtit en enda gång på tre månader, men jag känner mig ledsen nästan hela tiden.

Vad är det som orsakar ångesten i skolan? Vad är det som är jobbigt?
  • Anonym (Love)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-06-01 18:41:14 följande:

Det är fantastiskt att du blivit hjälpt av Atarax. Det jag reagerade på var att du sa att du gått till jobbet trots dödsångest, jag tror ABSOLUT du haft ångest, det vill jag inte förringa, MEN, det är skillnad på ångest och ångest. Viss typ av ångest kan man inte stänga av, det är inte bara att ta sig till jobbet och härda ut. Ångest kan lamslå än totalt. När jag har ångest kommer jag inte upp ur sängen. Skulle det börja brinna skulle jag brinna inne. Atarax i all ära, men det är bara antihistaminer, tror jag tagit 500 mg utan att ens känna av det. När jag har ångest, så tar jag 50-100 mg stesolid. Då blir jag lite seg. Kan nämnas att jag är en liten tjej på 45 kg. Ångest är livsfarligt och tyvärr går den inte alltid över.........

Jag har inte sagt att jag har blivit hjälpt av atarax, har bara sagt att det det fungerar. Jag tänker inte sitta här och bli ifrågasatt, det är inte vad den här tråden handlar om. Du känner inte mig och du vet inte vad jag har upplevt. Vi fungerar alla olika. Men visst, jag skulle nog ta mig ur ett brinnande hus även om jag hade väldigt stark ångest och det tror jag du också skulle göra eftersom människan har en väldigt stark överlevnadsinstinkt i sådana situationer. Men jag känner inte dig och vet inte vad du har gått igenom, så vem är jag att uttala mig.
  • Anonym (Love)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 18:54:46 följande:

Många olika saker. Det är folk överallt, man får inte vara ensam någonstans. Jag får ångest av mitt utseende. Får ångest av att jag inte vågar prata. Får ångest av att min hjärna blir helt tom när det är min tur att svara på någon fråga. Bland annat. Får ångest av att finnas helt enkelt. 

Har du pratat med dina lärare om hur du känner? Lärare vill att du ska lyckas och må bra i skolan. Någon av dom kanske har en lösning på hur du ska känna dig mer bekväm i skolan.
  • Anonym (Love)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 19:21:08 följande:

Nja. Kanske när jag börjar igen, till hösten.

Jag hatar att få höra det här jag kommer att säga nu, speciellt när jag mår dåligt. Men tyvärr är det bara du som kan förändra din situation. Du kan visserligen använda sig av olika verktyg för att komma dit men i slutändan är det du som som måste ta första steget.

Prata med dina lärare, säg hur du mår och hur det påverkar dig och din skolgång.
Svar på tråden Varför får man bara Atarax utskrivet?