Inlägg från: Hannananana |Visa alla inlägg
  • Hannananana

sköldkörtelproblem redan.

Jag fick diagnosen som 10 åring men hade troligen problem långt innan. Det är toppen att det upptäckts så tidigt så har du möjlighet att koppla vissa symptomen till sjukdomar.

Var uppmärksam om han: stannar i växt, går upp/ner i vikt, fryser/svettas, är torr i hud o hår, är orkeslös eller stressad.

Hypotyreos är inte särskilt allvarligt egentligen, tänker på att många sjukdomar är livshotande, och går oftast att behandla bra när dem upptäcks. De problem som kan finnas är när läkare inte har koll på sjukdomen utan tycker värden är "tillräckligt" bra eller inte bryr sig om symptom. Då kan man få kriga o det är bra att vara påläst o ha koll på tsh, t3, t4 o tpo-ak. Min erfarenhet var att läkare ville ge mig en för låg dos för att jag var barn o tyckte inte jag skulle få en vuxen dos trots att värden blev galna när de sänkte. Med en så liten en se till att få träffa en endokrinolog, jag fick inte göra det och många symptom jag hade i 10-18års åldern ansågs inte vara kopplade till sköldkörteln vilket de var.

Undrar du någon nåt mer så fråga bara. Jag har lärt känna min kropp väldigt bra efter att ha vuxit upp med detta och läst på på egen hand. Men det kan variera för många. Vissa märker inte av nåt med rätt medicinering. Andra som mig märker av lite (är frusen, kan inte träna upp konditionen, kan inte gå ner i vikt och blir lätt okoncentrerad även om jag har högt iq o är högbegåvad) medan andra för pröva runt med flera olika mediciner och ändra sin kost för att utesluts gluten o socker.

• Hannananana
    Oscarsmamma84 skrev 2015-06-01 10:42:28 följande:

Tack för att du svarade. Han har typ inga symtom väger normalt o är lång. Fick reda på det för de har tagit mjölk o gluten prover på honom o det var han ej allergisk mot.

Han mat vägrar o är förstoppad ofta men det har nog inte med sköldskörtlen att göra. Senaste året har han gått igenom massa utredningar i undersökningar för bla astma.

Har du fått rätt dos nu o har din barndom varit mycket sjukhusbesök? Lever du ett normalt liv o mår bra ändå.

Nja, jag har nog rätt dos av medicinen levaxin även om de försökte sänka hela tiden när jag var barn för att jag nästan hade lika stor dos som min pappa men jag hade ju rätt många symptom kvar men de uppmärksammades ej. I min släkt är underproduktion väldigt vanligt o de kommer fram i depressioner och viktproblem. Far o syster blev inlagda på psykologi tills de upptäckte problemet. Sen så kan det svajjja då jag t. Ex. för ett år sen plötsligt blev hyper o var tvungen att sänka dosen (samma som för 10 år sen) o fick hjärtklappning, svettningar mm

Jag mådde rätt... Kaotiskt tills 20års åldern då jag lärde känna hur kroppen funka kopplat till sköldkörteln.

Idag mår jag ändå rätt bra men försöker bli stabil i värdena för att kunna bli gravid o inte skada ett foster.
Svar på tråden sköldkörtelproblem redan.