• Tigerlilja75

Vem betalar fastighetsskatten ??

Hej alla!

Jag står i begrepp att köpa ett hus som är ett dödsbo. Nu har dödsboet i likvidavräkningen begärt att jag ska betala fastighetsskatt på 1036 kr. Dels har vi inte kommit överens om detta. Men oavsett - är det inte ägaren till fastigheten per den 1 Januari som betalar fastighetsskatt för hela året?

Någon som kan hjälpa??

• Svar på tråden Vem betalar fastighetsskatten ??
  • Tigerlilja75

Det är just det... Ingen information till mig om att jag ska stå för den innan - utan det var bankmannen som sagt till säljaren att det var brukligt.... Men de säger inget förrän det är dags att skriva papper.

• Tigerlilja75

Nej! Kanske inte. Men i historien ligger också endel... som att vi avtalat att energideklaration skulle göras, men fick till slut höra att de tänkt skita i det. ( utan att säga något till mig). Och sedan skrev de in en friskrivningsklausul för osynliga fel i fastigheten. Detta utan att informera mig, eller avtala det med mig- utan hävdade bara att " det var brukligt vid dödsbo". Fortfarande är det något som ska avtalas mellan säljare och köpare. Sedan detta. Jag tycker det känns obehagligt med detta insmygande av saker utan att informera mig.....

Svar på tråden Vem betalar fastighetsskatten ??