• Oscarsmamma84

sköldkörtelproblem redan.

Jag har precis fått tillbaka provsvaren från labbet o där stod det att sköldkörtelprovet låg på gränsen så de vill ta om det. Proverna gäller min son som blir 2 år denna månaden. Någon som har ett barn som har problem med sköldkörteln eller nån som vet vad det innebär?

Jag har försökt googla men blev mörkrädd. Verkar som det är en allvarlig sjukdom.

• Svar på tråden sköldkörtelproblem redan.
  • Hannananana

Jag fick diagnosen som 10 åring men hade troligen problem långt innan. Det är toppen att det upptäckts så tidigt så har du möjlighet att koppla vissa symptomen till sjukdomar.

Var uppmärksam om han: stannar i växt, går upp/ner i vikt, fryser/svettas, är torr i hud o hår, är orkeslös eller stressad.

Hypotyreos är inte särskilt allvarligt egentligen, tänker på att många sjukdomar är livshotande, och går oftast att behandla bra när dem upptäcks. De problem som kan finnas är när läkare inte har koll på sjukdomen utan tycker värden är "tillräckligt" bra eller inte bryr sig om symptom. Då kan man få kriga o det är bra att vara påläst o ha koll på tsh, t3, t4 o tpo-ak. Min erfarenhet var att läkare ville ge mig en för låg dos för att jag var barn o tyckte inte jag skulle få en vuxen dos trots att värden blev galna när de sänkte. Med en så liten en se till att få träffa en endokrinolog, jag fick inte göra det och många symptom jag hade i 10-18års åldern ansågs inte vara kopplade till sköldkörteln vilket de var.

Undrar du någon nåt mer så fråga bara. Jag har lärt känna min kropp väldigt bra efter att ha vuxit upp med detta och läst på på egen hand. Men det kan variera för många. Vissa märker inte av nåt med rätt medicinering. Andra som mig märker av lite (är frusen, kan inte träna upp konditionen, kan inte gå ner i vikt och blir lätt okoncentrerad även om jag har högt iq o är högbegåvad) medan andra för pröva runt med flera olika mediciner och ändra sin kost för att utesluts gluten o socker.

• Anonym (paddan)
    Oscarsmamma84 skrev 2015-06-01 10:13:02 följande:

Jag har precis fått tillbaka provsvaren från labbet o där stod det att sköldkörtelprovet låg på gränsen så de vill ta om det. Proverna gäller min son som blir 2 år denna månaden. Någon som har ett barn som har problem med sköldkörteln eller nån som vet vad det innebär?

Jag har försökt googla men blev mörkrädd. Verkar som det är en allvarlig sjukdom.

Har själ sköldkörtelsjukdom men fick som vuxen/ungdom. Det är inget farligt i sig utan om han tex har HYPOthyreos så behandlar man med en tablett om dagen, det viktiga där är att aldrig kombinera den med mjölk eller järn utan att det gått 2 timmar emellan. Det finns många som lever på gränsen till sköldkörtelstörning men som aldrig får en diagnos också, kan vara så i hans fall.
  • Oscarsmamma84

Tack för att du svarade. Han har typ inga symtom väger normalt o är lång. Fick reda på det för de har tagit mjölk o gluten prover på honom o det var han ej allergisk mot.

Han mat vägrar o är förstoppad ofta men det har nog inte med sköldskörtlen att göra. Senaste året har han gått igenom massa utredningar i undersökningar för bla astma.

Har du fått rätt dos nu o har din barndom varit mycket sjukhusbesök? Lever du ett normalt liv o mår bra ändå.

• Anonym (paddan)
    NOscarsmamma84 skrev 2015-06-01 10:42:28 följande:

Tack för att du svarade. Han har typ inga symtom väger normalt o är lång. Fick reda på det för de har tagit mjölk o gluten prover på honom o det var han ej allergisk mot.

Han mat vägrar o är förstoppad ofta men det har nog inte med sköldskörtlen att göra. Senaste året har han gått igenom massa utredningar i undersökningar för bla astma.

Har du fått rätt dos nu o har din barndom varit mycket sjukhusbesök? Lever du ett normalt liv o mår bra ändå.

Om han skulle ha HYPO blir han mkt trött och kan gå upp i vikt lite lättare än vanligt. En del blir normala efter ett tag med medicinen men det tar ett tag innan kroppen ställer in sig i rätt dos. Överlag är hypothyreos en helt okej sjukdom att ha men man är överlag trött och ganska stresskänslig. Såklart är livet roligare/lättare utan sjukdomen, det kommer vi inte ifrån men det finns värre att ha även om tröttheten kan vara väldigt förlamande.

Ett tips är ändå att byta till laktosfria produkter och ibland varva med glutenfritt när det kommer till bröd tex. Detta för att kroppen då belastas mindre och som du själv nämner med förstoppning kan det hjälpa. Jag talar nu ur MIN erfarenhet så en expert kanske inte säger det är nödvändigt MEN många experter ser bara till blodprover också.

