• Anonym (Någon fler)

    Tappar andan vid insomning

    Vill höra om någon fler lider av samma sak som mig. Har under många års tid lidit utav ångest mer eller mindre. Lider även utav hypokondri som i kombination med ångest kan vara ganska jobbigt. 
    På slutet kan jag precis vid insomning tappa andan så jag i ren panik sätter mig upp och får kippa efter andan. Det händer inte under natten utan bara precis under insomning. Vet inte om det är tungan som täpper till eller vad det är. Har kunnat få såhär under många år men väldigt långt mellan gångerna. Nu på slutet har det blivit oftare. Någon fler som känner igen sig?

  • Svar på tråden Tappar andan vid insomning
  • Anonym (Då och då)

    Det händer mig också. Min ena förälder hade så också. Det har förklarats som sömnapne och det är inte farligt. Man vaknar ju. Dock jäkligt obehagligt ibland!

    Jag lider också periodvis av ångest och depressioner. Har du någon hjälp för ångesten? Nån särskild orsak till din ångest och hypokondri?

  • Anonym (Någon fler)

    Ja, man vaknar ju men det är som du säger väldigt obehagligt. Tar ett tag innan man kan komma till ro igen när det hänt. Får du det i perioder eller har du det jämt?
    Skönt att höra att det inte är farligt!

  • Anonym (Apne)

    Säker på att du inte har sömnapne? Jag upplevde också det där vid insomning och fick sedan min diagnos. Man märker inte det själv på nätterna. Har du en partner som kan lyssna efter andningsuppehåll när du sover?

  • Anonym (Då och då)

    Jag får det i perioder. När jag blev utbränd för två år sen var det konstant. Så det är nog rätt kraftigt kopplat till stress... iallafall för min del! Numera har jag det kanske varannan vecka och i stressiga perioder oftare. Gå till läkare och få det uppkollat och du kan fråga om det om du funderar mycket på det! Jag har medicin för depression och går i terapi vilket jag gjort i flera år.

  • Digestive

    Upplever det samma och har även bekanta som upplever samma fenomen. Tror att det handlar om kombinationen av ett lite för aktivt huvud (vid läggdags) och hut kroppen förbereder sig för sömn. Kroppen kontrollerar sig genom att just sakta ner andningen påtagligt - ingen reaktion och sömnen tar vid, eller då en reaktion och man visade sig ej redo för sömn än.

    Underlättar helt klart att ta ut sig fysiskt och att inte somna framför TV:n och dylikt, att helt enkelt inte utsätta sig för ljus som stimulerar hjärnan onödigt mycket vid läggdags. Prova att somna till en talbok eller som en annan gör - lyssnar på riksdagsdebatter vid läggdags, ett redigt sömnpiller det, hehe.. och man får lite koll på det politiska läget samtidigt!

    Ingenting verkar peka på att det här fenomenet kan kopplas till någonting farligt men håller med, väldigt obehagligt. Inte för inte, att det i vardagsmun brukar kallas för "dödsryck".

    Visar inga övriga tecken på andningsuppehåll under natten eller så. Det verkar handla om att ligga i otakt med insomningen.

  • Anonym (Någon fler)

    Skönt att höra att det inte är något farligt och att fler faktiskt har samma sak. Blir ju såklart värre när man tänker på det när man ska somna också....

  • Anonym (Någon fler)

    Nu har jag en period där detta händer igen. Det blir ju värre när jag tänker på det. Kan man verkligen framkalla en sån här sak undermedvetet själv?

  • cream

    Har upplevt detta flera gånger,och lider också av ångest! (extrem) samt hypokondri.
    Jag upplevde detta senast i förrgår,men då vaknade jag med ett ryck i ren panik för det "kändes" som jag inte andades. Oftast får jag detta precis när jag ska till och somna,men det kan komma även när jag sovit ett tag.

    Läste om detta förut och visst verkar det vara just oron/ångesten/stressen som ligger bakom detta

    Obehagligt är det iaf :(

  • Anonym (Ja ja med)

    Hej. Hittade denna tråd och måste säga att just det händer mig. Precis när jag somnat sätter jag mig upp och hyperventilerar. Tänkte inte på att det hänger ihop med hur jag mår. Jag tror jag lider av en depression och ska kontakta en psykolog imorgon. Det här med tappa andningen när jag somnat in började i samband med en enorm förkylning, men det händer fortfarande ibland. Hemskt. Ja jo jag mår ganska dåligt. Är dock ej hypokondriker. Mår dock dåligt på jobbet . Har inte mycket till ork alls.

Svar på tråden Tappar andan vid insomning