• AlexandraViberg

Gravid efter utomkveds?

Var gravid 2012, plussade några dagar in på januari efter att ha försökt i 7 månader. Det var ett par veckor till vi skulle gifta oss. Lyckan var alltså total kan man säga.

Den stora dagen kom och alla förberedelser skulle gynna ut i det perfekta bröllopet men med vinkaraff fylld med alkoholfri cider för mig och sedan ciderburkar fyllda med likadant innehåll som karafferna. Det var så tidigt men för att underlätta så berättade vi för våra föräldrar.

Under bröllopsfesten behövde jag såklart gå på toaletten, jag tog med mamma för att hålla upp klänningen när jag ser massa brunt i trosorna. Vafan? Nåväl, det är nog bara ett brustet blodkärl eller dylikt. Men det kom mer. Men inte tillräckligt för att jag ska meddela min nyblivna make. Men oron ligger där hela kvällen och för mig är den kvällen inte så glädjefylld som den skulle vara, jag kände på mig att något var fel.

Dagen efter berättade jag och sedan ringde jag sjukvårdsupplysningen som sa att de kan inte stoppa missfall ändå. Dagarna går, det fortsätter komma sådant mörkt blod och oron ökar. Jag ringer en gång om dagen och får samma besked, "vi gör inget åt missfall" men jag säger att det är inget missfall, det är något annat. Jag hinner dessutom googla såklart och finner förutom information om missfall även information om utomkvedshavandeskap såkallat x och tänker att kanske, men vadå? 1% får det, nog för att jag även är latexallergiker som är väldigt ovanligt, jag kan inte vara ovanlig igen. Den FEMTE dagen överdriver jag rätt så mycket och de tycker att jag ska åka in. 

De konstaterar på akuten snabbt att jo jag är gravid. Jo tack, 6+4 är jag. Det sa jag, det är knappast så att jag inbillat mig. In kom en kvinnlig gynläkare som ska göra vul. Hon tittar lite, säger "jag ser ingen graviditet i livmodern" och hennes telefon ringer "hej, jo jag är här nu, med en tjej med misstänkt x". Som om det vore ingenting, som om jag var en tonårstjej som råkat bli oönskat gravid som inte skulle bry mig alls..

Världen faller ihop.  Vad som hände sen vet jag inte exakt, jag vet att mamma som följt med (min make jobbade kväll) kommer in och läkaren berättar för henne. Jag ligger nu på golvet och gråter är jag rätt säker på. Vi får eskort upp på kvinnokliniken där de ska göra ett vul med en bättre maskin. Jag säger "den sitter på höger sida" och jo, där satt det. Hon säger "jag ser antydning till hjärtslag här".

Dagen efter opererades jag och de kunde inte rädda äggledaren.

Datumet då den bebisen skulle fötts passerade och jag trodde det var kört. Men så fick jag en spolning av äggledaren som var kvar och först  sipprade det bara små små bubblor genom äggledaren men han fortsatte och spola på mitt kommando och till slut trots en rätt intensiv smärta så spolade han upp äggledaren. Jag fick mediciner mot bakterier i livmodertappen och fick sedan en mens innan det där fantastiska strecket kom på testet. Ett sånt litet streck som kunde bringa så extremt med lycka. Hon är nu 2 år och vi har försökt få syskon sedan februari.

Jag hoppas att inte kejsarsnittet skadade äggledaren som det tyvärr kan göra. (Jag har ett barn sedan tidigare fött 2007 som kom genom kejsarsnitt med).

When you feel like giving up, think of the reason why you held on so long.
  • AlexandraViberg
    Puh skrev 2015-07-08 13:13:57 följande:

Wow vilka eldsjälar ni är som är så starka trots utomkveds och försöker igen! Jag håller tummarna för Jevana och Emelie, berätta gärna hur det går!

Har själv haft mens nu efter mitt utomkveds men har inte vågat igen än! Ska snart få mens nr 2 och sambon och jag ska prata hur vi vill gå vidare. Han är lika rädd som jag att det kan hända igen. Att kunna hamna i livsfara och bli opererad igen.

Jobbigt att man kan få utomkveds trots IVF och ändå kör ni på Pyssling11, så starkt!

Så tragiskt att läsa om din bröllopsfest Alexandra! Visst kan det bli tokigt med timingen! Påminner mig om mitt andra missfall (haft två missfall och ett utomkveds) som kom precis under en fest mellan jul och nyår, vi hade bjudit in många vänner och jag var den enda med alkoholfritt.... Lycka till nu med tredje barnet!!! Helt otroligt att läsa era inlägg!

