• Anonym (&)

Hur tolkar ni "ha det" Hejdå?

är "ha det" ett hejdå eller vad?

• Svar på tråden Hur tolkar ni "ha det" Hejdå?
  • Anonym (carina)

"Ha det" är ju kort för "ha det bra", men om det är hejdå för alltid eller hejdå tills vi ses igen, typ nästa vecka är rätt svårt att säga utan mer info.

• Anonym (Ha det bra!)

Det är den norska motsvarigheten till "hej då" och är en förkortning av "ha det bra". Uttrycket verkar få större och större spridning i Sverige, i alla fall bland de människor jag träffar. En sympatisk fras, tycker jag. Det är trevligt att någon uttrycker en önskan om att jag ska ha det bra. :)

• taquine
    The past is now skrev 2015-06-01 20:07:23 följande:

För mig betyder det : Hejdå och ha det bra (vi hörs igen)!

Ja , så skulle jag också tolka det ;)
    Men lite mer info om vad för relation det gäller hade ju varit bra .
    Goodness me
  • Pheme

Det kan ju ha olika betydelser, beror på i vilket sammanhang det sägs.

• Anonym (&)
    taquine skrev 2015-06-01 20:15:00 följande:
    Ja , så skulle jag också tolka det ;)
    Men lite mer info om vad för relation det gäller hade ju varit bra .
    dejt, efter vi snackat lite, han ursäktade sig för att han väckte mig, jag sa det inte var nån problem. Han sa fortsätt sov nu, ha det.

Jag antar jag har något hjärnspöke, eller gör den typiska kvinnofällan och överanalyserar...

• Anonym (Ha det bra!)
    Anonym (&) skrev 2015-06-01 20:38:18 följande:
    dejt, efter vi snackat lite, han ursäktade sig för att han väckte mig, jag sa det inte var nån problem. Han sa fortsätt sov nu, ha det. Jag antar jag har något hjärnspöke, eller gör den typiska kvinnofällan och överanalyserar...

Det låter som en omtänksam kille. :)
  • Anonym (&)
    Anonym (Ha det bra!) skrev 2015-06-01 20:43:52 följande:

Det låter som en omtänksam kille. :)
     :)

• Guldhjärtat

Om detta var en första dejt som slutade med trevlig natt i sänghalmen så tror jag att han typ tackade för en trevlig dejt med alla dess ingredienser. ;)

• Anonym (...)

Skulle tolka det som " hör aldrig av dig till mig fler gånger".

• MammAmma

Själv skriver jag "ha det" eller "ha det bra" när jag aldrig kommer höra av mig mer. Eller inte vill att den andra ska höra av sig mer :P

• Anonym (carina)
    Anonym (&) skrev 2015-06-01 20:38:18 följande:
    dejt, efter vi snackat lite, han ursäktade sig för att han väckte mig, jag sa det inte var nån problem. Han sa fortsätt sov nu, ha det.

Jag antar jag har något hjärnspöke, eller gör den typiska kvinnofällan och överanalyserar...
    Hur har det gått, har ni haft någon kontakt sen dess? Blir det nån fortsättning?
  • Anonym (&)
    Anonym (carina) skrev 2015-06-03 15:54:26 följande:
    Hur har det gått, har ni haft någon kontakt sen dess? Blir det nån fortsättning?
    få se nästa vecka
  • Anonym (sonja)

För mig betyder "Ha det!" detsamma som "Du får ha det så bra!" och det sägs till någon man inte har för avsikt att träffa igen. Ungefär "Ha ett bra liv"

• Anonym (Anio)

Som ett jäkla sur "ha det bra", som man säger "ha det" fast man inte riktigt menar det för att man är förbannad på någon!

• Anonym (jo)
    Anonym (sonja) skrev 2015-06-03 18:58:15 följande:

För mig betyder "Ha det!" detsamma som "Du får ha det så bra!" och det sägs till någon man inte har för avsikt att träffa igen. Ungefär "Ha ett bra liv"

Så är der för mig med. Vill jag träffa personen igen så lägger jag till "vi hörs och ses" isf. Men bara "Ha de" så bryr jag mig inte så mycket ifall vi hörs eller ses igen.

Träffar en kille ibland och vi säger alltid att vi hörs och ses, efter vi har umgåtts. Vilket vi också gör.
  • Anonym (carina)

Himmel vad folk verkar lägga in betydelser i "ha det"!! Jag får lov att sluta använda det som hälsningsfras, folk kanske tror att jag är sur och dumpar dem.

• telly
    Anonym (carina) skrev 2015-06-03 22:10:42 följande:

Himmel vad folk verkar lägga in betydelser i "ha det"!! Jag får lov att sluta använda det som hälsningsfras, folk kanske tror att jag är sur och dumpar dem.

Haha, jag med
  • Anonym (&)
    Anonym (carina) skrev 2015-06-03 22:10:42 följande:

well snubben har jag snackat mer med efteråt så det stämde det du sa först. Kom på mig själv idag att jag sa ha det till en kollega glatt. Så det spelar roll hur man säger det. via sms vet man inte...
Svar på tråden Hur tolkar ni "ha det" Hejdå?