• Fröken Söt

Arbetstider och förskola

Det här med långa dagar för barnet på förskolan... Sitter just nu och funderar på hur vi ska få ihop det. Maken kommer att lämna på dagis (runt 7:30-8) och jag hämtar. Men när? Egentligen vill jag inte gå ner i arbetstid då jag karriärmässigt kommer att vara ganska rökt men inser att jag nog ändå måste det.

Så... Kortare arbetsdagar varje dag, två tidiga dagar eller en heldag? Vad tycker ni? Hur tänkte ni när ni satte schemat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arbetstider och förskola
  • modsey

Fråga, kan ni inte båda gå ner lite tid i stället för att du går ner i alla tid?
    Tänker att om båda går ner 10% var så blir det mycket för barnet men inte lika kännbart för er.
    Kan du jobba hemifrån något? I så fall kan det vara ett förslag att ge din arbetsgivare tänker jag.
    Så har jag. Jag jobbar hemifrån i lite varierande grad och kan på så sätt få ihop det bra trots heltidsjobb.

• älskarlivet81

Jag sätter inte mitt schema själv, men jag jobbar deltid och har valt att har 82% utslaget på 5 dagar. Fr.o.m i höst kommer min man också gå ner i tid och han kan mer lägga sitt schema själv.

• Fröken Söt
    modsey skrev 2015-06-01 08:00:16 följande:

Fråga, kan ni inte båda gå ner lite tid i stället för att du går ner i alla tid?

Tänker att om båda går ner 10% var så blir det mycket för barnet men inte lika kännbart för er.

Kan du jobba hemifrån något? I så fall kan det vara ett förslag att ge din arbetsgivare tänker jag.

Så har jag. Jag jobbar hemifrån i lite varierande grad och kan på så sätt få ihop det bra trots heltidsjobb.

Nix, inte möjligt. Det är bara jag som i praktiken kan korta arbetstiden. Och här godkänner de inte att jobba hemifrån, tyvärr.

Jag var inne på att skjuta på arbetstiden och jobba 6-15, men dels är min arbetsgivare inte så pigg på det, dels har jag blivit helt vansinnigt morgontrött och vet inte om jag skulle fixa det. :)
  • modsey
    Fröken Söt skrev 2015-06-01 08:10:23 följande:
    Nix, inte möjligt. Det är bara jag som i praktiken kan korta arbetstiden. Och här godkänner de inte att jobba hemifrån, tyvärr.

Jag var inne på att skjuta på arbetstiden och jobba 6-15, men dels är min arbetsgivare inte så pigg på det, dels har jag blivit helt vansinnigt morgontrött och vet inte om jag skulle fixa det. :)
    så de ser hellre att du går ner i arbetstid än att få jobba hemma kanske 4-5 timmar per vecka?
  • Fröken Söt
    modsey skrev 2015-06-01 08:29:17 följande:

så de ser hellre att du går ner i arbetstid än att få jobba hemma kanske 4-5 timmar per vecka?

Tyvärr verkar det så, ja. De verkar också mer intresserade av att jag går ner i arbetstid än att jag skjuter på arbetstiden. Helst vill de förstås att jag jobbar som vanligt. :)

Tycker själv att det verkar märkligt, det kan förstås vara så att de inte fått frågan tidigare och därför inte riktigt vet vad de ska svara.
  • Fröken Söt
    Jennie med ie skrev 2015-06-01 13:58:00 följande:

Hur gammalt är barnet? Sover h*n på förskolan?

Han har precis fyllt två när han börjar förskolan. Han sover idag drygt en timme mitt på dagen, så jag skulle tro att han behöver sova middag även på förskolan.
  • Dixie
    modsey skrev 2015-06-01 08:29:17 följande:
    alla kan ju inte jobba hemifrån - det beror ju helt på vilken typ av arbete man har! 
  • tulip79

Vi arbetar båda 80%. Sambon är ledig onsdagar o jag har kortare dagar. Han lämnar o jag hämtar. Jag brukar gå från jobbet vid 14.20 o hämtar barnen drygt en timme senare (har 6 mil till jobbet, enkel resa).

• modsey
    Dixie skrev 2015-06-01 14:46:58 följande:
    alla kan ju inte jobba hemifrån - det beror ju helt på vilken typ av arbete man har! 
    ja därav min fråga.
Svar på tråden Arbetstider och förskola