scanmia skrev 2015-06-01 16:03:52 följande:
Nu är det ju så att vi ändå måste städa eller köpa mat emellanåt och eftersom sonen är med i vår familj så behöver han, om inte aktivt delta, så åtminstone se till att det är möjligt. Även om vi hade tyckt att det var ett acceptabelt alternativ, så kan vi inte lämna honom på soffan hemma för han är för liten. That is life. Snarare är det ojuste att planera in andra roliga aktiviteter just när han ska iväg på sina aktiviteter.
Och jag kan inte heller gå med på att det är helt ointressant vad han har sagt ifrån början. Ber han om att få delta i fotboll så anmäler jag honom, betalar avgift och planerar in hans aktivitet så att de passar med resten av familjen. Jag kan bedöma där och då, när han väljer, om det är lämpligt eller ej, och jag kan även se när han väl är på aktiviteten om han trivs och har roligt eller ej. De protester och gnäll han har precis när det är dags att gå är ju bara en liten bit av helheten.
Dessutom så befinner han sig inte i ett vakuum. Hans lagkamrater litar på att han ska komma och om han tackar ja till ett kalas eller gör planer med mormor? Och vi är fler i familjen som kanske planerar våra aktiviteter så att de passar in med hans. Ska lillasyster inte komma iväg till kompisen och pappa inte till tennisen?
Som jag skrev så är detta ett problem för min mellanson som aldrig vill iväg någonstans. Om äldsta sonen ber att få slippa en aktivitet (händer väldigt sällan) så är det en annan sak. Han är då förmodligen ur fas eller sjuk eller har insett att han inte tycker om aktiviteten. Vår reaktion på det är förstås annorlunda än när det kommer från mellansonen.
Vi kommer tydligen fr
ån helt olika håll här. Att pappa vill spela tennis, du vill handla eller städa, lillasyster vill träffa en kompis, lagkompisarna vill ha en till medspelare eller att ni betalat terminsavgift är för mig inga orsaker till att fortsätta med en aktivitet. Kanske är det alla dessa krav på att tillfredställa andras önskningar som gör att han inte vill (bara en tanke).
Jag vill inte heller att mina barn bara ska sitta i soffan, men jag tycker att det är rimligt att en rolig aktivitet (som jag antar att fotbollen ska vara) ställs mot en annan rolig aktivitet - bygga med lego, leka med en kompis, läsa eller vad han nu tycker om.
När det gäller tidsperspektivet är det inte lika utvecklat hos barn som hos vuxna. Och även om det skulle vara det, hur många vuxna har inte påbörjat saker som de av olika orsaker inte slutför?