Många ligger på gränsen till att ha sköldkörtelsjukdom men som aldrig blommar ut, detta kan mkt väl vara i hans fall men ha lite koll och gå och ta prover om nån månad igen, det hade nog jag gjort i dina skor.
  • Oscarsmamma84
    Anonym (paddan) skrev 2015-06-01 10:53:59 följande:

Om han skulle ha HYPO blir han mkt trött och kan gå upp i vikt lite lättare än vanligt. En del blir normala efter ett tag med medicinen men det tar ett tag innan kroppen ställer in sig i rätt dos. Överlag är hypothyreos en helt okej sjukdom att ha men man är överlag trött och ganska stresskänslig. Såklart är livet roligare/lättare utan sjukdomen, det kommer vi inte ifrån men det finns värre att ha även om tröttheten kan vara väldigt förlamande.

Ett tips är ändå att byta till laktosfria produkter och ibland varva med glutenfritt när det kommer till bröd tex. Detta för att kroppen då belastas mindre och som du själv nämner med förstoppning kan det hjälpa. Jag talar nu ur MIN erfarenhet så en expert kanske inte säger det är nödvändigt MEN många experter ser bara till blodprover också.

Många ligger på gränsen till att ha sköldkörtelsjukdom men som aldrig blommar ut, detta kan mkt väl vara i hans fall men ha lite koll och gå och ta prover om nån månad igen, det hade nog jag gjort i dina skor.

Han e en väldigt aktiv pojke med massor av energi. Men han sover gärna flera timmar på middagen. Ska ta om provet o ska träffa hans läkare på onsdag. Han äter inte bröd o dricker knappt mjölk. Han är väldigt liten i maten.

Får hoppas att det stannar vid gränsen för hans del.
  • Anonym (paddan)
    Oscarsmamma84 skrev 2015-06-01 10:58:51 följande:
    Han e en väldigt aktiv pojke med massor av energi. Men han sover gärna flera timmar på middagen. Ska ta om provet o ska träffa hans läkare på onsdag. Han äter inte bröd o dricker knappt mjölk. Han är väldigt liten i maten.

Får hoppas att det stannar vid gränsen för hans del.
    Det gör det säkert :)

Men ett tips är att byta till laktosfritt och inte vara rädd för glutenfria produkter. Inte för att det skulle ta bort en eventuell sköldkörtelsjukdom utan för att det kan underlätta för kroppen överlag.
  • Hannananana
    Oscarsmamma84 skrev 2015-06-01 10:42:28 följande:

Nja, jag har nog rätt dos av medicinen levaxin även om de försökte sänka hela tiden när jag var barn för att jag nästan hade lika stor dos som min pappa men jag hade ju rätt många symptom kvar men de uppmärksammades ej. I min släkt är underproduktion väldigt vanligt o de kommer fram i depressioner och viktproblem. Far o syster blev inlagda på psykologi tills de upptäckte problemet. Sen så kan det svajjja då jag t. Ex. för ett år sen plötsligt blev hyper o var tvungen att sänka dosen (samma som för 10 år sen) o fick hjärtklappning, svettningar mm

Jag mådde rätt... Kaotiskt tills 20års åldern då jag lärde känna hur kroppen funka kopplat till sköldkörteln.

Idag mår jag ändå rätt bra men försöker bli stabil i värdena för att kunna bli gravid o inte skada ett foster.
  • Tibell

Vet du vad din son hade för värde ?

Min snart treårig fick diagnos för någon månad sedan och har ätit levaxin sen dess. Hon har egentligen haft förhöjt värde sen hon var 7 månader men det var först nu läkaren ville behandla.
    Hon sa att man brukar sätta in levaxin först när värdet går över 10 på tsh men min dotter hade 6.8 nu men läkaren ville som sagt inte vänta då värderna ökar för varje provtagning och aldrig legat under referens.

För en månad sen fick jag reda på att min andra dotter på 5.5 år hade ett värde på 5.6 men läkaren ville inte sätta in levaxin än då det inte var tillräckligt högt

• Oscarsmamma84
    Tibell skrev 2015-06-10 15:58:05 följande:

Vet du vad din son hade för värde ?

Min snart treårig fick diagnos för någon månad sedan och har ätit levaxin sen dess. Hon har egentligen haft förhöjt värde sen hon var 7 månader men det var först nu läkaren ville behandla.

Hon sa att man brukar sätta in levaxin först när värdet går över 10 på tsh men min dotter hade 6.8 nu men läkaren ville som sagt inte vänta då värderna ökar för varje provtagning och aldrig legat under referens.

För en månad sen fick jag reda på att min andra dotter på 5.5 år hade ett värde på 5.6 men läkaren ville inte sätta in levaxin än då det inte var tillräckligt högt

Nej läkaren sa bara att det låg på gränsen. Hon så det kunde bero på en infektion så vi har tagit om provet o väntar på svaret. Men läkaren trodde ej det var nån fara
Svar på tråden sköldkörtelproblem redan.