Man är fortfarande rädd för att det ska hända igen. För oss var det inget alternativ att sluta försöka men rädslan fanns hela tiden.. När vi väl plussade igen så var man livrädd. Dagen vi skulle göra vul satt jag i väntrummet och hyperventilerade så de fick ta in mig i ett rum där jag fick ligga ner och vänta så jag inte skulle svimma.. Och rädslan finns även nu, blir det skit igen så blir man ju helt steril. Men då har vi ju ett gemensamt barn nu och skulle kunna klara oss. Det kändes tyngre när vi inte hade det tycker jag. Kunde inte leva med att jag gett en oansvarig människa som inte riktigt vill ha barn, ett barn, men att min barnälskande man skulle bli utan. Skulden.. Den skulden.. :(
  • AlexandraViberg
    Puh skrev 2015-07-10 18:07:32 följande:

Så fantastiskt att ni har ett gemensamt barn nu. Men vad jobbigt med skuldkänslan! Det ska du väl inte ha? Det blev väl ändå ett helt underbart barn med en underbar mor?

Kram från mig!

Nä nu har jag inte den. Det var innan vi lyckades få ett gemensamt. Otroligt jobbig känsla men lär aldrig känna så igen eftersom vi lyckades. Klarar vi inte att göra fler barn har vi vår lilla fina tjej ändå :)
  • AlexandraViberg
    Norrlänning86 skrev 2015-07-20 18:02:30 följande:

Hoppar in här.

Jag fick ett utomkveds i slutet av november 2014 och var då i v7. Var inte planerat och visste inte om graviditeten. Hade lång mens men trodde det berodde på att jag hade slutat med mini piller som gav mig blödningar varannan vecka eller flera dagars mens. Men fick sån hemsk mensvärk att jag inte kunde ligga ner och när jag försökte gå fick jag gå ihopvikt och fick rejäl blödning. Tog ett graviditetstest som visade positivt. Pratade med en barnmorska och fick rådet att åka till gynakuten. Fick göra undersökning och sedan lämna blodprov och komma till aka 2 dagar senare och lämna blodprov. Hcg hade inte sjunkit så mycket som de hade hoppats på så fick göra ny gynundersökning och vul och de kunde fortfarande inte utesluta att det var ett vanligt missfall och blev sen skickad till operation. Kände mig väldigt ensam då familjen bor långt borta och pojkvännen bor i ett annat land. Dagen efter operation fick jag veta att de hade opererat bort min högra äggledare då den var helt söndertrasad. 6 månader senare kände jag av halsbränna och mensvärk och tog ett graviditetstest som visade positivt. Var inte heller planerat denna gång men väldigt välkommet. Fick göra ett tidigt vul för att utesluta utomkveds, men var för tidigt för att kunna se något så skulle få komma tillbaka 2 veckor senare för att göra nytt vul. Men fick tyvärr missfall två dagar efter vul.

Men nu har jag och pojkvännen iallafall bestämt att vi vill försöka att få barn och ska börja försöka så småningom och det känns bra! :) Dock känns det jobbigt att inför varje kommande graviditet så måste jag göra tidigt vul för att utesluta utomkveds även om det satt rätt denna gång. Så kommer nog alltid vara orolig inför ett vul.

Åh va jobbigt att vara själv i den situationen. Jag kände att det var nog att vara på sjukhuset själv med min mamma och sedan få berätta för min man. Tror vi grät i kapp i några dagar. Andra dagen åkte min man och handlade och hade visst råkat tröstshoppat... 5 kilo kött! Haha.. jösses! 

Var sinnes sjukt nervös för vul och svimmade nästan innan, man lär säkert vara nervös nästa gång också men känns som att man inte kommer vara lika nervös ändå eftersom den trasiga äggledaren är borta. Innan dottern föddes så spolade vi fram passage men nu är jag såklart rädd att det ska slemmat igen igen. Får se efter sommaren då vi har tid igen hos fertilitetsläkaren.

Är på försök sex nu bara..

When you feel like giving up, think of the reason why you held on so long.
  • AlexandraViberg
    Pyssling11 skrev 2015-08-04 22:06:40 följande:

Har ni haft någon ÄL direkt efter erat utomkvedshavandeskap? Min mens har precis slutat och nu vete tusan vad jag har att förvänta mig... Vilken dag ska jag börja testa på med stickor, mina cykler har varit 28 dagar.
    Ska man fortsätta köra på det eller Vad?!
    Är så taggad på att äntligen vara igång igen , att kroppen äntligen har kommit igång efter operationen :) Jag vill inte se bakåt och deppa & sörja utan jag vill blicka framåt och hoppas på lycka. Nu siktar vi mot bebis <3

Enligt min läkare skulle man räkna första dagen med blödning efter utomkvedshavandeskapet som dag 1. Så äl bör vara cirka 14 dagar efter. Men skulle inte lita på första cykeln. Enklare att räkna från nästa när kroppen är mer i fas :)
Svar på tråden Gravid efter utomkveds?